וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה: להעלות מס הרכישה על דירות להשקעה

מאת צבי זרחיה

11.10.2009 / 8:33

האם המחוקק יסייע ב"פיצוץ" בועת הנדל"ן? ח"כ כרמל שאמה: "העלאת המס תיצור עודפי גבייה של מיליארד שקל, שיופנו לקרן סיוע לרכישת דירות לשכבות החלשות"

ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) יוזם העלאה של מס הרכישה למשך שנתיים למי שרוכש דירה שנייה ויותר. בכך מבקש שאמה לצנן את הביקושים להשקעה בנדל"ן למגורים, הגורמים לעלייה במחירי הנדל"ן, ולהקל על זוגות צעירים לרכוש דירת למגורים.

החוק מבחין גם כיום בין רכישת דירה ראשונה (או יחידה) לבין רכישת דירות נוספות למטרות השקעה. כשמדובר בדירה ראשונה, לא משולם מס רכישה עד למחיר של 1.026 מיליון שקל. המס לדירה שמחירה 1.027 מיליון שקל הוא מ-3.5%, והוא מגיע עד ל-5% לדירה שמחירה גבוה מ-1.442 מיליון שקל. לעומת זאת, על רוכש דירה שנייה שמחירה עד 873,500 שקל מוטל מס רכישה של 3%. מס רכישה של 5% מוטל על רוכש דירה שנייה שמחירה 873,501 שקל ויותר.

שאמה, שעמד בראש ועדת המשנה שהכינה את חוק הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל לא מסתפק בשיעורי המס האלה על דירה שנייה, והוא מציע להטיל מס רכישה של 7.5% על המחיר הכולל של דירה החל מהשקל הראשון. לדבריו, "אימוץ ההצעה יחזיר את שוק הנדל"ן לשפיות ויאפשר לזוגות צעירים ולכל מי שצריך לרכוש דירת מגורים למטרה הבסיסית של מגורים ולא להשקעה".

שאמה, שהוא גם שמאי מקרקעין ועורך דין, מוסיף: "אישור הוראת השעה ייצור עודפי גבייה של כמיליארד שקל בשנה. כל הכספים העודפים שייגבו מכוח הוראת השעה ישמרו בקרן ייעודית וישמשו לסיוע לשכבות החלשות ברכישת דיור, לסיוע בשכר דירה ולפיתוח תשתיות למגורים".

לדבריו, "שוק הדיור נועד בראש ובראשונה עבור שזקוק למגורים, ורק אחר כך עבור שרוצה להשקיע ולהרוויח. זה בלתי נסבל שהמשקיעים יגרמו לעיוות ולכשל שוק על חשבון הזוגות הצעירים והשכבות החלשות".

שאמה אומר כי בעקבות פנייתו בוחנים באוצר את הסוגיה ובימים הקרובים ייערך דיון עם אנשי מקצוע בעניין זה. שאמה ציין כי במקביל יבקש בימים הקרובים את כינוסה של ועדת הכספים כדי שתקרא להפעיל סמכות לפי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) כדי לבצע את השינוי המוצע.

לדברי שאמה, לפי נתוני 2008 נערכו בישראל כ-91 אלף עסקות של רכישת דירות למגורים, כשכשליש מסך העסקות ב-2008, כלומר כ-30 אלף, היו דירות להשקעה. מדובר בשיא במשקלן של הדירות להשקעה בסך כל העסקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully