וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים בטורקיה: "יש אווירה מתוחה"

אופק עיני

15.10.2009 / 18:30

ישראלים המתגוררים בטורקיה לא מביעים חשש מפני פגיעה ביהודים, אך טוענים שלא ברור אם הם לפני או אחרי הסערה. "הטורקים בטוחים שצה"ל הורג ילדים"

על אף שהמתיחות בין ישראל לטורקיה הגיעה בימים האחרונים לשיא, בבית חב"ד באנטליה לא מרגישים בשינוי מיוחד ברחובות טורקיה. בשיחה שקיים היום (חמישי) הרב מנחם ליצמן, העומד בראש בית חב"ד בעיר הנופש הטורקית, עם וואלה! חדשות, הוא סיפר כי "אנחנו לא חוששים. אמנם לפני עופרת יצוקה היינו המקום הכי בטוח, והיום פחות, אולם לא מורגש שינוי מיוחד בימים האחרונים".

עם זאת, סיפר הרב ליצמן כי שמע על אירוע אחד לפחות בו הטורקים לא הסבירו פנים לאורחים מישראל. "סיפרו לי שמישהו ביקש ממקומי הדרכה ברחוב. הטורקי שאל אותו מאיפה הוא, וכששמע שהוא ישראלי אמר לו 'אני לא רוצה לענות לך'". ליצמן הבהיר כי "זה האירוע הרציני ששמעתי עליו במסגרת המתיחות האחרונה".

"המתיחות עם ישראל תופסת מקום חשוב במהדורות החדשות", הוסיף ליצמן. "אני לא צופה, אבל משיחות שלי עם אנשים הבנתי שכך הדבר". בהתייחסו לסדרת הטלוויזיה "איירליק" ששודרה בטלוויזיה הממלכתית הטורקית אמר ליצמן כי "מדובר בתוכן אנטישמי. לצערי, הטורקים לא יודעים שזה לא נכון. הם בטוחים שזה ככה". ליצמן טען כי "יש לפעול למען הסברה ישראלית טובה יותר בטורקיה על מנת לשנות את המצב הזה, ולהשפיע על דעת הקהל".

ספיר אברהם, תייר ישראלי שהגיע היום לטורקיה, שוחח גם הוא עם וואלה! חדשות על תחושותיו. "הגעתי לפני שעה ועד עתה המצב נראה רגיל. ביקרתי כבר הרבה פעמים בטורקיה והיחס אלינו אותו דבר כשהיה. נגיע למלון ונראה אם זה כך גם שם", הוא סיפר. "המתיחות הזאת כבר הייתה בעבר וגם אז טסנו לכאן והרגשנו בנוח".

"לא מרגישים פחד"

אברהם סיפר כי "אני נמצא כרגע בשדה התעופה, ונציגים של בית חב"ד מניחים תפילין לתיירים שמגיעים מישראל מבלי שתהיה אף התייחסות מיוחדת לדבר. זה נראה שבארץ מגזימים בדיווחים על העוינות כאן". כשנשאל אברהם על החרם שמציעים חלק מהישראלים לבצע על טיסות לטורקיה, אמר כי "זה נכון שצריך להעמיד אותם במקום, אבל זאת עדיין האופציה הזולה והמשתלמת ביותר".

גם מאיה דלי, המתגוררת 15 שנים באיסטנבול שבטורקיה, לא חוששת. "זה שלב מוקדם, יש שתיקה, שלא ברור אם היא לפני או אחרי הסערה. אין התנהגויות אלימות, לא מילוליות ולא פיזיות, אבל אי אפשר לדעת, יש אווירה מתוחה". דלי סיפרה על הסדרה בטלוויזיה הטורקית "זה מזעזע. זה משודר בשעת שיא ואחוזי הצפייה גבוהים, בעיקר בקרב צעירים, גם בגלל השעה וגם בגלל הערוץ".

עם זאת, דלי סיפרה כי "אני לא מרגישה מאויימת פה. בעופרת יצוקה הייתה הרגשה קשה יותר, השתדלתי לא להתבלט, לא לדבר עברית במקומות ובאזורים מסויימים. אין איום יום-יומי". דלי הוסיפה כי "אין ספק שמאז המבצע בעזה הנושא של ישראל ושל יהודים נכנס לתודעה הטורקית, והתדמית שנוצרה שלילית. לפני כן הטורקים לא ידעו בכלל איפה זה ישראל".

דלי טענה להיעדר הסברה ישראלית בקרב הטורקים, שמובילה לדעת קהל שלילית. "הסברה היא הצד החלש של ישראל גם פה בטורקיה. יש מקום להסברה טובה יותר. 72 מיליון תושבי טורקיה מאמינים שמה שהם רואים בסדרה - חיילים ישראלים יורים בילדים - זאת האמת".

עדכון ראשון: 16:27

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully