וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגד זועם על כניסת דן לרכבת הקלה בירושלים

מאת אבי בר-אלי

15.10.2009 / 9:20

אגד טוען כי ואוליה ניהלה את המשא ומתן עם דן מאחורי גבו. גורמים מטעם הקואופרטיב פנו לזכיינית הרכבת הקלה סיטי-פס בבקשה שתתערב במכירת מניות ואוליה לדן

מלחמת טריטוריה בענף התחבורה הציבורית: קואופרטיב אגד מתנגד לכניסת חברת האוטובוסים דן לפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. כך נודע ל-TheMarker. באגד זועמים על המהלך למכירת מניות ואוליה (Veolia) הצרפתית לדן. גורמים מטעמם אף פנו באחרונה אל זכיינית הפרויקט קבוצת סיטי-פס בבקשה שתתערב בעסקה הנרקמת בין הצדדים.

באגד זועמים גם על חברת ואוליה, שלטענת אגד ניהלה עמם מגעים למכירת מניותיה בפרויקט - במקביל למשא ומתן מול דן - מבלי שיודעו בכך.

לפני כחודש חתמה דן על הסכם עקרונות לרכישת חלקה של ואוליה בפרויקט תמורת כ-15 מיליון דולר. מדובר ב-5% ממניות זכיינית הפרויקט סיטי-פס - וכן את חלקה של ואוליה (100%) בחברת ההפעלה של הפרויקט. ואולם, ירושלים מהווה את ליבת הפעילות העסקית של אגד, שממילא צפויה לספוג פגיעה קשה עם הפעלת הרכבת הקלה בעיר בתוך כשנה. הקואופרטיב ניצב בצומת דרכים קריטי בנוגע לעתידו העסקי בבירה גם נוכח השלמת פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים הצפויה ב-2016, וכן בשל המשך הליך הוצאת קווי הקואופרטיב למכרזים.

באגד לא הסתירו בעבר את רצונם להשתלב בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים - ואולם לפי הערכות, עשויה השתלבות כזו לגרור התנגדות מצד הממונה על ההגבלים העסקיים. יש לציין, שאגד מחזיקה ב-20% ממניות זכיינית פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, קבוצת MTS.

אישור העסקה בין ואוליה לדן טעון את אישור מוסדות המדינה היות שמדובר בפרויקט B.O.T, במסגרתו מחויבת המפעילה בניסיון של חמש שנים לפחות בהפעלת רכבות קלות. כמו כן נדרש אישור הממונה על ההגבלים ואישור יתר חברות זכיינית הפרויקט, קבוצת סיטי-פס.

ל-TheMarker נודע כי משרד התחבורה מתנגד למכירה.

אגד: "שיתוף הפעולה עם דן הדוק ופורה"

לפי הערכות, צפויות גם השותפות האחרות בסיטי-פס להתנגד למהלך - שכן מדובר בפגיעה לכאורה בחוסנו של הקונסורציום, ומשום שדן חסרת ניסיון בהפעלת רכבות. ואוליה תידרש, ככל הנראה, להישאר בתמונת הפרויקט למשך חמש-שבע שנים - עד שתכשיר את דן לתפעול הפרויקט. בתוך כך, אישרה השבוע הממשלה את טיוטת החוק המחיל את הוראות פקודת התעבורה על הרכבת הקלה, כדי לאפשר את תחילת נסיעות המבחן של הרכבת בחודשים הקרובים.

לפני שלושה חודשים החליטה ואוליה, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, לעזוב את הפרויקט ולמכור את מניותיה בזכיינית. זאת, לפי הערכות, עקב הימשכותו של הפרויקט וקשייו, וכתוצאה מלחצים פוליטיים שהופעלו על החברה באירופה. ואוליה פנתה לאגד ולדן בהצעה להחליפה כמפעילת הפרויקט לכשיסתיים. במקביל, פנתה ואוליה יחד עם החברות הצרפתיות ונסי ואלסטום, אל משרד האוצר, בהצעה לבצע את הפרויקט בתל אביב במקום קונצרן MTS המצוי בקשיים.

שותפות זכיינית סיטי-פס כיום הן אשטרום (27.5%), הראל (20%), אלסטום (20%), פולאר השקעות (17.5%), קרן תשתיות ישראל (10%) וואוליה (5%).

מאגד נמסר בתגובה כי "אגד לא פנה לאף גורם בהבעת תרעומת או מורת רוח נוכח המגעים שוואוליה מקיימת. היחסים בין אגד לדן מתאפיינים בשיתוף פעולה הדוק ופורה, וימשיכו להיות מצוינים. אם היינו זוכים, השירות לציבור היה מן הסתם מצוין אך מדובר בשוק חופשי. כמי שמפעילים שנים את התחבורה הציבורית בירושלים, נכון שיש לאגד עניין בהגברת שיתוף הפעולה עם הרכבת הקלה בעיר - ואולם לא פנינו בכל בקשה להתערב במשא ומתן עסקי בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully