וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם במלחמה יש קווים אדומים

24.10.2009 / 12:15

הקהילה הבינלאומית נסחה אמנות לדיני מלחמה עליהם חתומה גם ישראל. ג'עפר פרח לא מבין מדוע ישראל אינה מכבדת אותם ונזעקת כאשר מישהו מעז לומר אחרת

כאשר אלפי סודנים יצאו להפגנת תמיכה בנשיא סודן עומר אלבשיר הם טענו שהנשיא והממשלה לא אחראים לפשעי מלחמה בדארפור. הממשלה הסודאנית וראשי שבטים שביצעו את הטבח דרשו מהליגה הערבית להתכנס ולעמוד לצד סודאן. היו כאלה שעשו זאת ועמדו לצד הממשל הסודאני שביצע פשעים נגד האנושות בימי לחימה. גם בסרביה, כאשר הצדדים ביצעו מעשים שהפרו את חוקי המלחמה יצאו רבים ותמכו בראשי המדינה וטענו, כי המעשים מוצדקים כחלק מלחימה. הקהילה הבינלאומית דחתה את הטענות והצהירה כי מלחמות ליוו את האנושות מאז ומתמיד ומה שהיה מותר לפני חמש מאות שנה או חמישים שנה בעת מלחמה אסור היום. הכרזה זו נועדה לצמצם את הכאב שעוברת האנושות בעת מלחמה.

ראשי מדינת ישראל עדיין לא מעכלים את השינוי בדיני המלחמה. שרים אף מציעים לשנות את חוקי המלחמה כדי להתאים אותם למציאות הישראלית, כך גם רצו בסודן וביוגוסלביה. כאשר האו"ם מינה ועדת חקירה מיוחדת בעקבות המלחמה בעזה, ראשי המדינה סירבו להתמודד עם ההאשמות כבדות המשקל שהונחו בפני הוועדה. גם בסודן וביוגוסלביה לשעבר התקשו המנהיגים להבין את השינוי שחל בדיני הלחימה. מינוי ועדה בינלאומית נעשה כאשר מערכת המשפט של המדינה מסרבת לחקור בעצמה את החשדות, וזה בדיוק מה שקרה בישראל. המנהיגות המשפטית והצבאית פשוט דחו את כל תחנוני ארגוני זכויות האדם לחקור את המעשים. ועדת גולדסטון הציעה לצדדים הלוחמים לבצע חקירה משלהם, טרם יוחלט על העברת המשך הטיפול בחשדות לארגונים הבינלאומיים.

החוק ההומניטרי הבינלאומי נועד לשמור על צלם אנוש מסוים גם במצב מלחמה, הכרזות בינלאומיות אחרות נועדו לטפל בזכויות אדם במצבי שלום. הקהילה הבינלאומית ידעה מלחמות ומלחמת עזה לא היתה הראשונה. מאז המאה ה-18 ניסתה האנושות לצמצם את נזקי המלחמות והטרגדיות ופיתחה את חוקי המלחמה: הפגזת אזרחים, פגיעה בכוחות הצלה, פגיעה בילדים ועוד תחומים נאסרו והצדדים הלוחמים הוגבלו לטובת קבוצות שקיבלו הגנה. היא גם קבעה ששימוש בכלי נשק מסוימים אסור בתכלית האיסור בשל הפרתו של השימוש הנ"ל בעקרונות ההבחנה והמידתיות.

ראשי המדינה וראשי הצבא ידעו מהם האיסורים שהוחלו במלחמות. הם ידעו שגם כשיורים מריכוזי אזרחים או מבית חולים אסור לצבא לוחם לירות בחזרה לבית חולים או לבית ספר. קצינים וחיילים אמורים מכוח ההתחייבות שנטלה על עצמה ישראל באשרה את אמנות ג'נבה לקבל הדרכה כיצד לשמור על אזרחים בעת לחימה. בישראל אמורים הצבא, משרד המשפטים ומגן דוד אדום, להנחיל את עקרונות החוק לחיילים ואזרחים. ארגוני זכויות אדם מקבלים תקציבים ממדינות שונות בעולם במטרה לחנך לשמירה על עקרונות הלחימה.

אין הצדקה להרג אזרחים

ועדת גולדסטון עשתה חסד עם המנהיגות הישראלית, מול שלושה הרוגים ישראלים במלחמה נפלו יותר מ-1350 הרוגים פלסטינים. מאות מהם ילדים ונשים שזכאים להגנה ע"פ החוק ההומניטרי הבינלאומי. המשמעות שבעת בחינת האחריות האישית של הלוחמים והקצינים הלוחמים של חמאס ימצא כי הם הרגו שלושה אזרחים לא לוחמים לעומת פגיעה במאות פלסטינים, ביניהם מאות ילדים שנעשתה בידי צה"ל. רוב הסיכויים שמשפט פלילי ירשיע את שני הצדדים על הפרת חוקי המלחמה, אך יצטרך להודות שההפרה הישראלית היתה הרבה יותר חמורה ובלתי מידתית מזאת של חמאס.

מותם המיותר של אזרחים במלחמה לא יכול לקבל שום הצדקה. במיוחד שמדובר במספרים חסרי פרופורציה מבחינת הפגיעה בחפים מפשע ביחס לצרכים הצבאיים האמיתיים שהיו בשטח. בחוקי המלחמה קיימת גם חובה להימנע מפגיעה עקיפה באזרחים. כאשר צבא נלחם בתוך ריכוזי אוכלוסיה הוא אמור לנהוג בשיקול דעת ובמידת הזהירות המתבקשת לפי החוק. על צבא שרוצה לשמור על חוקי המלחמה להימנע מהפגזת מטרות אזרחיות. ובעזה הצבא השתמש במטוסים שפגעו ללא אבחנה, ודוח גולדסטון אף קובע כי נעשו הפגזות מכוונות למטרות אזרחיות, וזה מעשה אסור לפי חוקי המלחמה.

עדיף עולם בלי מלחמות, אך גם למלחמות יש חוקים ויש הסכמים. צדדים הטוענים שלא ביצעו הפרות של החוק אמורים לחקור בעצמם ולאפשר לחוקרים של הקהילה הבינלאומית לבדוק את הטענות. כאשר פצועים מוטלים ומדממים וצוותים רפואיים מופגזים, המוות הזה מנוגד לכללי המלחמה. ראוי שנקדם שלום אמיתי המבוסס על כבוד לצלם האדם. אך המציאות במרחב הזה מחייבת אותנו תחילה לקיום דין וחשבון שיביא למיצוי הדין ולנשיאה באחריות של האנשים האחראים על ההפרות הבוטות של דיני המלחמה וזכויות האדם. רק כך יפנימו מנהיגי האזור וחילותיהם את מוסר המלחמה ואת חוקיה כפי שאלה נוסחו במשפט הבינלאומי ההומניטארי ורק כך ניתן יהיה להשיג ”התנצלות" ו"צער" אמיתיים בעקבות פגיעה בחפים מפשע.

מי שמקשיב לגולדסטון וקורא את הראיונות שהוא מעניק לתקשורת שומע טיעונים שלא מן העניין המדברים על היותו ציוני הקשור לישראל ולעם היהודי. ובכל זאת הוא הפך לאויב העם היהודי. השופט גולדסטון חוזר ומצהיר שכבן של העם היהודי, שכלפיו בוצעו פשעי המלחמה הנוראים ביותר, הוא מחויב להילחם בפשעי מלחמה. ראוי לציבור בישראל, שאיבד את אמונו במנהיגות הכושלת של המדינה, להקשיב לאנשים שכבר ראו סבל שאינו פלסטיני. הצדקת פשעי מלחמה נגד הפלסטינים, היא התכחשות לפשעי המלחמה שבוצעו נגד היהודים, הסרבים, הסודאנים והארמנים. צד המפר את החוק היום מביא על עצמו הפרה של החוק בידי הצד השני בעתיד. הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית, והעם היהודי כחלק מקהילה זו, ייקח אחריות ויוקיע מתוכו אנשים שהרשו או שביצעו בעצמם פשעים בעת שלום ומלחמה. באיחור רב, ולזכר קורבנות המלחמות המיותרות הוקם בית המשפט הפלילי הבינלאומי ב-1998, וראוי שהוא יפעל ללא פוליטיזציה ומשוא פנים כדי להרתיע צדדים לוחמים בעתיד וכדי לקדם מציאות שגם אם איננה נעדרת מלחמות אז לפחות שתהיינה מוגבלות במידת ההרס והפגיעה בקבוצות הזכאיות להגנה בעת מלחמה.

הכותב הוא מנהל מרכז מוסאוא, לזכויות האזרחים הערבים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully