וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מיליון דולר מחפשים מנהיג

טליה שחר

19.10.2009 / 17:09

ועדת פרס איברהים, שמוענק מדי שנה למנהיג אפריקאי על הצטיינות בממשל, לא מצאה אף מועמד ראוי. גובה הפרס היוקרתי: חמישה מיליון דולר

איל תקשורת סודני לא יעניק השנה את הפרס השנתי לממשל טוב באפריקה שמתחת לסהרה. מו איברהים לא נימק את החלטתו ואמר שאנשים יכולים להסיק בעצמם מסקנות מדוע לא חולק הפרס בגובה חמישה מיליון דולר, שמוענק למנהיג מדינה מדרום לסהרה שנבחר באופן דמוקרטי וכיהן קדנציה מלאה.

המועמדים השנה היו ת'אבו מבקי, נשיא דרום אפריקה בעבר ואולוסגן אובאסאנג'ו, לשעבר נשיא ניגריה. איברהים דחה טענות שאי-מתן הפרס מעליבה את שני המנהיגים הללו. "חלק מהאנשים הללו הם חברים אישיים שלי", אמר איברהים במסיבת עיתונאים. "אין כאן עניין של פגיעה בכבוד". הוא גם שלל את ההשערות שלמשבר הכלכלי היתה השפעה על ההחלטה. "הוועדה לא מתייחסת לחשבון הבנק שלי", הוא אמר.

הזוכה מקבל 5 מיליון דולרים על פני 10 שנים ו-200,000 דולרים לשנה עד סוף ימי חייו. זהו הפרס האישי היקר ביותר בעולם.

חברת פאנל הוועדה, מרי רובינזון, נשיאת אירלנד בעבר ולשעבר ראש ועדת האו"ם לזכויות אדם, אמרה שאם היה פרס דומה למנהיג אירופי בעבר, הבחירה בזוכה ראוי היתה גם קשה. בראש הוועדה עומד קופי ענאן, לשעבר מזכ"ל האו"ם וילדי גאנה, וחברים בה גם חתן פרס נובל לשלום מארטי אהטיסרי, לשעבר נשיא פינלנד.

הזוכה הראשון בפרס היה נשיאה לשעבר של מוזמביק ג'ואקים צ'יזאנו. בשנה שעברה זכה נשיא בופטסוואנה בעבר פסטוס מוגאה, לאחר שני כהונות בראשות המדינה.

לדברי איברהים, הפרס נחוץ כי מנהיגים אפריקאים רבים באים מרקע עני ומתפתים להישאר בשלטון מחשש לעוני שמחכה להם בתום כהונתם. אך לדברי רשת ה BBC, הפרס אינו אפקטיבי, מכיוון שכמה מדינות, בינהן אוגנדה, צ'אד וקמרון שינו את חוקתן כדי לאפשר למנהיגיהן להישאר בתפקיד.

איברהים מו הוא יזם בתחום הטלפוניה הסלולרית. הוא נולד בסודן ועבר ללמוד באנגליה בשנות ה-70. הוא ייסד חברת טלפון סלולרי שננמכרה לחברת התקשורת האיטלקית מארקוני בשנת 2000. לאחר מכן ייסד חברה חדשה שבבעלותה 25 מיליון מנויים אפריקאים.

  • עוד באותו נושא:
  • אפריקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully