וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טורקיה היתה ותהיה עוגן חשוב במזה"ת"

טורקיה הודיעה על החלטתה לבטל את התמרון האווירי שבו היו אמורים להשתתף גם מטוסי חיל האוויר. סגן שר החוץ איילון מרגיע ואומר כי "אנקרה היתה ונשארה עוגן חשוב באזור"

האם מסתמן משבר חדש במערכת היחסים בין ישראל וטורקיה, על רקע פעילות צה"ל בעזה במבצע עופרת יצוקה. הממשל הטורקי הודיע כי חיל האוויר לא ישתתף בתרגיל הצבאי המשותף עם חילות האוויר של טורקיה, ארצות הברית, איטליה ומדינות נאט"ו. גורם ביטחוני אמר הבוקר לוואלה! חדשות כי "הביטול הגיע לישראל במפתיע, בעיקר מפני שבחיל האוויר התכוננו לתרגיל חודשים ארוכים".

סגן שר החוץ דני איילון התייחס להחלטת טורקיה לבטל את השתתפותה של ישראל בתמרון בינלאומי ואמר לקול ישראל כי "אנקרה היתה ונשארה עוגן אסטרטגי חשוב מאוד במזרח התיכון. מוטב לישראל להישאר בקואליציה של מדינות נאט"ו בראשות ארצות הברית ולתת להן לברר את העניין עם טורקיה".

גורמים במשרד החוץ אישרו כי גורמים בצבא טורקיה אמרו לפני מספר ימים לצה"ל שהם אינם מעוניינים בהשתתפות ישראלית בתרגיל. זאת בשל פעילות צה"ל בעזה. גורמים מדיניים אמרו לוואלה! חדשות כי בישראל משערים שהטורקים חששו בנוסף שתמרון משותף עם ישראל יתפרש כסוג של תמרון צבאי נגד אירן. הגורמים המדיניים הוסיפו כי, "מדובר בפגיעה ברמת שיתוף הפעולה הצבאי, אבל זה קודם כל פגיעה מדינית נוספת, כאשר הטורקים עושים הכל כדי להמחיש שיחסי ישראל-טורקיה איבדו את האינטימיות. הפן הזה של טורקיה לא נעלם מעיניהם של האמריקאים ושל האיחוד האירופי, וטורקיה מפסידה יותר ממה שנדמה שהיא מרוויחה. היא אולי מרוויחה קצת אהדה בקרב האיסלם הפונדמנטליסטי, אבל היא מאבדת מכרטיס הביקור הפרו-מערבי שלה".

בחודש אוגוסט האחרון קיימה טורקיה תרגיל ימי גדול בהשתתפות שתי ספינות קרב ישראליות – תרגיל שעבר בהצלחה והיה אמור לסמן את סיום המתיחות ביחסים שבין ישראל לטורקיה. התרגיל היה אמור להתחיל מחר ולהסתיים ב-23 באוקטובר. הגורם הביטחוני הוסיף כי "אנו לא מאמינים שהטורקים רצו לבטל דווקא בגלל ההשתתפות שלנו. כבר היה תרגיל השנה על אדמה טורקיה ואנחנו מאמינים שהטורקים ביטלו את התרגיל מסיבות אחרות שאינן פוליטיות".

התרגיל האווירי נערך מדי שנה מעל אדמת טורקיה בהשתתפות מספר מדינות, כשבשנים האחרונות נוטלים בתרגיל מטוסים ישראלים חלק פעיל. המטוסים מתכוננים לתרגיל במשך חודשים ארוכים. יש לציין כי בטורקיה קראו בימים האחרונים לראש הממשלה טייפ ארדואן שלא לאפשר למטוסי קרב ישראליים שהשתתפו בהפצצות בעזה במצבע "עופרת יצוקה" לקחת חלק בתרגילים צבאיים בשמי טורקיה.

עדכון ראשון: 8:36

הפגנות בטורקיה להזדהות עם הפלסטינים. רויטרס
הפגנות בטורקיה להזדהות עם הפלסטינים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully