וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: "המצור על עזה - פשע נגד האנושות"

ניר יהב

19.10.2009 / 20:22

המתיחות בין ישראל לטורקיה מסרבת לגווע, והיום קרא ראש הממשלה ארדואן להסיר באופן מיידי את המצור על הרצועה. לדבריו, "אי אפשר להתעלם יותר מהנעשה שם. זו טרגדיה אנושית"

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ממשיך את הקו התקיף נגד ישראל. במהלך נאום בכינוס באיסטנבול, קרא היום (שני) ארדואן לישראל להסיר את המצור על עזה באופן מיידי ולפתוח את מעברי הסחורות אליה. "מה שקורה ברצועת עזה הוא דבר איום ונורא, ואי אפשר להתעלם ממנו יותר. בלתי אפשרי להזניח את הטרגדיה הזו, ואיני אומר זאת משום שאני מוסלמי, אלא משום שאני בן אדם", אמר.

ארדואן הוסיף, כי ייתכן שמבחינה משפטית המצור על עזה הוא פשע נגד האנושות. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להתערב למען הפסקת המצור. "סיום המצור על עזה הוא דבר חיוני לביטחונן של ישראל ופלסטין", הסביר. הוא תיאר את המצור כ"טרגדיה אנושית קשה" והוסיף כי בחלוף תשעה חודשים מאז מבצע 'עופרת יצוקה', "לא השתנה המצב בעזה. להפך – הטרגדיה עדיין נמשכת וכל תכניות השיקום מוקפאות משום שישראל אינה מאפשרת העברת סחורות במעברים".

ראש הממשלה הטורקי טען עוד כי הסוגיה הפלסטינית היא סוגייה מרכזית במזרח התיכון, ואמר כי הוא חושב שאם הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא ייפתר, "לא יהיה ניתן לכונן שלום קבוע או להביא ליציבות באזור".

היחסים בין טורקיה וישראל התערערו החודש עקב ביטול התמרון המשותף עם ישראל, וזאת בשל ביקורתה של טורקיה על פעולות ישראל במהלך מבצע "עופרת יצוקה". ביטול התרגיל עם ישראל והמתח ביחסים בין ישראל וטורקיה מגיעים על רקע דבריו של ראש ממשלת טורקיה טייפ ארדואן בפגישה שקיים עם אנשי דת בשבוע שעבר. ארדואן מתח ביקורת חריפה על פעולת ישראל בעזה והאשים אותה בתקיפת ילדים קטנים ברצועה. "העולם והאנושות ישבו על הספות הנוחות וראו את פצצות הזרחן שהושלכו לעבר ילדים תמימים בעזה", האשים ראש ממשלת טורקיה. ארדואן הוסיף, כי "בחלק מהמדינות ילדים מקבלים חינוך טוב ומתקני רפואה מתקדמים. במקומות אחרים יש ייאוש ופשעי מלחמה. והאנושות צופה בכל זה ממושבה הנוח".

גורם נוסף שהעלה את המתיחות ביחסים בין ישראל לטורקיה הוא שידור סדרת טלוויזיה במדינה המתארת את חיילי צה"ל כבני גזע עליון, הששים לרצוח ילדים, כמו גם סוכנים ישראליים הזוממים לפי סטריאוטיפים אתניים חשוכים להשתלט על האזור.

ביום חמישי האחרון זימן הסמנכ"ל האחראי על אירופה המערבית במשרד החוץ, נאור גילאון, את הממונה בשגרירות הטורקית, הגברת ג'יילאן אוזן, לנזיפה רשמית. "חינוך לשנאה ע"י שימוש בסטריאוטיפים קשים כל כך בסדרת טלוויזיה בה צופים מבוגרים וצעירים כאחד, חייב להדאיג כל מי ששואף לדו קיום ושלום בין המדינות והדתות באזור ובעולם. הדבר קשה שבעתיים כאשר אותם חיילי צה"ל המתוארים כרוצחים בדם קר, הם אלה שחשו לסייע לאזרחי טורקיה בשעותיהם הקשות בעקבות רעידת האדמה הקשה ב 1999", אמר גילאון לג'יילאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully