וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכותל לא שייך רק ליהודים קיצונים"

עומר רבין ופנחס וולף

12.10.2009 / 12:25

בעקבות החלטת רב הכותל שלא לאפשר לערוך טקסי קבלה לעולים בכותל, הגיבו ח"כים בזעם. ח"כ הורוביץ: "לא נשלים עם הפיכת הכותל לנחלתו הבלעדית של זרם קיצוני ביהדות"

האיגרת ששלח רב הכותל לסוכנות היהודית המבקשת לאסור את קיום טקס קבלת הפנים לעולים חדשים ברחבת הכותל מעוררת הדים במערכת הפוליטית ובקרב הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות.

"לא נשלים עם הפיכת הכותל לנחלתו הבלעדית של זרם קיצוני ביהדות", אמר חבר הכנסת ניצן הורוביץ שהוסיף כי "תהליכי הכפייה ברחבת הכותל כולה, מסכנים את מעמדו של הכותל כמקום מאחד עבור העם היהודי כולו, על כל גווניו".

השרה לקליטת העלייה סופה לנדבר אמרה בתגובה להחלטת רב הכותל כי אינה "יכולה אלא להביע תהיה, וזאת בלשון המעטה, על האיגרת אשר שיגר רבה של הכותל המערבי שמואל רבינוביץ'.

"את תהייתי מעוררת הן תוכנה של האיגרת, והן האופן בו כבוד הרב מצא לנכון להביע את דאגותיו כביכול לצביונו הייחודי של המקום", אמרה לנדבר. "הכותל המערבי הינו הסמל הלאומי של העם היושב בציון וחוזר אליה ואחד הסמלים והאתרים החשובים של קוממיות ממלכתית של מדינת ישראל. לכן, המוסדות הלאומיים של העם היהודי בשיתוף פעולה מלא עם מוסדותיה הממשלתיים של מדינת ישראל ערכו ועורכים בכותל המערבי את הטקסים הלאומיים והממלכתיים, ובתוכם גם טקסי קבלת פניהם של העולים החדשים החוזרים לציון".

"הטקסים כאמור נערכים בשיתוף פעולה ובתיאום מלא בין המשרד לקליטת העלייה והסוכנות היהודית, ולכן מן הראוי היה, לו כבוד הרב היה מוצא לנכון ליידע גם את המשרד לקליטת העלייה על דאגותיו על הפגיעה כביכול בקדושת המקום על מנת שהיינו יכולים להסיר את הדאגות מליבו ברוח ההידברות".

מכתבו של רב הכותל הצליח לעורר גם את חמתם של אנשי הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות ברחבי העולם אשר מהווים חלק מהוועד המנהל של הסוכנות היהודית. על פי גורמים בסוכנות, אלה פנו בימים האחרונים לגורמים בכירים בעולם היהודי, בכנסת ואף ללשכת ראש הממשלה בדרישה להתערב בנושא ולהביא לשינוי ההחלטה. גורמים בקהילה הרפורמית בישראל טענו הבוקר כי מדובר ב"חריגה מסמכות" מצידו של רב הכותל ואין זה מתפקידו לקבל החלטות כאלה על משמעויותיהן הרבות הן לפעילות הסוכנות, להליך קליטת העולים ולהגדרת אופיו של הכותל המערבי.

בסוכנות היהודית קיבלו את המכתב בתדהמה

במכתב, שנשלח לסוכנות היהודית והגיע לידי וואלה! חדשות, הודיע רב הכותל כי הוא אוסר על קיום טקס קבלת הפנים לעולים חדשים מכיוון שהאירוע פוגע בציביון הכותל. רב הכותל מתרעם על כך שבמסגרת הטקס, המתקיים מחוץ לאזור המופרד במתחם, יושבים גברים ונשים (בני משפחה אחת) זה לצד זה.

מזה שנים רבות שהסוכנות היהודית מקיימת, ביחד עם משרד הקליטה וגופים נוספים, טקסי קבלת פנים לעולים החדשים ברחבת הכותל. במסגרת הטקסים מגיעים העולים לרחבת הכותל המערבי לטקס חגיגי לאחר שהותירו את חייהם מאחור ובחרו לעלות ארצה ולהעביר את חייהם בישראל. בטקס מקבלים העולים ברכות מאנשי ציבור בכירים, מוזמנים לערוך תפילה בכותל או להטמין בין אבניו את תקוותיהם מהמעבר לארץ הקודש.

בסוכנות היהודית קיבלו את המכתב בתדהמה: "מדובר על אנשים שעזבו הכל מאחור כדי לעשות את המעשה הציוני ולבוא לתמוך בישראל - מזה שנים שאנחנו עורכים את הטקסים האלה ברחבת הכותל כאשר העולים יושבים עם בני משפחותיהם וזוכים לקבלת פנים מכובדת במקום הראוי והמתאים ביותר למעמד מסוג זה", אמר הבוקר לוואלה! חדשות גורם בכיר בסוכנות היהודית. לדבריו, העולים תמיד כיבדו את הדרך בה דברים מתנהלים בכותל - ומי מהם שביקשו להתפלל ניגשו לרחבות התפילה המתאימות והמופרדות בסמוך לכותל. אותו גורם בסוכנות דחה את טענות רב הכותל כאילו אופיו של הטקס שונה לטקס מעורב שאין מקומו ברחבת הכותל: "מה יותר טבעי מבני משפחה אחת שעשו מסע משותף לישראל ומבקשים לחוות ביחד את רגע ההגעה לארץ? מדובר על הגשמת המעשה הציוני באופן שאין ראוי ממנו ובמסורת ארוכת שנים".

יושב ראש הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית לשעבר, זאב בילסקי אמר בתגובה למכתב ששיגר רב הכותרל כי הוא "תמה, מתפלא ומשתומם. אני מכיר היכרות רבת שנים את רב הכותל ואני בטוח שנפלה פה אי הבנה בהבנת הטקס שהסוכנות היהודית מקיימת בכותל ביומם הראשון לאחר הגעתם של העולים החדשים לארץ. אני בטוח שבמפגש בין הנהגת הסוכנות היהודית הנוכחית לבין רב הכותל הנושא יוסדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully