וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטורקים מתחמקים מתשלום ליצואנים ישראלים

אורה קורן

14.10.2009 / 17:51

על פי החברה הישראלית לביטוח אשראי (בסס"ח), ב-9 החודשים הראשונים של השנה חל זינוק חד של כ-90% בהיקף החובות שבפיגור מהותי של חברות בטורקיה ליצואנים הישראלים

המשבר האסטרטגי-בטחוני עם טורקיה מתבטא גם בתחום האשראי והעסקים. מנתוני בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של השנה חל זינוק חד של כ-90% בהיקף החובות שבפיגור מהותי של חברות בטורקיה ליצואנים הישראלים. החוב הכולל שבפיגור מהותי ליצואנים הישראלים עומד כיום על כ-40 מיליון דולר.

בבססח מגדירים חוב מהותי כפיגור בתשלום של מעל 30 יום מעבר לתנאי האשראי המוסכמים בין היצואנים הישראלים לבין לקוחותיהם. הגידול בחובות המהותיים מקיף את כל ענפי היצוא לטורקיה. היחסים עם טורקיה הורעו בשנים האחרונות לאחר עליית המפלגה האסלאמית לשלטון במדינה. שבר עמוק יותר נוצר על רקע מבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה בתחילת 2009.

דוד מילגרום מנכ"ל בססח אמר כי בתקופה האחרונה התרחשו מקרים חריגים, כאשר חברות בטורקיה התחמקו מתשלום חובותיהן ליצואנים ישראלים. לדבריו, גביית חובות בטורקיה מורכבת יחסית. הבנקים הטורקים שבעבר סיפקו לציבור מידע חשוב על חברות שבקשיים וחשבונן בבנק הוגבל, נמנעות בתקופה האחרונה לספק מידע זה, דבר שמקשה עוד יותר על ניהול אשראי הספקים במדינה זאת.

בד בבד, צנח היצוא הישראלי לטורקיה בכ-40% לעומת ירידה של כ-22% בכלל היצוא הישראלי. היקף היצוא לטורקיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ-800 מליון דולר לעומת כ-1.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. עיקר הפגיעה ביצוא לטורקיה הינו בענפי המתכות, תעשיות הכימיות והפלסטיק.

בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, מבטחת אשראי ב-115 מדינות בהיקף של 12 מיליארד דולר בשנה בעסקאות סחר חוץ ובשוק המקומי. ביטוח האשראי מבטיח שהספק יקבל את כספו גם כאשר הלקוח אינו משלם כתוצאה מחדלות פירעון, קשיים כלכליים או אירוע פוליטי המונע תשלום. הבעלות על בססח נחלקת כיום שווה בשווה בין הראל השקעות בביטוח ופיננסים, ביטוח חקלאי ויולר הרמס - מבטח האשראי הבינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully