וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימנס מנסה למנוע את הלאמת פרויקט הרכבת הקלה

מאת אבי בר-אלי

21.10.2009 / 13:20

החברה הגרמנית, השותפה בזכיינית הפרויקט MTS, ניהלה מגעים ראשוניים למיזוג עם קבוצת תאגידי הענק הצרפתיים שהתמודדו מולה במכרז להקמת הקו האדום לפני 3 שנים

שורת מהלכים דרמטיים ערב ההכרעה בשאלת הלאמתו של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב: ל-TheMarker נודע כי חברת סימנס הגרמנית, השותפה (20%) בזכיינית הפרויקט MTS, ניהלה לאחרונה מגעים ראשוניים למיזוג MTS עם קבוצת תאגידי הענק הצרפתיים שהתמודדו מולה במכרז להקמת הקו האדום לפני כשלוש שנים.

מדובר בענקיות התשתית הצרפתיות ונסי (Vinci), ואוליה (Veolia) ואלסטום (Alstum), שפנו באחרונה למשרד האוצר בהצעה לבצע את הפרויקט המצוי בקשיים. בכיר בסימנס העולמית הגיע לפני כמה שבועות לביקור בזק בישראל ונפגש בעניין עם עו"ד משה שחל, בא כוחן של החברות.

לפי הערכות, הפגישה נועדה לשמר את זכיינית הפרויקט MTS תחת הסכם הזיכיון הקיים, כדי למנוע את הצורך בפרסום מכרז חדש, ולהימנע מאיבוד התכנון והעבודות ההנדסיות שבוצעו עד כה, אם הסכם הזיכיון יבוטל.

שלוש החברות הצרפתיות התמודדו ב-2006 במכרז להקמת הפרויקט במסגרת קבוצת מטרורייל, שהפסידה ל-MTS. סיכוייו של מהלך זה לא גבוהים, היות שסימנס אמורה לספק את הרכבות במסגרת הפרויקט - ולא ייתכן שהיא תשתף פעולה במסגרת קונסורציום אחד עם מתחרתה בתחום, אלסטום.

שחל סירב להתייחס אתמול לדבר הפגישה, אך מסר בתגובה כי "ברור לכל שהוצאת הפרויקט לביצוע במסגרת מכרז תקציבי תדחה את השלמתו בחמש שנים לפחות, ומן ההיגיון לפנות אל הקונסורציום שסיים שני במכרז, ושיש ביכולתו לבצע את הפרויקט במתווה הקיים".

כפי שפורסם באחרונה, גורמים ב-MTS ניסו למצוא תחליף גם לקבוצת אפריקה ישראל שנקלעה לקשיים, ופנו בין היתר גם לשיכון ובינוי ולשפיר. ניסיונות אלה לא צלחו לפי שעה, ועובדת היכללותה של אפריקה ישראל ב-MTS עדיין מהווה בעיני המדינה חסם לקידום המשא ומתן עם MTS, משום השלכותיה על יכולת הזכיינית להשלים את הסגירה הפיננסית.

בנוסף, נותרו בלתי פתורות סוגיית חלוקת הסיכונים בין המדינה לזכיינית, וסוגיית ההגנה על מרווחי גיוס ההון של הזכיינית. לפי הערכות, מסתכמות מחלוקות אלה בדרישה לתוספת תקציבית של כמיליארד שקל.

דיון נרחב בלשכת ראש הממשלה

ל-TheMarker נודע עוד כי יו"ר ומנכ"ל אלסטום העולמית, פטריק קרון, צפוי להגיע בקרוב לישראל. במהלך ביקורו עתיד קרון להיפגש עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, בין היתר כדי לדון בעתיד פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. בנוסף על כך, ידונו השניים בפרויקט הרכבת בירושלים, שם מחזיקה אלסטום ב-20% ממניות הזכיינית סיטי-פס.

הפגישה נועדה להקדים את הדיון הנרחב שיתקיים בשבועות הקרובים בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באשר לעתיד הפרויקט. קודם לדיון זה, צפויים נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים להיפגש עם גבאי לדיון סטטוס אודות הפרויקט.

כפי שפורסם אתמול, המדינה החלה באחרונה בבחינה ראשונה של הלאמת הפרויקט להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה. זאת, בהנחה כי הסכם הזיכיון עם MTS יבוטל. צוותים משותפים למשרדי התחבורה והאוצר דנו במסגרת זו בפרסום מכרז חדש לביצוע הפרויקט בידי קבלני משנה ובמימון ישיר של תקציב המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully