וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים: תמו עליות המחירים בנדל"ן

מאת רז סמולסקי וגיא ליברמן

20.10.2009 / 8:45

לפי הערכתם, ברבעון השלישי חלה התמתנות בביקושים לצד עלייה בהתחלות הבנייה. השר אטיאס: "בנובמבר נוציא 6,000 יחידות דיור לשיווק - הכל במטרה להוזיל את הדיור"

תמימות דעים בענף הנדל"ן בנוגע למחירי הדירות: בזמן ששר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ממליץ לרוכשי הדירות להתמקח על המחיר ולהמתין לירידות המחירים שיגיעו בתוך זמן קצר, העריכה אתמול התאחדות הקבלנים כי תמו עליות המחירים החדות בענף הנדל"ן.

"אנו צריכים להשפיע על מחירי הדירות בצד של ההיצע", אמר אתמול אטיאס בכנס הנדל"ן שערך המרכז הישראלי לניהול במלון שרתון סיטי טאואר ברמת גן. "אפשר לשווק עוד אלפי יחידות דיור. בנובמבר נוציא כ-6,000 יחידות דיור לשיווק, 2,000 מהן באזורי ביקוש. עד סוף השנה נוציא עוד אלפים נוספים מעבר למכרזים של נובמבר. הכל במטרה אחת: להוזיל את הדיור".

אטיאס פנה בדבריו אל הזוגות הצעירים והציע לרוכשי הדירות להמתין לירידת המחירים: "זה ייקח זמן אבל תהיה ירידה - אנחנו נחושים לעשות את זה". לדברי אטיאס, המתחמים שישווקו אינם מהלך חד-פעמי.

הקבלנים השיגו מימון

במקביל לדברי אטיאס פירסמה אתמול התאחדות הקבלנים הערכה, לפיה העליות החדות של החודשים האחרונים במחירי הדירות החדשות בישראל ייעצרו, וכי בחודשים הקרובים תהיה התייצבות מחירים. הערכה דומה השמיע לפני כשבועיים בנק ישראל, שטען כי ב-2010 יימשכו עליות המחירים, אך בשיעור מתון ביותר.

ההערכות הנוכחיות של התאחדות הקבלנים מתבססות על הערכת מצב שביצעה חברת הייעוץ של פירמת ראיית החשבון BDO זיו האפט. בהערכה נטען כי "עליות המחירים החדות השנה חלו ברבעון השני, לצד עלייה חדה בביקושים וירידה בהתחלות הבנייה. העליות נרשמו אחרי רבעון ראשון קשה, שבו חלה ירידה בביקושים לדירות כתוצאה מחשש של הרוכשים לבצע עסקות בהשפעת המשבר. ברבעון השלישי ניתן לראות התמתנות קלה בביקושים לצד עלייה בהתחלות הבנייה בהשוואה להתחלות הבנייה ברבעון הראשון והשני. לאור העלייה בביקושים ברבעון שני והעסקות הרבות, הקבלנים הצליחו לממן פרויקטים חדשים והקדמת שלבים של פרויקטים בהקמה".

לדברי מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, אם הרפורמות המתוכננות בוועדות התכנון ובשיווק קרקעות יצאו אל הפועל, יציבות המחירים תימשך גם בשנים הקרובות. "בתחילת המשבר, לפני כשנה, צפינו כי המשבר העולמי לא יביא לירידת מחירי הדירות בישראל וכי צפויה עליית מחירים", אמר גורדון. "עתה אנו מעריכים כי עליות המחירים החדות של דירות חדשות נמצאות מאחורינו".

להיזהר מהריבית הנמוכה

בכנס הזהיר אטיאס את רוכשי הדירות גם מפני הריבית הנמוכה הנהוגה כיום על המשכנתאות. "לריבית הנמוכה יש יתרון אבל האזרחים צריכים לשים לב כי זה לא יישאר לנצח", אמר אטיאס. "הריבית תעלה וצריך להיזהר ממנה. כל לווה צריך להביא בחשבון את יכולת ההחזר שלו כאילו הריבית גבוהה".

אטיאס התייחס בדבריו גם לתופעה המתרחבת של קבוצות הרכישה, שמצד אחד מסייעות להוזיל את מחירי הדירות אך מצד שני מהוות התארגנות בנייה בלתי מפוקחת. "קבוצות הרכישה כיום אחראיות ל-8% מהשוק, אבל זה לא מתקרב להיקפי הרעש שהן עושות בתקשורת", אמר אטיאס. "בתקופה הקרובה משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל ייתנו את דעתם על העניין ויגבשו מדיניות כדי למנוע את השוק הפרוע. צריך שתהיה רגולציה בתחום, אבל אנחנו לא רוצים לחסום אף אחד".

יו"ר ועדת המשנה ליישום מדיניות המקרקעין החדשה במינהל מקרקעי ישראל, ח"כ כרמל שאמה, אמר בכנס כי בעיית מחירי הדירות משפיעה על האינפלציה ודוחפת את מדד המחירים מעלה. "מחירי דיור שמנותקים מהנתונים במשק הם בעיה", אמר שאמה. "במונחים של חודשי עבודה, בישראל לוקח פי שניים זמן משאר העולם לקנות דירה. לא ייתכן שאזרחי ישראל ישעבדו יותר מהתוצר שלהם כדי לקנות דירה".

שאמה הוסיף כי ההשפעות של הרפורמות בוועדות התכנון ובמינהל מקרקעי ישראל יהיו ניכרות רק בעוד שנתיים עד שלוש שנים. "מדינת ישראל צריכה למצוא תרופות מיידיות לטיפול בבעיה", טען שאמה.

ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, שמאי אסיף, טען כי העיכובים לא נובעים רק מצווארי בקבוק בתחום התכנון, אלא מבעיות בתחום הרישוי והוצאת היתרים, וקבלנים שמחזיקים בקרקעות ובוחרים שלא לבנות עליהן. "קיימות תוכניות מאושרות ל-200 אלף יחידות דיור", אמר אסיף. "אין בעיה בתכנון, אלא בכדאיות להקים ולשווק אותן. אם יש בעיה באספקה של יחידות דיור היא לא נובעת ממלאי תכנון - אלא מכדאיות שיווק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully