וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב הכותל אסר לקיים טקסי קבלת פנים לעולים

עומר רבין

12.10.2009 / 10:50

סערה חדשה בעיר העתיקה בירושלים: במשך שנים רבות נקלטו אלפי עולים חדשים בטקס מיוחד בכותל המערבי. במכתב, שנשלח לסוכנות היהודית והגיע לידי וואלה! חדשות, הודיע רב הכותל כי הוא אוסר על קיום הטקס. "האירוע פוגע בציביון הכותל"

בעיר העתיקה בירושלים עדיין לא נרגעו ממהומות הר הבית בשבוע שעבר - וכבר עימות חדש מאיים להפר את השקט - הפעם על צביון הכותל. רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ', שיגר בשבוע שעבר מכתב לראשי הסוכנות היהודית המבקש לשים סוף לאחת המסורות החשובות והמזוהות ביותר עם העלייה לישראל - טקסי קבלת פנים לעולים החדשים. רב הכותל מתרעם על כך שבמסגרת הטקס, המתקיים מחוץ לאזור המופרד במתחם, יושבים גברים ונשים (בני משפחה אחת) זה לצד זה.

מזה שנים רבות שהסוכנות היהודית מקיימת, ביחד עם משרד הקליטה וגופים נוספים, טקסי קבלת פנים לעולים החדשים ברחבת הכותל. במסגרת הטקסים מגיעים העולים לרחבת הכותל המערבי לטקס חגיגי לאחר שהותירו את חייהם מאחור ובחרו לעלות ארצה ולהעביר את חייהם בישראל. בטקס מקבלים העולים ברכות מאנשי ציבור בכירים, מוזמנים לערוך תפילה בכותל או להטמין בין אבניו את תקוותיהם מהמעבר לארץ הקודש.

אילוסטרציה. ShutterStock
"רחבת הכותל המערבי אינה יכולה להוות מקום לאירועים, יהיו אשר יהיו, אשר פוגעים באופיו ובצביונו של הכותל המערבי"/ShutterStock

בעוד יומיים, ביום רביעי, פעילות הסוכנות היהודית הייתה אמורה להגיע לשיא עם לא פחות מ-5 טיסות עולים המגיעות ארצה מ-5 מדינות שונות ובהן מאות עולים חדשים שהיו אמורים להתקבל יחדיו בכותל בטקס מיוחד. בשבוע שעבר הופתעו בכירים בסוכנות בירושלים לקבל מכתב מרב הכותל המודיע להם כי אין ביכולתם לקיים את הטקס.

במכתב שהגיע לידי וואלה! חדשות נטען כי "לאור כך שטקס זה שינה את מתכונתו מטקס של תפילה וקליטה טובה בארץ לעולים לטקס בעל אופי שונה - הרי אין מקומו של טקס זה ברחבת הכותל עם כל חשיבותו העצומה". המכתב נשלח בשבוע שעבר למנהל אגף האירועים של הסוכנות היהודית.

"רחבת הכותל המערבי אינה יכולה להוות מקום לאירועים, יהיו אשר יהיו, אשר פוגעים באופיו ובצביונו של הכותל המערבי המשמש אבן שואבת לחבר את כולנו לעברנו המפואר ואשר ע"כ קבענו כלל ברור כי רק טקסי תפילה יתקיימו ברחבת הכותל המערבי", לשון המכתב.

עולים חדשים מצפון אמריקה נוחתים בנמל התעופה בן גוריון. רויטרס
רצויים בארץ אך לא רצויים בטקס בכותל. עולים חדשים/רויטרס

בסוכנות היהודית קיבלו את המכתב בתדהמה: "מדובר על אנשים שעזבו הכל מאחור כדי לעשות את המעשה הציוני ולבוא לתמוך בישראל - מזה שנים שאנחנו עורכים את הטקסים האלה ברחבת הכותל כאשר העולים יושבים עם בני משפחותיהם וזוכים לקבלת פנים מכובדת במקום הראוי והמתאים ביותר למעמד מסוג זה", אמר הבוקר לוואלה! חדשות גורם בכיר בסוכנות היהודית. לדבריו, העולים תמיד כיבדו את הדרך בה דברים מתנהלים בכותל - ומי מהם שביקשו להתפלל ניגשו לרחבות התפילה המתאימות והמופרדות בסמוך לכותל. אותו גורם בסוכנות דחה את טענות רב הכותל כאילו אופיו של הטקס שונה לטקס מעורב שאין מקומו ברחבת הכותל: "מה יותר טבעי מבני משפחה אחת שעשו מסע משותף לישראל ומבקשים לחוות ביחד את רגע ההגעה לארץ? מדובר על הגשמת המעשה הציוני באופן שאין ראוי ממנו ובמסורת ארוכת שנים".

גורמים אחרים בסוכנות שהביעו פליאה נוכח ההחלטה הוסיפו: "בכותל מתקיימים מזה שנים טקסים רבים - בהם השבעות של יחידות צבאיות או שמחות לאומיות - אם אמא יכולה לבוא לחבק את הבן שלה שסיים קורס, למה בעל ואשה שעלו ארצה לא יכולים לחלוק ביחד את הרגע הזה במקום הקדוש להם?"

ניצן הורוביץ. עומר מירון
"לא נשלים עם הפיכת הכותל לנחלתו הבלעדית של זרם קיצוני ביהדות". ח"כ הורוביץ/עומר מירון

התנועה הרפורמית: נפנה בהקדם ליועץ המשפטי לממשלה

גם במערכת הפוליטית הגיבו להודעתו של רב הכותל. "לא נשלים עם הפיכת הכותל לנחלתו הבלעדית של זרם קיצוני ביהדות", אמר ח"כ ניצן הורוביץ שהוסיף כי "תהליכי הכפייה ברחבת הכותל כולה, מסכנים את מעמדו של הכותל כמקום מאחד עבור העם היהודי כולו, על כל גווניו".

מכתבו של רב הכותל הצליח לעורר גם את חמתם של אנשי הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות ברחבי העולם אשר מהווים חלק מהוועד המנהל של הסוכנות היהודית. על פי גורמים בסוכנות, אלה פנו בימים האחרונים לגורמים בכירים בעולם היהודי, בכנסת ואף ללשכת ראש הממשלה בדרישה להתערב בנושא ולהביא לשינוי ההחלטה. גורמים בקהילה הרפורמית בישראל טענו הבוקר כי מדובר ב"חריגה מסמכות" מצידו של רב הכותל ואין זה מתפקידו לקבל החלטות כאלה על משמעויותיהן הרבות הן לפעילות הסוכנות, להליך קליטת העולים ולהגדרת אופיו של הכותל המערבי.

המרכז לפלורליזם יהודי של התנועה הרפורמית כבר פנה השבוע בנושא לרב הכותל ולמשרד לשירותי דת ובכוונתו לפנות בהקדם גם ליועץ המשפטי לממשלה: "החלטתו של רב הכותל ניתנה בחוסר סמכות ולא תעמוד במבחן משפטי. החלטה זו משקפת את המגמה המחוצפת להפקיע את כל רחבת הכותל מידי עם ישראל לטובת קבוצה קטנה המשליטה נורמות קיצוניות של בידול, והפרדה", אמרה הבוקר עורכת הדין עינת הורוביץ. "המרכז לפלורליזם יהודי ימשיך להיאבק למען שמירת הכותל כאתר לאומי היסטורי השייך לכל עם ישראל ובכוונתנו לפנות בעניין ליועץ המשפטי לממשלה ובמידת הצורך נפתח בהליכים משפטיים".

עדכון ראשון: 9:48

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully