וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בועת הנדל"ן: המשכנתאות גדלו בעד 22% ב-2009

מאת רז סמולסקי

19.10.2009 / 8:02

לפי בדיקת בנק מזרחי טפחות לא חל שינוי בהיקף הכספי של המשכנתאות בירושלים, בגוש דן ובשרון. לפי AMG, גובה המשכנתא הממוצעת זינק ב-60%

ההשפעה של העלייה במחירי הדירות והריבית הנמוכה על משכנתאות ניכרת גם בהיקף המשכנתאות שנוטלים רוכשי הדירות בישראל. כך, סכום המשכנתא הממוצעת באזור המרכז עלה ב-12% - מ-650 אלף שקל בשנה שעברה ל-720 אלף שקל השנה - כך עולה מנתוני בנק מזרחי טפחות, שמשווים את שלושת הרבעונים הראשונים של 2009 לתקופה המקבילה ב-2008.

בחיפה נרשמה עלייה גבוהה יותר של כ-22% - מ-300 אלף שקל ב-2008 ל-370 אלף שקל השנה. באזור השרון, בירושלים ובגוש דן אין שינוי בגובה המשכנתא. העלייה בהיקפי המשכנתאות היתה צפויה על רקע העליות במחירי הדירות בישראל ובבנק מזרחי טפחות מייחסים את השינוי בדיוק לסיבה הזו.

AMG: המשכנתא מזנקת גם בפריפריה

בחברת AMG משכנתאות, המתמחה בייעוץ בענף המשכנתאות, נמצאו נתונים קיצוניים יותר. בחברה בדקו את הפער בין משכנתאות בינואר 2008 לעומת ספטמבר 2009, ומצאו כי חל זינוק של כמעט 60% בגובה המשכנתא הממוצעת.

בשונה מבנק מזרחי טפחות, בחברת AMG מדדו את השינוי בין שני חודשים ולא את הממוצע השנתי של שלושה רבעונים. בבדיקתם נמצא כי בינואר 2008, משכנתא ממוצעת עבור דירה באזור מרכז היתה כ-400 אלף שקל, וכיום עלה הממוצע לכ-620 אלף שקל - עלייה של 55%. עבור דירה בפריפריה נטלו הלווים כ-350 אלף שקל בממוצע בתחילת 2008, סכום שעלה לכ-550 אלף שקל כיום - עלייה של כ-57%.

"העלייה החדה בגובה המשכנתא נובעת מהעלייה במחירי הנדל"ן והריביות הנמוכות", מסביר עמית קמינסקי, מנכ"ל AMGמשכנתאות. "בגלל הריבית הנמוכה התשלום החודשי הראשוני ירד בעשרות אחוזים, דבר שגורם לאנשים ליטול סיכונים גבוהים יחסית, מאחר שהם יכולים לעמוד בתשלום החודשי ללא בעיה. אך אותם לווים לא תמיד מבינים מה משמעות השינויים בשוק הריביות, ולא בוחנים לעומק מה עלול לקרות ברגע שהריביות יעלו".

תופעה נוספת שמאפיינת את החודשים האחרונים, וגורמת לעלייה בגובה המשכנתא, היא גל רכישות של דירות להשקעה. רבים מלווי המשכנתאות רוכשים דירה להשקעה, גובים דמי שכירות ומגדילים את הכנסותיהם ואת יכולת ההחזר החודשית שלהם. משקיעים אלה מוכנים לקחת הלוואה גבוהה יותר כדי לממן את רכישת הנכס.

שוק היוקרה חוזר לפעילות

גם ההתעוררות המחודשת בדירות יוקרה משפיעה על גובה המשכנתאות. "משכנתא ממוצעת בשוק דירות היוקרה היא כיום 1.25 מיליון שקל. לפני כמה חודשים ראינו עצירה כמעט מוחלטת של שוק דירות היוקרה, אבל עכשיו השוק חוזר לפעילות. הריביות הנמוכות גורמות לרוכשים שיש באפשרותם לממן את כל העסקה מהון עצמי לקחת משכנתא ולהשאיר חלק מההון העצמי באפיקי השקעה אחרים", מסביר קמינסקי.

חברת פיינהום (Finehome) מקבוצת מקורות שליטה, המתמחה במכרזי משכנתאות, בדקה גם היא את היקפי המשכנתאות ומצאה את אותה מגמת עלייה בגובה המשכנתא.

מתחילת 2009 נרשמה, לפי פיינהום, עלייה של כ-30% בגובה המשכנתא הממוצעת, מ-454 אלף שקל ברבעון הראשון של 2009 לעומת 597 אלף שקל ברבעון השלישי. העיר שבה נרשמה העלייה הגבוה ביותר היא פתח תקוה, שם עלה גובה המשכנתא הממוצעת ב-38%. אחריה תל אביב וחיפה, שם נרשמו עליות של כ-15%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully