וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דקות מבאר שבע, שנות אור מחיל האוויר

יהושע בריינר

11.10.2009 / 9:48

צואת סוסים וציפורים, עשבים שוטים סמוך למוצגים וחלודה המעטרת את המטוסים ההיסטורים. מביקור במוזיאון חיל האוויר בחצרים, המרכז לשימור מורשת החיל, עולה תמונה עגומה של הזנחה

מדי חג משתלט יעקב טרנר על הפרסומות ברדיו ומזמין את כולנו להגיע אל מוזיאון חיל האוויר בחצרים. סרטי מורשת, מטוסי החיל, טיסות ראווה - רק חמש דקות מבאר שבע. ואחרי הזמנה כל כך יפה, לא נבוא? אלא שבפועל, למה שקורה חמש דקות מבאר שבע קשה לקרוא מוזיאון.

קשה להתעלם מההזנחה במקום שאמור להיות הפנים של חיל האוויר, שידוע כחיל מקצועי שבו הכול מסודר ומדויק. לא ברור מדוע רובם המכריע של המוצגים שוהים במהלך כל ימות השנה חשופים לשמש הקופחת בקיץ ולגשם בחורף, ללא קורת גג. התוצאה ברורה מראש: חלק מהמטוסים חלודים כמעט לחלוטין, וקשה להאמין שהם עדיין מוצגים לציבור הרחב.

קחו לדוגמא את מטוס המיראז' או ה'שחק 159' המוצג לראווה. מדובר במטוס שהפיל הכי הרבה מטוסי אויב בהיסטוריה של החיל. השלט לצידו מתפאר בכך שהוא 'אלוף ההפלות' ומציין בגאווה את הטייסים שהטיסו אותו, אבל האמת היא שהנפילה הגדולה באה כשמביטים בו. חזית המטוס מקולפת, גופו חלוד, סימני ההפלות שבזכותן מקבל המטוס את תהילתו מטים לנפול, והמטוס שתרם כל כך הרבה לחיל האוויר נראה מוזנח וזועק לצביעה מחדש.

מוזיאון חיל האוויר בבאר שבע. יהושע בריינר
חלודה מופיעה בכל המטוסים הנמצאים תחת השמש הקופחת/יהושע בריינר

גם כשממשיכים הלאה למטוס הבואינג, אותו מטוס הבואינג שבו מוצגים סרטי מורשת על חיל האוויר, התמונה לא שונה בהרבה: כנפי המטוס מתקלפות וחלודות, גוף המטוס נראה רעוע ואם זה לא מספיק, גם ציפורי הנגב דאגו להביע את דעתם והלשלשת מכסה את שמשות המטוס, את המנוע שלו ואת השלט בכניסה למטוס.

מטוסי התובלה הקלה הנמצאים לא הרחק משם מושכים אליהם את הילדים הקטנים ששמחים להצטלם ליד כלי הטיס עם סרבל הטיסה, אבל אפילו חדי העין מביניהם לא יצליחו להבחין במוצג הבא: בין עשבייה פראית ומוזנחת ומאחורי גדר ארעית מצוי בור עמוק. לא, זה לא בור הביוב של המוזיאון כפי שניתן היה לחשוב, אלא בור התצוגה של הנשק נגד מטוסים - מקלע הבזה, שדאג להוריד מטוס מצרי במלחמת השחרור. את הכבוד המגיע למקלע הזה הוא לא מקבל בחצרים. והביזיון לאמצעי הלחימה של הנ"מ לא מסתיים כאן. בפינת המוזיאון נמצאים אמצעי הלחימה של המערך לדורותיו, כשהם במצב מוזנח הרבה יותר מהמטוסים המתקלפים, ואחרי שהחלודה השתלטה גם עליהם, יחד עם לשלשת הציפורים. גם גללים של סוס, שלא ברור איך הגיעו לשטח המוזיאון, פזורים בין המוצגים ומעניקים אווירה אמיתית של רשלנות.

ואם ציפיתם להדרכה מסודרת על המטוסים - תשכחו מזה. למרות החיילים הרבים שאבטחו את המקום לא נמצא חייל אחד שיוכל להסביר על המוצגים, שלא לדבר על סדרן שימנע מהילדה החביבה לטפס על תותח הוולקן, שזיכה אותה בסימני חלודה על בגדיה. עמוס, שהגיע למוזיאון עם שני ילדיו, סיפר: "זה לא מוזיאון, זה דומה יותר לבית קברות. הכול כאן חלוד. הילדים נהנים כי זו פעם ראשונה שהם רואים מטוסים, אבל עצוב שחלק מהמטוסים נמצאים במצב הזה".

מוזיאון חיל האוויר בבאר שבע. יהושע בריינר
גללי סוסים בשטח המוזיאון/יהושע בריינר

במהלך החג הגיעו למוזיאון חיל האוויר קרוב ל-8,000 מבקרים, מרביתם המכריע משפחות עם ילדים. מדריכות המוזיאון מארגנות לילדים קורס טיס מזורז, במקום יש פינות יצירה וקיפולי נייר לבניית מטוסים וגם להקת חיל האוויר מנעימה את האווירה. ישנם גם מטוסים שנמצאים במצב טוב: מטוסי התקיפה בהם משתמש החיל כיום נקיים ומצוחצחים ומושכים את הקהל הצעיר והמבוגר, וגם הספיטפייר השחור הנודע של עזר וייצמן זוכה לתחזוקה מעולה. אבל רק ארבעים מטרים ממנו עומד מוזנח מטוס ה'אירו קומנדר' שיצא משירות רק בשנת 95', תחת השמש הקופחת ונסתר מתחת לכמויות האבק האדירות שמכסות אותו והורסות את מבנה המטוס.

צריך להדגיש שהדברים המובאים כאן הם רק דוגמאות למוצגים נוספים הנמצאים במצב גרוע: חופה שבורה באגף המסוקים, מנועים חלודים וחוסר ניקיון בסיסי של המוצגים. "אני יוצא מכאן מאוכזב", אמר אחד האבות שהגיע עם ילדיו, "מה שקורה כאן זו תעודת עניות לחיל האוויר. אי אפשר לצבוע את המטוסים? לנקות אותם טיפה? לשים עליהם כיסויים מפני הגשם או השמש? מה שהולך כאן זו פשוט חרפה".

גורם בחיל האוויר מנסה להסביר את הקושי הרב בתחזוק כל המטוסים. "יש הרבה דברים שאנחנו רוצים לתקן", אומר הגורם, "אבל בסופו של דבר זה עניין של תקציב. יש לנו תוכניות רבות לקירוי המטוסים אבל מדובר בהשקעה של קרוב לחמישים מיליון דולר. למרות שיש במוזיאון דברים לא טובים, יש בו גם הרבה היבטים חיוביים והעובדה היא שמשפחות רבות בוחרות לחזור לכאן פעם נוספת. התיאור של המקום כ'מגרש גרוטאות' הוא קיצוני. אנו עושים מאמץ גדול לתחזק את המטוסים. בסך הכול יש מקום לשיפור אבל אין לנו במה להתבייש".

מוזיאון חיל האוויר בבאר שבע. יהושע בריינר
מטוס המיראז' שרשם את מספר ההפלות הרב ביותר, מוזנח במתחם המוזיאון/יהושע בריינר

מנגד, איש מילואים של המוזיאון חושב קצת אחרת. "המצב הוא גרוע ואפילו זוועתי. הכל זה עניין של ניהול. כך למשל יש מטוס מיג 21 שעומד ליד ממטרה שגורמת לו לחלודה. למרות שהבעיה הזאת ידועה, אך אחד לא טורח להזיז את המטוס או את הממטרה. אני אישית משתדל להיות שם כמה שפחות כי זה פשוט כאב לב. כל חובב תעופה שמגיע למוזיאון יודע שאחרי שהוא ייצא הוא יבכה בגלל המצב של המוצגים".

לוואלה! חדשות נודע כי בשנים האחרונות פנו לחיל האוויר מספר קבוצות של חובבי טיס שהציעו להגיע בהתנדבות ולשפץ את המטוסים המוזנחים. לדבריהם, הנהלת המוזיאון דחתה אותם מסיבות שונות. "אני מזמין את אותם אנשים לפנות למפקדת בסיס חצרים", אומר גורם בחיל האוויר בתגובה, "אנחנו נשמח לסיוע".

דובר צה"ל: "מוזיאון חיל האוויר מציג מעל למאה כלי טיס ועשרות מוצגים נוספים החל מראשית ההיסטוריה של החיל ועד לזמננו. לצד כל מוצג קיים שילוט הסברה הכולל תכנים טכניים והיסטוריים. הדרכה ניתנת לכל מבקר עם כניסתו למוזיאון ובמהלך שהותו באתר באמצעות כריזה. להיבטי הבטיחות במוזיאון ניתנת תשומת לב מיוחדת ובכלל זה הבהרת הנחיות בטיחות, חבלול המוצגים והפעלת סדרנים למטרה זו. באשר לתחזוק המוצגים, הרי שהם מתוחזקים באופן שוטף על מנת לשמור על רמת בטיחות ראויה ועל מנת לשמור על מראם. יש לזכור כי מדובר במוצגים בני עשרות שנים. חיל האוויר ימשיך לקדם את רמת ההדרכה ואת מראה המוצגים במוזיאון למען האזרחים".

לפניות ליהושע בריינר: joshjosh@walla.com

מוזיאון חיל האוויר בבאר שבע. יהושע בריינר
בור התצוגה של הנ"מ מסתתר בין עשביה מוזנחת/יהושע בריינר
מוזיאון חיל האוויר בבאר שבע. יהושע בריינר
הזנחה במקום שאמור להיות הפנים של חיל האוויר/יהושע בריינר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully