וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מעכב את אישור התקציבים לפרויקט הרכבת

מאת אבי בר-אלי

13.10.2009 / 10:37

המתיחות בממשלה נמשכת - ורכבת ישראל משלמת את המחיר: משרד האוצר עצר רכש קרונות וקטרים, מעכב את פרויקט חשמול המסילות ומתנגד לסלילת מסילה כפולה בקו אשקלון-באר שבע

המתיחות בממשלה נמשכת - ורכבת ישראל משלמת את המחיר: ל-TheMarker נודע כי משרד האוצר מעכב בשבועות האחרונים את אישור התקציבים לפרויקטים של הרכבת אף כי אלה כבר אושרו בידי הממשלה במסגרת תוכנית הפיתוח.

הקפאת הטיפול בפרויקטים של הרכבת אירעה על רקע האווירה העכורה השוררת כיום בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין שר האוצר, יובל שטייניץ, ובין בכירי משרדיהם. זאת, בעקבות סכסוך שפרץ לפני כחצי שנה בין הממונה על התקציבים לשעבר, רם בלינקוב, לבין יועצו ומקורבו של ראש הממשלה, אורי יוגב, סביב חלוקת הסמכויות במשא ומתן התקציבי. הסכסוך מצא לבסוף את ביטויו דווקא בענף התחבורה לנוכח כוונות נתניהו ויוגב לאשר השקעות נרחבות בתשתית המסילתית בישראל - למורת רוחו של אגף התקציבים. המתיחות בין המשרדים גברה לאחר ששר התחבורה, ישראל כץ, הציג בחודש מאי את תוכנית "נתיבי ישראל" לשדרוג מאסיבי של רשת מסילות הרכבת בהשקעה של כ-50 מיליארד שקל בפריסה תקציבית עד שנת 2020; וכן לאחר פרסום כוונות ראש הממשלה להוביל תוכנית אב לשדרוג תשתיות ענף התחבורה בכלל (כבישים, רכבות, נמלי ים ונמלי אוויר).

במרכז "הקפאת הרכבת" עומד עיכוב פרסומו של מכרז רכש הקרונות והקטרים של החברה. זאת, למרות מצוקת הקרונות המחמירה ברכבת והצורך המיידי ברכש קרונות עבור פתיחתו של קו הרכבת בין ראשון לציון (מערב) לתל אביב, המתוכננת ל-2011. מכרז זה כולל רכש של 15 קטרים ו-74 קרונות (12 מערכים בני שישה קרונות) בהיקף כולל של כמיליארד שקל.

מסמכי המכרז הוגשו לאגף התקציבים באוצר עוד באוגוסט, אך למרות הזמן שחלף עדיין לא אושרו אלה לפרסום. בתוך כך נודע כי באוצר שוקלים לחייב את המתמודדות במכרז להגיש הצעות לתחזוקתו העתידית של הציוד שיסופק - אבל עדיין לא בוצע כל מהלך להקמת תשתית ארגונית למיקור חוץ בתחזוקת הרכבות, ולהשגת הסדר עם ההסתדרות והעובדים להוצאת התחזוקה מן הרכבת.

משרד האוצר: "לא מכבים שום פרויקט"

כמו כן מעכב האוצר את פרויקט הנחת המסילה הכפולה בקו אשקלון-באר שבע בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. קו הרכבת העובר דרך נתיבות, אופקים ושדרות אושר על ידי הממשלה לביצוע עוד בדצמבר 2008, אך בין הרכבת לאוצר ניטש ויכוח אם לבצעו כמסילה כפולה או בודדת. בעוד ברכבת טענו כי אין היגיון בהנחת מסילה בודדת אשר תגביל את תנועת הרכבות לאורך הקו ותפגע בשירות העתידי לאחר הקמת עיר הבה"דים - באוצר טענו כי אין כלל כדאיות כלכלית בהפעלת קו שכזה ובתוואי המוצע. במאי האחרון הורה שר התחבורה, ישראל כץ, להניח לאורך הקו מסילה כפולה, אך באוצר הסכימו לממן מסילה כפולה רק עד נתיבות, ולהמשיך את הקו במסילה בודדת בלבד. הפער בין שתי העמדות מוערך ב-300 מיליון שקל.

עוד מעכב האוצר את פרסום המכרז המחודש לחשמול מסילות הרכבת בקו ירושלים- תל אביב, אשקלון-נתניה ובתוואי מסילת השרון. המכרז המקורי בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל בוטל אשתקד בשל דחיית פרויקט הקו המהיר לירושלים. המכרז החדש אמור להתפרסם עד 2011 כדי שחשמול מסילת הרכבת לירושלים יושלם עד לפתיחת הקו ב-2016.

כפי שפורסם ב-TheMarker, בכוונת אגף החשב הכללי באוצר להוציא את ביצוע פרויקט זה לידי קבלן פרטי במסגרת פרויקט P.P.P. ואולם, באחרונה הוחלט באוצר לשכור יועץ כדי שיבחן את כדאיות ביצוע הפרויקט בידי המגזר הפרטי, ולשם כך פירסמה באחרונה הרכבת מכרז לבחירת יועץ. בענף התחבורה חוששים כי הימשכות ההליכים עלולה לדחות את כתיבת המכרז, ובכך לפגוע שוב בלוח הזמנים המתוכנן של הקו המהיר לירושלים שממילא נדחה כבר כמה פעמים.

בתגובה נמסר ממשרד האוצר כי אינו מעכב שום פרויקט של הרכבת, וכי הוא נוהג בהתאם ל"תהליכים ברורים לאישורי פרויקטים, ולהסכם שנחתם עם הרכבת". באשר למכרז הרכש, נמסר כי מסמכי המכרז עדיין בתהליך בדיקה, וכי "מתקיימים דיונים רציפים על סוגיות שונות הקשורות למכרז". באשר להכנות למכרז החשמול נמסר: "גם כאן מתקיימת חשיבה משותפת לאור ביטול המכרז הקודם. עדיין אין החלטה, כמו גם תקצוב, לגבי אופן ביצוע הפרויקט והיקפו". באשר לקו אשקלון-באר שבע נמסר כי "מטעמים שאינם ברורים, הגישה הרכבת בקשה לאישור מכרז למסילה כפולה, בעוד הסיכום הידוע מלפני שנה אשר אושר על ידי שני השרים היה של מסילה בודדת. לפיכך, לא יאושר מהלך העומד בניגוד לסיכום הכתוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully