וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרטה מולר זכתה בפרס נובל לספרות

ענת קם

8.10.2009 / 13:04

הסופרת הגרמניה העוסקת בדיכוי תחת משטר צ'אושסקו בארץ הולדתה, רומניה, היא הזוכה בפרס נובל לספרות. בין המועמדים השנה הוזכר שוב הסופר הישראלי עמוס עוז

הסופרת הגרמנייה הרטה מולר היא זוכת פרס נובל לספרות לשנת 2009, כך הכריזה ועדת הפרס היום (ה') בשבדיה. ועדת הפרס ציינה כי מולר מתארת את חייהם של המדוכאים והמנושלים באמצעות שילוב בין "התמציתיות של השירה לכנות של הפרוזה". מולר היא הסופרת ה-12 בלבד שזוכה בפרס נובל לספרות מאז שנוסד ב-1901, שנתיים אחרי שזכתה בו דוריס לסינג הבריטית. מולר תזכה ב-10 מיליון קרונות שבדיות (1.4 מיליון דולר).

מולר, 56, נולדה בעיר ניטשידורף ברומניה למשפחה ממוצא גרמני. ב-1976 החלה לעבוד כמתרגמת בחברת הנדסה מקומית ופוטרה לאחר שסירבה לשתף פעולה עם המשטרה החשאית של המשטר הקומוניסטי ברומניה, הסיקוריטטה. ספרה הראשון פורסם ברומניה בגרמנית, בגרסה מצונזרת.

ב-1987, לאחר שסבלה במשך שנים מאיומים ורדיפה של הסיקוריטטה, היגרה מולר לגרמניה עם בעלה, הסופר ריכרד ואגנר, ומאז מילאה תפקידי הוראה שונים באוניברסיטאות בגרמניה ומחוצה לה. מולר נבחרה כחברת האקדמיה הגרמנית לכתיבה ושירה ב-1995. ב-1997 פרשה מהסניף הגרמני של ארגון הסופרים העולמי PEN במחאה על מיזוגו עם הסניף של מזרח גרמניה לשעבר. ביולי 2008 שלחה מכתב חריף לנשיא המכון הרומני לתרבות בתגובה לתמיכה שהעניק המכון ל"סאמר סקול" רומני-גרמני בו השתתפו שני מודיעים לשעבר של המשטרה החשאית הקומוניסטית ברומניה.

יצירותיה מתמקדות בסיפורים קצרים ושירה ואף אחת מיצירותיה לא תורגמה לעברית עד כה. במהלך שנות עבודתה זכתה בלמעלה מעשרים פרסים לספרות, בהם הפרס לספרות שמעניקה העיר גראץ באוסטריה, פרס קרן רונארד אדנאואר, פרס ברלין, פרס וורת לספרות אירופית ופרס וולטר-הסנקלבר לספרות. על ספרה "ארץ השזיפים הירוקים", שעוסק בחמישה צעירים רומנים שחיים תחת משטרו הדיקטטורי של ניקולאה צ'אושסקו, זכתה בפרס אימפק האירי. "כתבתי את הספר לזכר חבריי הרומניים שנהרגו בזמן משטר צ'אושסקו", אמרה. "חשתי שזו חובתי". ספרה האחרונה, "אני נושא איתי את כל רכושי", פורסם באוגוסט השנה ועוסק בנער אוקראיני שמגורש למחנה עבודה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ב-2007 היה עוז בין המועמדים הבולטים לזכייה בפרס נובל, בו זכתה לבסוף הסופרת הבריטית דוריס לסינג. עוז/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין המועמדים השנה בפרס הוזכר גם הסופר הישראלי עמוס עוז. על אף שרשימת המועמדים לפרס חסויה, שמו של עוז הוזכר גם בשנה שעברה כחלק מהמועמדים המובילים לקבל את הפרס. נוסף לכך, השנה אתרי הימורים שונים באינטרנט ציינו את שמו של עוז כמועמד עם הסיכויים הכי גבוהים לזכות בפרס.

המועמדים הנוספים לפרס השנה היו, בין היתר, הסופרים אסייה דג'בר האלג'יראית, חואן גויטיסולו הספרדי והסופרים האמריקאים פיליפ רות וג'ויס קרול אוטס. מועמדים נוספים שלא זכו למקום גבוה ברשימת המועמדים לזכות הם סלמאן רושדי, הרוקי מורקמי, איאן מקיואן וסופרים נוספים. על פי תקנון הענקת הפרס רשימת המועמדים המלאה תישאר חסויה ב-50 השנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully