וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ: טורקיה קורצת גם למשטרים קיצוניים

12.10.2009 / 8:26

גורם בכיר במשרד החוץ מסר לוואלה! חדשות כי ישראל מצרה על ההחלטה לבטל את השתתפות חיל האוויר בתמרון הצבאי, אך יחד עם זאת, "איננו מעריכים שיחול שינוי אסטרטגי בדיאלוג הביטחוני והמדיני שקיים בין אנקרה לירושלים"

גורמים בכירים במשרד החוץ אמרו הבוקר (שני) לוואלה! חדשות כי "ההחלטה לבטל את ההשתתפות הישראלית בתמרון בטורקיה לא הייתה החלטה ישראלית וישראל מצרה על כך. יחד עם זאת חשוב שנראה את התמונה השלמה מהפרספקטיבה הביטחונית והמדינית הרחבה. טורקיה היא נדבך חשוב ביותר באגן המזרחי של ברית נאט"ו, היא קשר חשוב מעין כמותו בין מזרח למערב, היא בעלת מיקום גיאופוליטי משמעותי ביותר בכל הנוגע לאירן. טורקיה מתדפקת על שערי האיחוד האירופי, היא אחת המדינות המוסלמיות שהכירו בישראל מיום הקמתה. כל אלו נתונים שלא השתנו ואיננו מעריכים שיחול מפנה אסטרטגי בדיאלוג הביטחוני והמדיני האינטימי מאוד שקיים בין אנקרה לירושלים".

הגורם הוסיף כי "לטורקיה יש שני פנים – אחד פרו אירופי ששואף להידברות עמוקה יותר מול המערב לרבות עם ישראל ופן אחר פרו איסלמי שמביט לפריפריה האיסלמית עם קריצה למשטרים איסלמיים מתונים ולא מתונים. המתח בין שני הפנים הללו של טורקיה מכתיב במידה רבה את מדיניות החוץ הטורקית של היום שמצד אחד מעוניינת לבסס את תדמיתה של טורקיה כמעצמה אזורית בעלת יומרות אירופיות ומצד שני חייבת להאזין לרחשי דעת הקהל בתוכה. אנו ערים למצב המורכב בטורקיה ומאמינים שבסופו של דבר יגברו הרציונל וההבנה שיחסי ישראל טורקיה חשובים לשני הצדדים".

אתמול פורסם כי הממשל הטורקי הודיע שחיל האוויר לא ישתתף בתרגיל הצבאי המשותף עם חילות האוויר של טורקיה, ארצות הברית, איטליה ומדינות נאט"ו. גורם ביטחוני אמר כי "הביטול הגיע לישראל במפתיע, בעיקר מפני שבחיל האוויר התכוננו לתרגיל חודשים ארוכים".

גורמים במשרד החוץ אישרו כי גורמים בצבא טורקיה אמרו לפני מספר ימים לצה"ל שהם אינם מעוניינים בהשתתפות ישראלית בתרגיל. זאת בשל פעילות צה"ל בעזה. גורמים מדיניים אמרו לוואלה! חדשות כי בישראל משערים שהטורקים חששו בנוסף שתמרון משותף עם ישראל יתפרש כסוג של תמרון צבאי נגד אירן. הגורמים המדיניים הוסיפו כי, "מדובר בפגיעה ברמת שיתוף הפעולה הצבאי, אבל זה קודם כל פגיעה מדינית נוספת, כאשר הטורקים עושים הכל כדי להמחיש שיחסי ישראל-טורקיה איבדו את האינטימיות. הפן הזה של טורקיה לא נעלם מעיניהם של האמריקאים ושל האיחוד האירופי, וטורקיה מפסידה יותר ממה שנדמה שהיא מרוויחה. היא אולי מרוויחה קצת אהדה בקרב האיסלם הפונדמנטליסטי, אבל היא מאבדת מכרטיס הביקור הפרו-מערבי שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully