וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צה"ל מעכב חקירה נגד פגיעה בפלסטינים"

יהושע בריינר

12.10.2009 / 12:27

ארגון "יש דין" טוען כי הפרקליטות הצבאית מעכבת טיפול בתיקים של חיילים החשודים בפגיעה בפלסטינים. "הסחבת הזאת תומכת בקביעות דו"ח גולדסטון"

"הפרקליטות הצבאית מעכבת קבלת החלטות כנגד חיילי צה"ל החשודים בעבירות כנגד פלסטינים בגדה", כך טוענים בארגון זכויות האדם "יש דין". מנתוני הארגון המתפרסמים היום (שני) עולה כי טיפול הפרקליטות הצבאית בתיקים בהם חשודים חיילים בעבירות אלימות כנגד פלסטינים הוא איטי ומונע חקירה מקיפה כנגד החיילים. לדברי הארגון, הסחבת הזאת תומכת בקביעת דו"ח גולדסטון לפיה לא ניתן להתבסס על חקירות מצ"ח שמקיים צה"ל בעניין עבירות שביצעו חיילים במהלך מבצע עופרת יצוקה.

עיקר הטענות של "יש דין" הן כנגד החוליה לעניינים מבצעיים בפרקליטות שאמורה לטפל בתיקים מסוג זה. כך למשל מביאים בארגון את דוגמתו של ח', תושב הכפר תקוע בן 17 שנהרג בספטמבר 2008, ככל הנראה מירי חייל צה"ל. לדבריהם, למרות שעברה למעלה משנה מאז, טרם קיבלה הפרקליטות החלטה האם לפתוח בחקירה פלילית כנגד החייל. דוגמה נוספת שמציג הארגון הוא המקרה של סטודנט שהותקף לטענתו על ידי חיילים במחסום חווארה סמוך לשכם במרץ 2007. בין היתר התלונן הסטודנט כי חייל ניסה לנגוח בו עם קסדה וכי החיילים בעטו בו בכל חלקי גופו. למרות שעברו מאז למעלה משנתיים וחצי, טרם קיבלה הפרקליטות החלטה סופית בתיק.

על פי נתוני הארגון, מתוך כמאה ושלושים תיקים אותו הוא מלווה, 76 ממתינים להחלטה של הפרקליטות. ב-34% מהם מתעכבת ההחלטה בין שישה חודשים לשנה. "כשהחלטה אם לפתוח בחקירה נסחבת חודשים, אין סיכוי שהחקירה תישא פרי, וכאשר החלטה אם להעמיד לדין נסחבת שנים, אין סיכוי שיתקיים משפט צדק ", אמר היועץ המשפטי של "יש דין", עו"ד מיכאל ספרד, "התוצאה היא שצה"ל ומדינת ישראל מועלים בחובתם להגן על זכויות האדם של תושבי השטחים הכבושים וחושפים את חיילי צה"ל להליכים בחו"ל".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה, כי "הפרקליטות הצבאית מקיימת דו שיח שוטף עם ארגון "יש דין" וארגונים דומים. כלל הפניות המופנות לפרקליטות בעניינים אלה מטופלות. מענה ועדכון לגבי סטטוס הטיפול בתיקים מועבר לארגון הפונה. הפרקליטות הצבאית עושה מאמצים רבים כדי לטפל בפניות המועברות אליה ומטבע הדברים מדובר בנושאים מורכבים אשר הטיפול בהם אורך זמן. הפרקליטות לעניינים מבצעיים פועלת באופן מאומץ לטיפול במספר רב של פניות ותיקי מצ"ח המגיעים לטיפולה ולפי היקף העבודה המשמעותי מתבצע תיעדוף של הטיפול בתיקים השונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully