וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: על אירן לפעול מהר למימוש הסכם

מזכירת המדינה קלינטון הבהירה כי היא מצפה מטהרן לפעול בהקדם להעברת רוב האורניום המועשר שברשותה לרוסיה וצרפת, כפי שהוסכם בין הצדדים במהלך שיחות בווינה

מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, דרשה היום (רביעי) מאירן לפעול במהירות לביצוע התוכנית החדשה שגובשה בווינה, אשר במסגרתה היא תשלח את האורניום המועשר שלה לרוסיה וצרפת.

בנאום מיוחד שנשאה במכון לשלום בוושינגטון קראה קלינטון ליישם במהירות את ההסכם החדש, והבהירה כי וושינגטון רוצה שההידברות עם טהרן תביא לתוצאות. "ארה"ב לא מדברת עם אירן רק בשביל לדבר", ציינה מזכירת המדינה. בנאומה קראה קלינטון להעניק לפקחי האו"ם סמכויות נרחבות יותר כדי לזהות אתרים גרעיניים סודיים, כדוגמת המתקן שהתגלה בעיר קום באירן בחודש שעבר. "לסוכנות הבינלאומית אין את הכלים או את הסמכות לבצע את המשימה הזו ביעילות", אמרה. "ראינו את הכישלון בזיהוי מתקן העשרת האורניום באירן ואת הכור הסורי".

בין השאר הציעה מזכירת המדינה כי הפקחים יוכלו לחקור פעילויות הקשורות לפיתוח נשק גרעיני גם כאשר החומרים עצמם אינם נמצאים. היא הוסיפה כי סוכנות האו"ם צריכה לבצע יותר פעולות פיקוח נוקשות בהתרעה קצרה.

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-בראדעי, הכריז בצהרים, בתום יומיים וחצי של דיונים בין אירן לנציגי המעצמות בווינה, כי הושגה טיוטת הסכם על משלוח האורניום המועשר האירני למדינות אחרות כדי להמיר אותו לדלק גרעיני. ארה"ב, צרפת, רוסיה ואירן צריכות להשיב על ההצעה עד יום שישי.

דיפלומטים מערביים אמרו כי לפי התוכנית תשלח אירן 1.2 מתוך 1.5 הטונות של האורניום המועשר בדרגה נמוכה שברשותה לרוסיה ולצרפת עד סוף השנה. שתי המדינות ימירו את האורניום לדלק עבור מתקן גרעיני בטהרן שבו יופקו איזוטופים לצרכים רפואיים.

השליח האירני לסוכנות הבינלאומית, עלי אשגר סולטנייה, רמז כי ארצו עשויה לבקש תיקונים בטיוטת ההסכם, מה שלטענת דיפלומטים עלול להביא לפגיעה אנושה בהסכם שנועד להבטיח כי איראן לא תפתח נשק גרעיני. "אנחנו נלמד את הנוסח ונחזור להביע את דעתנו ואת הצעותינו כדי שיהיה פתרון חברי בסופו של יום", אמר סולטנייה. "אנחנו מברכים על האירוע הזה ונשתף פעולה".

"לא יהיו יחסים נורמלים עם צפון קוריאה"

קלינטון התייחסה בנאומה גם לתוכנית הגרעינית של צפון קוריאה ואמרה כי ארה"ב לעולם לא תוכל לקיים יחסים נורמלים עם פיונגיאנג, אם זו תחזיק בכלי נשק גרעיניים. קלינטון הבהירה כי אין בממשל אובמה כוונה להסיר את הסנקציות בעתיד הקרוב. "הסנקציות הנוכחיות לא יוקלו עד שפיונגיאנג לא תנקוט בצעדים מוכחים ובלתי ניתנים לחזרה לעבר פירוק גרעיני מוחלט", אמרה.

"מנהיגי צפון קוריאה לא צריכים לחיות באשליות שלארה"ב יהיו אי פעם יחסים נורמליים ונטולי סנקציות עם מדינה שחמושה בכלי נשק גרעיניים", הוסיפה קלינטון. "אנחנו מוכנים לקיים פגישה דו צדדית איתם, אבל חזרה לשלוחן הדיונים אינה מספקת".

מוקדם יותר הבהיר גם שר ההגנה האמריקאי, רוברט גייטס, כי ארצו לא תסכים שצפון קוריאה תחזיק בכלי נשק גרעיניים. "אנחנו לא מרשים כיום, ולעולם לא נאפשר, שצפון קוריאה תהיה עם כלי נשק גרעיניים", הוסיף שר ההגנה, שמיהר להזהיר כי האיום הצפון הקוריאני "הפך לקטלני יותר ולמערער יציבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully