וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: סגירת כביש לפלסטינים אינה מידתית

גלעד גרוסמן

22.10.2009 / 10:01

בית המשפט העליון קבע כי פלסטינים יוכלו לנוע בקטע כביש במערב הר חברון סמוך למאחז נגוהות, אף שמערכת הביטחון מנעה זאת עד כה. "סגירת הכביש פוגעת במרקם חייהם של אלפי תושבים"

פלסטינים יורשו לנוע בכביש באזור העיירה בית עווא שבמערב הר חברון. כך קבע היום (חמישי) בג"ץ. לדברי השופטים, האיסור על פלסטינים לנוע בכביש הסמוך להתנחלות נהוגות אינו מידתי, ועל כן על המדינה למצוא פתרון אחר לאבטחת היישוב, לדברי השופטים.

בג"ץ דן בעתירה שהגישה עו"ד לימור יהודה מהאגודה לזכויות האזרח בשמם של 22 כפרים פלסטיניים ממערב הר חברון, בה נטען שמדובר באפליה על רקע לאומי, וכי כתוצאה מכך כביש ששירת עשרות אלפי תושבים פלסטינים משמש פחות ממאתיים תושבים במאחזים הבלתי מורשים נגוהות ומצפה לכיש.

בפסק הדין כתבה הנשיאה דורית ביניש שההחלטה לסגור את הכביש לפלסטינים נעשתה מצרכים ביטחוניים בלבד, וכי "אין ספק כי היישוב נגוהות היה מטרה לפיגועי טרור בעבר, ומחובתו של המפקד הצבאי להגן על ביטחון תושביו. מצאנו כי תכלית סגירתו של כביש הרוחב לתנועת פלסטינים הינה תכלית ביטחונית לגיטימית – הגנה על ביטחונם של הנוסעים הישראליים בכביש ומניעת פגיעה בהם".

אולם, היא הוסיפה שניתן היה למצוא פתרון אחר שיהיה מידתי ולא יפגע בפלסטינים. "סגירת הכביש נועדה לספק הגנה לכ-150 תושבים ישראלים המתגוררים במקום ומשתמשים בכביש, ומנגד היא פוגעת במרקם חייהם של אלפי תושבים".

השופטת ביניש הסבירה שיש צורך להבחין בין "הכבדה על התנועה והארכת הדרך", שאלה הם צעדים מתקבלים על הדעת, לבין "מניעה מוחלטת של תנועת רכב באזור מיושב, לרבות רכב ציבורי, המשבשת את שגרת חייהם של יישובים מסוימים ומקשה על אספקת צרכי מחיה בסיסיים אליהם".

לכן קבעה ש"סגירת הכביש לתנועת כלי רכב פלסטיניים באופן המתואר לעיל פוגעת קשות בזכויותיהם של התושבים המקומיים, באופן שאינו מידתי". היא הקצתה למדינה שלושה חודשים למצוא פתרון אחר שיגן על חיי המתנחלים שנוסעים בכביש.

"ערבים לחופש התנועה של הערבים"

חבר הכנסת מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) תקף את החלטת בג"ץ לאשר תנועה של פלסטינים בציר סמוך להתנחלות נהוגות. לדבריו, "שופטי בג"ץ ערבים לחופש התנועה של הערבים אך לא מתחשבים בסיכון הביטחוני של המתיישבים. מבחינתם, חופש התנועה של הערבים קודם לכל".

לדברי עו"ד לימור יהודה, מגישת העתירה, "יש לבחון את פסק הדין גם בהקשר הרחב יותר, של התבססות ומיסוד משטר של הפרדה והפליה בשטחים על בסיס מוצא לאומי-אתני , ולאור העובדה שישנם כבישי הפרדה נוספים בגדה, חלקם, כמו כביש 443, צפויים להחלטה בעניינם בבג"ץ במסגרת עתירות נפרדות".

סמאהר ג'דאללה, שבני משפחתה נתונים במעין "מעצר בית" מאז חסימת הכביש, הביעה תקווה כי ההחלטה תשים סוף למצב בו היו נתונים בשמונה השנים האחרונות. בית המשפחה ממוקם בצמוד לכביש שנחסם, ודרך הגישה היחידה שנותרה לבית היא תוואי תלול דרך ההרים. ג'דאללה אמרה כי היא מייחלת לכך שהבידוד שהוטל על בני המשפחה ייפסק, וכי הוריה ובני משפחתה יוכלו לשוב ולבקר אותה בביתה בחופשיות.

  • עוד באותו נושא:
  • בג"ץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully