וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא הדמוקרטיה הגדולה במזרח התיכון

ענת קם

20.10.2009 / 14:34

דירוג חופש העיתונות בישראל הדרדר ב-2009 למקום ה-93. בין המדינות שמקדימות את ישראל בדירוג: לבנון, איחוד האמירויות וכווית. שנה קשה גם לצרפתים ולאיטלקים

ארגון עיתונאים ללא גבולות הוריד את דירוג חופש העיתונות בישראל לשנת 2009 למקום ה-93 מתוך 175 מדינות מדורגות וזאת לעומת המקום ה-46 בו שהתה ישראל בדירוג בשנת 2008. הארגון, היושב בפריז, העניק לישראל 23.75 נקודות מול 8.83 נקודות ב- 2008. ככל שמספר הנקודות גבוה יותר, חופש העיתונות מוגבל יותר.

על פי אתר הארגון, למבצע עופרת יצוקה בעזה בתחילת 2008 הייתה השפעה משמעותית על חופש העיתונות בישראל: “הצלילה בדירוג אומרת שישראל איבדה את מקומה בראש רשימת מדינות המזרח התיכון ולבנון, איחוד האמירויות וכווית מקדימות אותה בדירוג חופש העיתונות", נטען באתר. “ישראל החלה לנקוט באותם צעדים בתוך המדינה כפי שהיא נוקטת מחוץ לגבולותיה. 'עיתונאים ללא גבולות' תיעדו חמישה מעצרים של עיתונאים, חלקם לא חוקיים בעלילת ושלושה מקרים של הפחדה. הצנזורה הצבאית שהופעלה על כל אמצעי התקשורת יוצרת הפחדה גם כן". הארגון דירג את חופש העיתונות בשטחים האקס-טריטוריאליים של ישראל - יהודה, שומרון ועזה - במקום ה-150. לדבריהם, כ-20 עיתונאים נפגעו מאש צה"ל במהלך עופרת יצוקה ושלושה עיתונאים נהרגו בעת סיקור המלחמה.

עיתונאים ללא גבולות הוא ארגון בין לאומי שהוקם ב-1985 ומטרתו שמירה על חופש העיתונות ברחבי העולם. דירוג הארגון שמתפרסם היום מתייחס לתקופה שבין ספטמבר 2008-אוגוסט 2009. על פי הדירוג הנוכחי, המדינות עם חופש העיתונות הגבוה ביותר הן דנמרק, פינלנד, אירלנד, נורווגיה ושוודיה שזכו ל-0 נקודות כל אחת. את הדירוג סוגרות צפון קוריאה ואריתריאה, עם 112.5 ו-115.5 נקודות בהתאמה. מדינות בעלות חופש עיתונות גדול יותר מישראלת מלבד רוב מדינות אירופה, הן לבנון, גאורגיה, טרינידד וטובגו, בוצואנה ומדינות מתפתחות רבות נוספות. מדינות נוספות שירדו משמעותית בדירוג הן צרפת ואיטליה. הארגון אף מציין כי באיטליה ובספרד עיתונאים עדיין מאוימים פיזית.

דירוג המדינות נקבע על סמך שאלון ששולח הארגון ל-15 ארגונים למען חופש הביטוי, 130 כתבי הארגון ועיתונאים, חוקרים ופעילי זכויות אדם ברחבי העולם. בשאלון 40 שאלות שבודקות האם נעשו במדינות הנבדקות מעשים להצרת צעדי העיתונאים בהן, דוגמת הפחדה ואיומים, מאסר, צנזורה, קנסות כספיים, התערבות שלטונית בעבודת העיתונאים, מונופולים תקשורתיים ועוד.

ארגון "פרידום האוס" האמריקאי הוריד בחודש מאי האחרון את חופש העיתונות בישראל לחלקי, לראשונה מאז החל הארגון את המדידה ב-1980. גם "פרידום האוס" האשים את המבצע בעזה בהורדת דירוג חופש העיתונות, לצד ניסיונות של גורמים רשמיים בישראל להגביל את הסיקור העיתונאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully