וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מובטל ערבי ומובטל נכה - במצב דומה"

מאת חיים ביאור

21.10.2009 / 13:33

כך אמר אתמול דב לאוטמן בכנס בנושא שילוב אקדמאים ערבים בכלכלה הישראלית שנערך בתל אביב על ידי עמותת קו משווה, הפעולת לשילוב אקדמאים ערבים בשוק העבודה

"מצבו של מחפש עבודה ערבי דומה מאוד למצבו של מחפש עבודה נכה. שניהם נתקלים בחומה גבוהה מצד רוב המעסיקים" - כך אמר אתמול דב לאוטמן, לשעבר בעל השליטה בדלתא תעשיות ונשיא התאחדות התעשיינים. לאוטמן אמר את הדברים בכנס בנושא שילוב אקדמאים ערבים בכלכלה הישראלית שנערך בתל אביב על ידי עמותת קו משווה, הפועלת לשילוב אקדמאים ערבים בשוק העבודה, בשיתוף חברת ההשמה מנפאואר.

לאוטמן, שהקים את העמותה, טען כי שוק העבודה בישראל אינו מעניק הזדמנות שווה למחפשי עבודה בעלי רקע שונה. "המיעוט הערבי מתעניין בבעיות של פרנסה יותר מאשר בשאלות מדיניות ופוליטיות", אמר לאוטמן. "אני חרד מהפערים בין יהודים לערבים ומהאבטלה הגבוהה בקרב הערבים יותר מאשר מפני האיומים של האיראנים וחיזבאללה".

לדבריו, כששני מחפשי עבודה מתמודדים על משרה פנויה, האחד יהודי והשני ערבי, "כמעט תמיד יתקבל המועמד היהודי, גם אם לשניהם אותם כישורים מקצועיים. הסיבה היא שלמועמד הערבי אין כלים כדי לעבור את המיון או את המבחן הפסיכומטרי". לאוטמן הוסיף כי "כששני המועמדים לעבודה מתקשרים לרכזת הגיוס ברוב המקרים ייבחר היהודי, וזאת בגלל דיעות קדומות של המעסיק".

לאוטמן אמר כי רוב ענפי המשק, ובעיקר ההיי-טק והפיננסים, ממעטים מאוד לקלוט עובדים ערבים. "רק במערכת הבריאות ובמערכת החינוך מגלים פתיחות בקליטת ערבים", הוסיף.

"אלפי בוגרי אוניברסיטאות ומכללות ערבים מובטלים"

השר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן, אמר בכנס שבישראל שיעור ההשתתפות הנמוך ביותר של האוכלוסיה הבוגרת בכוח העבודה מבין כל מדינות OECD. "הסיבה לכך היא ההשתתפות הנמוכה של חרדים ונשים ערביות בכוח העבודה, המושכת את מעמדה של ישראל בסטטיסטיקה זו כלפי מטה", הסביר.

"מבחינת הפרופיל התעסוקתי, מצב העובדים הערבים במגזר הציבורי חמור עוד יותר: הם מחזיקים בעיקר בתפקידים ברמות נמוכות", הוסיף ברוורמן. לדבריו, בימים אלה מוקמת ביוזמת משרדו ומשרד ראש הממשלה קרן השקעות בהון ראשוני של 80 מיליון שקל, שיגדל לכדי 160 מיליון שקל - וזו תעמיד אשראי ליזמים שיקימו מפעלים במגזר הערבי.

אינאס סעיד, מנכ"ל הסטארט-אפ גליל סופטוור, שרוב עובדיו ערבים, טען כי התל"ג של ישראל מאבד מדי שנה 3 מיליארד דולר, היות שחברות היי-טק מוותרות על מהנדסים ישראלים ומעדיפות להעביר את הייצור לחו"ל. "בישראל יש אלפי בוגרי אוניברסיטאות ומכללות ערבים שמוצאים עצמם מובטלים, ונאלצים 'להתבזבז' בעבודה במסגרת העסק המשפחתי", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully