וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להוריד את מחירי הקרקעות בגליל באופן מיידי"

עומר רבין

13.10.2009 / 12:40

ראש הממשלה, נשיא המדינה, שרים וראשי המשק עלו צפונה כדי לפזר הבטחות על עתיד הגליל, לקרוא לשיתוף פעולה אזורי ובעיקר לשכנע את סילבן שלום שיש לו תפקיד חשוב

תלמידי בתי הספר בכפר בלום מעולם לא ידעו שעות יפות כל כך: מהשעה 7:00 הם דבוקים לגדרות, צופים במסוקים הבאים והולכים כשהם נושאים את בכירי המדינה ובשיירת הצלמים והכתבים שמאכלסת את "בית העם" הצנוע של היישוב הצפוני.

אבל מלבד ילדי היישוב, קיבלו הבוקר את ראש הממשלה, נשיא המדינה, השרים וראשי המשק גם מסרים פחות אופטימיים: "ברוכים הבאים לועידת הגליל - הנכם מוזמנים להלוויית אחד מילדינו שנקבעה טנטטיבית לשנה הבאה" נכתב על שלט שהכין תושב ושנתלה על הכביש המוביל למקום הועידה.

אבל בין ההתרגשות למחאה, ניהלו הבכירים גם כמה דיונים על עתיד הגליל: "בעשור הקרוב נביא 300,000 תושבים חדשים לגליל" אמר המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, והוסיף כי "בשביל זה, צריך לדאוג לתרבות, לתעסוקה ולתשתיות". שלום, שזכה לתשואות מצד הקהל המקומי, קיבל גם גיבוי משמעותי מנשיא המדינה שמעון פרס שעלה אחריו לפתוח את דיוני הועידה: "אני מקנא בך, סילבן" פנה פרס לשר והוסיף: "בין להיות אחראי על מה שיש ולהיות אחראי על מה שאין - הרבה יותר חשוב להיות אחראי על מה שאין. התפקיד שלך הוא התפקיד הכי חשוב בעיניי בממשלה".

פרס עצמו הציג בפני הנוכחים את תפיסת עולמו שלו לפיתוח הגליל ואמר: "אנחנו צריכים כאן צעירים - הדרך למשוך אותם היא לתת להם קרקע שהם יכולים לעמוד במחיריה. זה המאבק. וזה לא יגרום לגירעון בתקציב אלא לחיסכון בזמן - יקימו כאן יישובים חדשים, הם יתפתחו וערך הקרקע יעלה" אמר והסביר: "אם הקרקע עומדת בשיממונה היא באמת לא שווה הרבה ואנחנו מצד שני רוצים עבורה הרבה מאוד כסף במחיר שאנשים לא יכולים לעמוד בו".

פרס פנה גם לתושבי האזור הערבים ואמר: "האדמה חשובה, אך היום חשובים מדע וטכנולוגיה יותר מאדמה ולא יעזור שום דבר...במקום להילחם על כל דונם, בואו יחד נאבק על יבול של כל דונם. היבול שלנו הוא בין פי 20 לפי 40 מכל מקום בעולם. אין מספיק קרקע, אנחנו כבר נעשים מדינה גדולה - נהיה צפוף וצריך לחיות עם הצפיפות הזו. הפיתרון הנכון להגיע לשיוויון בינינו לבין הערבים הוא לאפשר, לדחוף ולסייע למגזר הערבי להכניס היי טק לקרבו ולתוכו ובצורה זו להתפתח". פרס סיכם את דבריו ואמר כי הגליל והנגב חשובים לעתידה של מדינת ישראל.

לצד התמיכה - גם המציאות מחייבת

אבל לצד התמיכה של פרס נאלץ שלום להתמודד גם עם איום מפורש מצד שר התעשייה והמסחר בנימין בן אליעזר (פואד) שגילה ראייה ריאליסטית יותר ובעיקר מחייבת: "כל פעם יש את הוועידה הזו ויוצאות ממנה הרבה הבטחות אבל כלום לא משתנה. הגליל נשאר יפה אבל גם לא מתקדם והשטר לא נפרע. בגלל זה חשוב לי להגיד לסילבן שאם הפעם לא יהיו תוצאות וכלום לא ישתנה - אני אביא הנה בפעם הבאה עמוד ואתלה אותו". לראייה זו הצטרף גם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ואמר כי "רק אם ראש הממשלה ישים את כל כובד משקלו בנושא נוכל להציל את הנגב והגליל - זה עצוב שבשביל רוב מדינת ישראל כפר בלום זה בעיקר קייקים"

אל הנשיא והשרים הצטרפו גם התעשיין סטף ורטהיימר, מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן ובכירים אחרים במשק שקראו כל אחד מנקודת מבטו להרחבת ההשקעות מטעם המדינה באזור ככלי להגברת הצמיחה בגליל. ורטהיימר הכריז במעמד זה על החלטתו להקים פארק תעשייה אזורי שישלב עובדים יהודים וערבים בסמוך לנצרת, אשר עלות הקמתו מסתכמת בלמעלה מ-20 מיליון דולר. קינן מצידו חזר על מחוייבות הבנק הגדול במדינה לאזור הגליל וכן הציג את תכנית הבנק למתן אשראי לפרוייקטים המקדמים את נושא האנרגיה הסולארית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully