וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנובל של אובמה טוב לישראל

אורי סביר

12.10.2009 / 20:00

בניגוד לציניות שליוותה את זכייתו של נשיא ארה"ב בפרס נובל לשלום, אורי סביר דווקא חושב שאובמה ראוי לפרס. כך הוא גם יהיה מחויב יותר לתהליך המדיני במזה"ת

חגיגה של ציניות ועוקצנות שיבשה את חגיגיות מתן פרס נובל לשלום לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אולם עלינו לראות את הפרס במערכת היחסים הבינלאומיים בעולם בכלל. הנשיא אובמה החדיר מהפכה בכמה תחומים, ראשית כל במה שהוא מייצג בארצות הברית, במוצאו, באישיותו ובתפיסת עולמו. שנית, באופן בו הוא מנהל את מערך היחסים הבינלאומיים, כמערכת מולטי-ליטרלית בה תפקידה של ארצות הברית הוא לא רק להכתיב ולהוביל אלא לשתף פעולה עם בנות בריתה להשגת מטרות משותפות של ביטחון, שלום ויציבות כלכלית.

אובמה הוא מאמין גדול בדיפלומטיה ודו-שיח גם מול אלה שיש להם אינטרסים שונים משלו. הדיפלומטיה היא עבורו המוצא הראשון והפעלת הכוח - מוצא אחרון. הוא גם מתחשב באינטרסים של העולם המתפתח ומבין את החשיבות של צמצום פערים חברתיים וכלכליים. בכך, לפחות קונספטואלית, הוא מנהיג רפורמה עמוקה ועל כך מגיע לו פרס נובל. הוא גם מבין את חשיבות המדיניות האקולוגית לעולם והמאבק בחימום הגלובלי.

נובל מחייב

אין ספק שהפרס, לדעת הנורבגים הנבונים, אמור לחייב אותו לקדם את השלום במערכת הבינלאומית, כולל באזורנו. מצופה מאובמה לייצב את המצב בעירק ובאפגניסטן וליצור סיטואציה בה ידו תהיה על העליונה בנושא הטרור, כולל נסיגה מעירק ומדיניות יותר אפקטיבית כנגד הטרור באפגניסטן. עוד מצופה ממנו להביא את ישראל והרשות הפלסטינית לשולחן המשא ומתן של הסדרי הקבע.

בגזרת אירופה אובמה מתבקש להשתית ברית אטלנטית עם האיחוד האירופי. זאת בכדי לייעל את מדיניות השלום, הביטחון והכלכלה העולמיים. עוד מצופה ממנו ליצור יחסי אמון עם רוסיה, דבר שכבר החל לעשות על ידי שינוי תוכנית הצבת הטילים, לנצל את האהדה כלפיו במדינות אפריקה להקניית שלום באזורי הסכסוך ולהגברת הסיוע ליבשת השחורה. לשפר את היחסים עם סין כדי לשתף עימם פעולה בנושאים כלכליים ובנושאי אירן וצפון קוריאה, ולנסות ולמצוא אינטרסים משותפים עם המדינות הסוציאליסטיות באמריקה הלטינית כגון קובה וונצואלה.

חשוב לציין כי אובאמה לא רואה בתפיסות שלטוניות שונות מכשלה בשיפור יחסים. במאבקו כנגד האיום האירני הפרס יחזק את אובמה כי הוא יעצים את הקואליציה הבינלאומית שהוא מוביל כך שתוכל לאיים בסנקציות על אירן אם זו לא תזנח את שאיפותיה הגרעיניות.

הנשיא אובמה אכן ראוי לפרס הנובל אך הפרס מהווה גם אתגר עבורו לממש את חזונו. ישראל יכולה רק להרוויח מכך. היות שאובמה יחוש עתה יותר מחויב לתהליכי שלום. דוגמה לכך היא שבנאום קבלת הפרס העמים היחידים שהוא הזכיר הם הישראלים והפלסטינאים – יתר פעילות של ממשל אובמאה רק תסייע בקידום תהליך השלום באזורנו.

אורי סביר הוא נשיא מרכז פרס לשלום ולשעבר ראש משלחת ישראל במשא ומתן של הסכמי אוסלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully