וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנכד של סטלין מנסה לטהר את שמו של סבא

יבגני דז'וגאשווילי ינסה להגן על מורשת סטלין במסגרת תביעת דיבה שהגיש נגד עיתון שהאשים את הדיקטטור הסובייטי בהרג אזרחים. קשישות הפגינו תמיכה במנהיג המת מחוץ לבית המשפט

האם יוזף סטלין היה דיקטטור שהנהיג שלטון רודני אכזר שאחראי לחיסולם של מאות אלפי מתנגדים וכליאתם של מיליוני אנשים במחנות של עבודת כפייה? לא אם שואלים את הנכד שלו יבגגני דז'וגאשווילי, שהגיע היום (חמישי) לבית המשפט במוסקבה לדיון ראשון בתביעה שהגיש נגד "נובאיה גאזטה", העיתון הליברלי המוביל ברוסיה. דז'וגאשווילי תובע מהעיתון פיצויים בגובה 299 אלף דולר, בעקבות כתבה שבה נאמר כי סבו חתם אישית על צווים להוצאתם להורג של אזרחים.

מחוץ לאולם בית המשפט התקבץ קהל קטן, המורכב ברובו מנשים זקנות, שעדיין שומרות אמונים למנהיג המת ובטוחות שהחיים היו טובים יותר בתקופת סטלין. "תחת שלטון סטלין היה כבוד למדינה שלנו", אמרה אחת מהקשישות, "היום אנחנו קבצנים ואז פחדו מאיתנו", הסבירה.

"זו היתה תקופה הירואית, הפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית שהוקמה חברה המתבססת על עקרונות הוגנים", אמר לאוניד ז'ורה, בכיר לשעבר במשרד המסחר הרוסי וממובילי המאבק לטיהור שמו של סטלין. ז'ורה טוען שהסכם ריבנטרופ-מולוטוב מאוגוסט 1939, לפיו היטלר וסטלין חילקו ביניהם את מזרח אירופה, לא היה הגורם למלחמת העולם השנייה. הוא גם מכחיש שהסובייטים ביצעו ב-1940 את טבח הקצינים הפולנים בקאטין וטוען שחתימת סטלין על פקודת הביצוע מזויפת. לדבריו, סטלין יצר חברה נעלה יותר מזו של יריבותיה הקפיטליסטיות בכל התחומים. הוא מודה אמנם שיצר את שיטת הגולאגים, בהם נורו למוות עשרות אלפי בני אדם, אך לטענתו, אלה שנאסרו בהם - כולל הסופר אלכסנדר סולז'ניצין - היו פושעים שראויים לעונש.

"צריכים לערוך גרסה משלנו למשפטי נירנברג"

רוסים רבים שותפים לדעות אלה ומתגעגעים לימים שבהם רוסיה היתה מעצמה גדולה שנשלטה על ידי שליט חזק, שאולי היה אכזרי לפעמים. בשנה שעברה נערך ברוסיה סקר, בו התבקשו האזרחים לנקוב בשמות הגיבורים הגדולים ביותר בתולדות המדינה. סטלין הגיע למקום השלישי (אף שהוא בכלל גיאורגי), ונשמעו טענות שלמעשה הוא ניצח את המנצח הרשמי, הנסיך הלוחם מימי הביניים אלכסנדר נייבסקי.

עו"ד גנרי רזניק, המייצג את העיתון בתביעה, אמר כי "אם בית המשפט יפסוק לטובת התובע זו תהייה פצצה ענקית. עלינו לשים סוף לדיונים האלה לגבי הדיקטטור הרצחני שצריך להיות מגונה באופן ברור. אנחנו צריכים לערוך גרסה משלנו למשפטי נירנברג, ולא רק לסטלין אלה לכל משטרו".

יבגני דז'וגאשווילי הוא בנו של יאקוב, אחד מארבעה ילדים שסטלין הוליד משתי נשותיו ומפילגשיו. השניים לא הסתדרו, ויאקוב ניסה להתאבד בירייה בשל אדישות אביו כלפיו, אך נותר בחיים. הוא נפל בשבי בידי גרמניה בתחילת מלחמת העולם השנייה והיטלר הציע להחליפו בפילדמרשל פרידריך פאולוס, שנכנע בסטאלינגרד, אך סטלין סירב ויאקוב מת ב-1943 במחנה ריכוז גרמני, כשהסברה היא שנורה או רץ אל הגדר החשמלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully