וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוויר בביה"ס רעיל, הרשויות מתעלמות

נעמה טלמור

20.10.2009 / 11:00

חומרים מסרטנים התגלו בסביבת בית הספר גולדה בכפר סבא. ההורים התלוננו, והילדים הועברו למבנה אחר. בסוכות הם הוחזרו, אולם לפי 'אדם טבע ודין', הרעל עדיין כאן

לפני כשנה התגלו חומרים רעילים באזור בית הספר היסודי 'גולדה' בכפר סבא. ההורים הקימו צעקה, ובתום שביתה בת 10 ימים, ולאחר מאבק מול העירייה, הועברו 600 תלמידי בית הספר לבניין חלופי המרוחק כחצי קילומטר מהמבנה של בית הספר גולדה. בסמוך לתחילת שנת הלימודים הנוכחית (תש"ע), הודיעה עיריית כפר סבא להורים כי בכוונתה להחזיר את הילדים למבנה הישן, מיד לאחר תום חופשת חג הסוכות. במהלך חול המועד אף התחילה העירייה להעביר את תכולת בית הספר עוד בטרם הגיעו תוצאות בדיקת זיהום האוויר.

אלא שאז הגיעו תוצאות הבדיקות, ומשרדי הסביבה והבריאות אישרו את החזרתם של הילדים על בסיס הממצאים, למעט הסתייגות לפיה ישנה נקודה אחת בחצר בית ספר בה נמצאו ערכים גבוהים של חומר רעיל, ועל כן "יש למנוע פעילות באזור זה של ביה"ס עד לקבלת תמונת מצב אודות האזור ומקורות הזיהום ככל שישנם" - לשון הודעת המשרד להגנת הסביבה לעיריית כפר סבא.

אך שאלות רבות עולות לאחר ניתוח מומחי עמותת 'אדם טבע ודין' שהגיע לידי וואלה! חדשות, לפיהן הסיכון הכבד אינו חלף וכי "באזור בית הספר נמצאים חומרים מסוכנים, העלולים לחשוף את השוהים בבית הספר לסיכונים בריאותיים", לשון הדו"ח.

"החומר פחמן טטרה-כלורי, המוכר כמסרטן ודאי אשר עלול לגרום לסרטן כבד, נמצא בריכוז הגבוה פי 4.2 מהערך היממתי בערכי הייחוס לפי דו"ח אלמוג. החומר כלורופורם המוכר כמסרטן ודאי אשר עלול לגרום גם הוא לסרטן כבד נמצא בריכוז הגבוה פי 26.6“, וכן הימצאותו של החומר מתילן כלוריד המוכר כחומר שעלול לגרום לסרטן הריאות בערך גבוה פי 1.36 מהמותר.

"חשוב להבין כי גילוי החומרים (שרובם מצוי בשימוש תעשייתי ולא בשימוש ביתי) שנמצאו בבדיקות השונות באיזורים שונים בבית הספר לאורך זמן מצביע על העובדה כי הבעיה ממשיכה להתקיים וכי מקור המפגע טרם אותר וטרם הוסר", אומרים באדם טבע ודין.

בית ספר גולדה בכפר סבא חומרים מסוכנים אוקטובר 2009. אורי לנץ
"מקור המפגע טרם אותר וטרם הוסר"/אורי לנץ

הפתרון: מאוורר

עם פרסום תוצאות הדו"ח, החליטו בוועד ההורים של בית הספר להשבית את הלימודים עד שיועברו הלימודים לאותו המבנה המרוחק כחצי קילומטר, או עד למציאת פתרון הולם אחר.

“לפעמים השלטון מנופף בכל מיני אישורים שהוא קיבל ממשרדי הממשלה. אך כשנכנסים לעומק מדובר בכך שאף אחד לא לוקח אחריות על בטיחות הילדים", סיפר לוואלה! חדשות, רשף לוי, אב לארבעה ילדים בבית הספר 'גולדה'. “העירייה אמורה לתת את האישורים לפתיחת ביה"ס, היא מקבלת אישור בטיחות ממשרדי איכות הסביבה, הבריאות והחינוך וכל אחד נותן אישור כשהוא מסתמך על המשרד האחר. לכן יכול להיות שמצב זה, בו ילדים לומדים במקום מסוכן, קורה אפילו בעוד בתי ספר בארץ. עובדתית ניתן כאן אישור של כל משרדי הממשלה לפתוח את בית הספר, למרות הממצאים המצביעים באופן מובהק שיש כאן סכנה בריאותית לילדנו".

"כל מה שאנחנו מבקשים זה לחזור למבנה החלופי שהעירייה הכשירה עבורנו בשנה האחרונה, חשוב לציין שבמהלך השנה שעברה העירייה ביצעה כבודות תחזוקה בקו הביוב שעבר בסמוך לבית הספר אולם הבעיה עדיין לא נפתרה", אמרה לילי וידבסקי, אמא ל-3 ילדים בבית הספר.

ההורים חסרי האונים מנסים במלוא המרץ, ועם משאבים מוגבלים, לפעול כנגד ראש העירייה, יהודה בן חמו, ואינם מבינים מדוע בחר להוציא את הילדים מהמבנה החלופי.

"העירייה מנהלת משחק לא הוגן. במשך שנה נערכו בבית הספר מספר רב של בדיקות לגלות גזים רעילים. בכל אחת מהפעמים התגלה הגז הרעיל במקום אחר בבית הספר - פעם באולם התעמלות, פעם בכיתות ב', פעם בנקודה מרכזית בחצר", אומר לוי, "מה שהעירייה עשתה השבוע זה לחפור את המקום שהתגלה בו הגז, להעיף את כל הבלטות והחול להעמיד מאוורר ענקי במשך 24 שעות מעל הנקודה (כל אנשי ועד ההורים היו במקום וראו את כל זה בעיניהם), ורק אז מדדו שם שוב. הפלא ופלא - יצא נקי. אבל לכולנו ברור שהזיהום היה מתגלה במקומות אחרים בבית הספר, אם היו נערכות בדיקות נורמליות כפי שקרה בשנה האחרונה בכל פעם”.

ההורים מעריכים כי הזיהום מגיע מן הביוב, ולמרות מאמצי העירייה, עדיין מגיע גז רעיל לביוב מן המפעלים הממוקמים בחלק המערבי של כפר סבא.

בית ספר גולדה בכפר סבא חומרים מסוכנים אוקטובר 2009. אורי לנץ
"בכל אחת מהבדיקות התגלה הגז הרעיל במקום אחר בבית הספר"/אורי לנץ

משרד הבריאות: הבדיקות החוזרות תקינות

משרד הבריאות: "אין שינוי בעמדת משרד הבריאות שהתבטאה באישור חידוש הפעילות בבית הספר גולדה בחודש אוגוסט. נציין שגם הבדיקות החוזרות שבוצעו לאחר חול המועד סוכות על ידי המשרד להגנת הסביבה היו תקינות".

משרד החינוך: "משרד הבריאות, שהוא הסמכות החוקית והבלעדית בנושא זה, קבע באופן חד משמעי שניתן לקיים לימודים כסדרם בבית הספר. כך גם סבור המשרד להגנת הסביבה. לפיכך, הרשות המקומית החליטה לקיים לימודים בבית הספר. בנסיבות המתוארות לעיל, משרד החינוך לא מצא מקום להתערב בחוות הדעת המקצועיות של הרשויות והמשרדים המוסמכים, אשר ביצעו בדיקה נוספת ביום חמישי האחרון. במשרד החינוך מצרים על כך שההורים בוחרים להשבית את הלימודים".

עיריית כפר-סבא: "הוחלט להחזיר את תלמידי בית הספר גולדה ללמוד במתחם המקורי, ברח' השלום, מיד עם סיומה של חופשת הסוכות (12/10/2009). החלטה על חזרת התלמידים לביה"ס נעשתה לאחר סיום עבודת הצוות המשותף בראשות פרופ' אורי מרינוב. מסקנות הדו"ח קובעות באופן חד-משמעי שכיום אין כל חשש לזיהום, ריח או כל גורם אחר שעלול להפריע למהלך תקין של הלימודים. לאור מסקנות הדו"ח התקבלו אישורים חד-משמעיים של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, ואשר חתומים ע"י מנהל המחוז של המשרד לאיכות הסביבה והרופאה המחוזית של משרד הבריאות, אשר קובעים בנחרצות כי בית הספר גולדה והשכונה כולה נקיים מכל זיהום או מטרד סביבתי וכי אין מניעה לחדש את הלימודים. משרד החינוך סומך ידיו על הקביעות המקצועיות הללו ומגבה אותן".

מהמשרד להגנת הסביבה טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully