וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לנוחי: אושרה עסקת אי.די.בי-גנדן

נועם בר

15.10.2009 / 15:43

על אף התנגדות המורים והגננות, אושרה ברוב עצום שך 99% עסקת בעלי העניין במסגרתה רכשה אי.די.בי של דנקנר את חברת "גנדן תיירות" תמורת 1.25 מיליון דולר

לא מקשיבים למורים ולגננות: עסקת בעלי העניין אי.די.בי-גנדן אושרה ברוב של 99%. פועלים סהר ייצג משקיעים זרים - בנק אוף אמריקה וסטייט-סטריט בנק - בנוסף להסתדרות המורים והגננות, ובהתאם לדרישתם הצביע בעד העסקה. 77.5% מאלו שאינם בעלי עניין הצביעו בעד העסקה. 33 מיליון מניות השתתפו בהצבעה.

בישיבה שהחלה באיחור של 25 דקות, בעקבות איחורם של מרבית מנציגי בעלי המניות, לא התקיים שום דיון. מנכ"ל אי.די.בי, אלי כהן, ענה לשאלה היחידה שנשאלה "האם נבחנו חלופות של חברות נוספות מלבד החברה הנרכשת?", ואמר, "לא נבחנו חלופות לרכישת חברות תיירות אחרות מגנדן תיירות". בזמן ההמתנה לתחילת הדיון, התבדחו בעלי המניות ושאלו "האם שלי יחימוביץ' גם תגיע".

מוקדם יותר דיווחנו כי וועדת ההשקעות של קרן ההשתלמות למורים ולגננות החליטה להתנגד לעסקה. מנהל הקרן פסח לנדסברג אמר ל-Themarker: קיימנו היום דיונים והחלטנו להתנגד ולהורות לפועלים סהר שמייצגת אותנו בהצבעה היום לא לאשר אותה. "כל החברים בוועדת ההשקעות של קרן השתלמות של המורים והגננות החליטו פה אחד להתנגד לעסקה".

קרן ההשתלמות למורים וגננות מסתמנת כאחת המכריעות הגדולות בעסקת גנדן-אי.די.בי. הקרן, מחזיקה מניות אי.די בי בהיקף של 14 מיליון שקל ובכ-4% מסך מניות המיעוט הכללי, מרכזת עניין רב בשל היותה, מלבד הלמן-הלדובי, המחזיקה הגדולה ביותר במניות אי.די.בי מבין שאר הגופים המוסדיים ומהווה כ-25% מאחזקות המוסדיים במניה.

על אף שמשקלה הוא כ-4% בלבד ממניות המיעוט יגדל באופן משמעותי משקלה של קרן המורים והגננות בהצבעה - מכיוון שמרבית מחזיקי מניות המיעוט הם משקיעים פרטיים, ולאור ניסיון העבר, סביר כי הם לא יהיו נוכחים בהצבעה.

"סופם של חובות גנדן להתגלגל על החוסכים והמשקיעים"

מוקדם יותר היום פירסמה שלי יחימוביץ קריאה לגופים המוסדיים לקחת אחריות כלפי הציבור ולא לאשר את העיסקה. "זהו מבחנם של המשקיעים המוסדיים: את מי הם מייצגים? את בעלי ההון, או את הציבור הרחב שהם אחראים על חסכונותיו. זוהי עסקת בעלי עניין שמשמעותה גלגול חובות עצומים של גנדן, בהיקף של מאות מיליוני שקלים על אי.די.בי פיתוח, שסופם להתגלגל על ציבור החוסכים והמשקיעים", אומרת יחימוביץ'.

"אי.די.בי פיתוח מנסה לתאר את העסקה כבעלת פוטנציאל עסקי אדיר וככזו שבסופו עוד תחסוך בעלויות, אולם שום מכבסת מלים לא תכסה בשנים הקרובות את ההפסדים העצומים של מאות מיליוני שקלים שגנדן וישראייר צברו".

קרן ההשתלמות למורים וגננות, כשמה כן היא, היא קרן סקטוריאלית של כספי הפרשות של המורים והגננות. אתמול הביע לנדסברג מורת רוח מהתנהלות אגף שוק ההון באוצר בעניין העסקה: "אגף שוק ההון לא פוצה פה בעניין הזה. אולי זה ניצול מצב שהמפקח על שוק ההון, ידין ענתבי, תכף פורש".

בקבוצת הלמן-אלדובי מחזיקים כ-17 מיליון שקל באי.די.בי. אמנם רק חצי אחוז ממניות הקבוצה אך משקלן במניות המיעוט שמחזיקים הגופים המוסדיים הוא יותר מרבע. למרות ניגודי העניינים שבעסקה והמצב הרעוע של גנדן רואים בהלמן-אלדובי הזדמנות והחליטו לתמוך בעסקה. "הקבוצה החליטה לתמוך מחר בעסקה היות מדובר בעסקה הוגנת ברמה הכספית שתיטיב עם אי.די.בי ועם מחזיקי המניות של החברה. אנו מעריכים כי הנהלת כלל תיירות, ובמיוחד העומד בראשה שצבר נסיון רב ומוצלח בהובלת תהליכים עסקיים, תדע לנצל את היתרון לגודל שתהיה לחברה כתוצאה מהעסקה תוך הפיכתה לשחקן הבולט בתחום התיירות בארץ", אמרו בהלמן אלדובי.

אקסלנס שמחזיקה במניות אי.די.בי אחזקות בהיקף של מעל 8 מיליון שקל מהווה גם היא שחקן משמעותי בקרב המוסדיים שמחזיקים במניה וזכאים להשתתף בהצבעה על העסקה. בדיונים מוקדמים שהתקיימו באקסלנס החליטו לתמוך בעסקה למרות הבעייתיות שבה, "עדיין אין החלטה סופית אך כנראה שנתמוך", סייג גורם באקסלנס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully