וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר היכה ילד, ביהמ"ש העדיף לא להרשיעו

רמי שני

22.10.2009 / 18:57

בית משפט השלום בבאר שבע קבע כי דב בנימין היכה ילד בן 13 מכיוון שהרעיש. השופט החליט שלא להרשיע את השוטר ובצעד חריג גזר עליו 250 שעות עבודות שירות ללא הרשעה

שוטר שהיכה ילד, לא הורשע בכך בבית המשפט, בגלל שהדבר יפגע בשיקומו. כך עולה מפסק הדין של שופט בית משפט השלום בבאר שבע, שניתן היום (חמישי) בעניין. השוטר, דב בנימין, הואשם בכך שהיכה ילד בן 13, כי הוא הרעיש וסרב להענות לבקשה להפסיק לעשות זאת. מדובר בילד של שכניו של השוטר.

בעקבות האירוע, נערכו לבנימין שלושה תסקירים של שירות המבחן. בראשון, הוא נטל אחריות למעשה ואמר שהוא חש בושה על כך: 'בשיחתו הראשונה עם קצינת המבחן לקח הנאשם אחריות חלקית על ביצוע העבירה ושלל גילויי אלימות כלפי הילד' נאמר בפסק הדין 'למרות שביקש ממנו להפסיק, המתלונן לא חדל מלהרעיש ואף קילל אותו. קצינת המבחן שוחחה גם עם אמו של הילד, שסיפרה לה כי כיום אין קשר בינו לבין השוטר. עוד היא אמרה, כי מאז האירוע השוטר לא התנצל על מעשיו אך הוא אינו מאיים עליו עוד. קצינת המבחן התרשמה כי הנאשם ניחן באינטליגנציה תקינה, הוא בעל דימוי עצמי חיובי ועתה הוא חש בושה בגין נקיטת ההליכים המשפטיים כנגדו. עם זאת, הוא התקשה לשתפה בחלקים הבעייתיים בחייו, לבחון את התנהלותו באירוע, להתעמת מול דפוסי התנהגותו במצבי כעס ומשבר ונהג באופן מתגונן'.

על פי שני התסקירים האחרים, ביקש בנימין לאפשר לו להביע התנצלות בפני הילד ואימו, אולם הם סרבו לפגוש אותו. לאור זאת, המליץ שירות המבחן שלא להרשיע את השוטר אך להטיל עליו שעות פעילות לתועלת הציבור.

לקח אחריות מלאה

התובעת, עורכת הדין שלומית אברמזון, שיצגה את המחלקה לחקירות שוטרים טענה שמדובר בשוטר שלא פעל על פי נורמות התנהגות מקובלות ובהתנהגותו פגע ישירות במתלונן ובעקיפין גם באמון הציבור. לכן היא ביקשה להרשיע אותו, לגזור עליו עונש מאסר על תנאי ולחייבו לפצות את הילד. סנגורו של השוטר, עורך הדין בני זיתונה, טען כי בנימין לקח אחריות מלאה על ביצוע העבירה. כמו כן, הוא טען כי הרקע לעבירה היה סכסוך שכנים. הוא הוסיף וטען שהרשעה עלולה לפגוע בהמשך שירותו במשטרה. בשל כל אלה עתר לאמץ את המלצת שירות המבחן ולהימנע מהרשעתו.

בית המשפט, החליט בסופו של דבר שבנימין אכן היכה את הילד, אך השופט דב מגד לא הרשיע אותו בכך, אלא גזר עליו עונש בלבד: "ניתן להימנע מהרשעה כאשר היא עלולה לפגוע פגיעה חמורה בשיקום הנאשם וכאשר העבירה מאפשרת לוותר על הרשעה בנסיבות המקרה המסוים מבלי לפגוע באופן מהותי בשיקולי ענישה אחרים" כתב מגד, "התיק שבפנינו מעורר התלבטות. מחד, עלינו לזכור כי הימנעות מהרשעה הינה החריג לכלל, שבו יש לנקוט כמצוות הפסיקה רק בנסיבות יוצאות דופן. יתרה מזאת, עסקינן בעבירת אלימות שנעברה ע"י שוטר כלפי קטין וזו לכשעצמה נסיבה מובהקת לחומרה".

"הנאשם הינו איש משטרה ובהיותו חלק ממנגנון אכיפת החוק עליו לעמוד בסטנדרטים גבוהים של התנהגות גם כאשר אינו לובש מדים", הוסיף השופט. "מצופה משוטרים האמורים לאכוף את החוק להקפיד בראש ובראשונה עם עצמם ולהוות דוגמה. במיוחד אמורים הדברים בעבירות אלימות. מאידך, תיתכן האפשרות שהנזק שייגרם לנאשם והפגיעה בשיקומו כתוצאה מהרשעה עשויים להכריע את הכף, ולגבור על האינטרס הציבורי ועל הצורך בהרתעת הרבים" . בנימין ירצה בשל כך עונש של 250 שעות לתועלת הציבור ויפצה את הילד ב-5,000 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully