וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיקאה בודקים מתחמים בצפון

מאת אריק מירובסקי

8.10.2009 / 9:33

חמש החלופות העיקריות שבוחנת איקאה באזור הצפון סובבות את חיפה. אף אחת מהן אינה תואמת בשלמות את הדרישות של החברה

מיד עם השקת החנות החדשה של איקאה בראשון לציון ב-2010 תתחיל הנהלת איקאה ישראל לדון בהקמת הסניף השלישי של הרשת - הפעם באזור חיפה.

למרות הכחשות מצד מקורבים לרשת, בימים אלה החלה חברת בריטיש ישראל, בעבודות ראשונות לנסות ולאתר כמה חלופות לקרקעות, שרובן נמצאות במפרץ חיפה. בין היתר נפגשו באחרונה אנשיה עם בכירים בעיריות חיפה וקרית אתא, וביררו על מצאי קרקעות שעומדות בדרישות שלהם. נכון לעכשיו מסתמן כי בפני החברה הוצגו חמש חלופות. מלאכת האיתור מתנהלת כמעט בחשאי, ומשתי החברות - בריטיש ישראל ואיקאה - מכחישים את הדברים. באיקאה טוענים כי הנושא לא עומד על סדר היום עד לפתיחת הסניף בראשון לציון. ההערכה היא, כי הנושא יובא לדיונים בהנהלה במהלך 2010. עוד מזכירים, כי לפני יותר מחמש שנים ערכה החברה בדיקות להקמת סניף בצפון, שהתמקדו באזור מפרץ חיפה, ואולם אז החליטו לתת קדימות להקמת הסניף בראשון לציון.

הסניף הדרומי עומד להיפתח באיחור ניכר, עקב כל השתלשלות העניינים של הקמתו - הדיונים המשפטיים על חוקיות המכרז על הקרקע שבה זכתה קבוצת ברונפמן פישר, וחוקיות ההיתרים שעיריית ראשון לציון נתנה להפעלת המקום כעסק מסחרי בתוך אזור תעשייה. לפיכך הוחלט להמריץ את איתור הקרקעות של הסניף הצפוני.

העקרון לפיו תיבחר הקרקע לסניף הצפוני של איקאה יהיה דומה לזה שהנחה את איתור הקרקע במעויין שורק בראשון לציון: קירבה מיידית לנתיבי תחבורה בינעירוניים, ונגישות טובה מכל הסביבה. המשמעות היא בחינה מעמיקה של הכבישים באזור ואלה עומדים לעבור כמה שינויים משמעותיים בשנים הקרובות.

בנוסף לחיבור האזור לכביש חוצה ישראל, שבוצע לפני כמה חודשים, הפרויקטים התחבורתיים הגדולים של האזור יהיו כביש עוקף קריות, שייקל מאוד את הנגישות מהגליל המערבי לצומת הצ'ק פוסט, מנהרות הכרמל, שיפתרו את בעיות הנגישות מהאזור שנמצא דרומית לחיפה למפרץ וחיבור המפרץ עם צומת יגור באמצעות כביש דשנים (772) שיקל מאוד את הנגישות מכיוון עמק יזרעאל למפרץ חיפה.

החלופות שעומדות בפני איקאה

הצרכים של איקאה הם מבנה מסחרי של כ-25 אלף מ"ר, ומגרש של כ-50 דונם, שיכללו הסדרי תנועה נוחים מהצירים הראשיים. מדובר בתנאים לא פשוטים.

החלופות שהוצגו עד כה:

1. אזור הסינמול בחיפה (לשעבר קניון לב המפרץ) - כחצי קילומטר מצומת הצ'ק פוסט. צפונית לו יש מתחם ריק בן עשרות דונמים.

יתרונות: הוא סמוך לפתחי מנהרות הכרמל, צמוד לשדרות ההסתדרות (הקטע הצפוני של כביש 4), נמצא ליד תחנת רכבת, וגם מחובר לכביש לצומת יגור ולעמק יזרעאל.

חסרונות: נמצא באחת מהנקודות העמוסות ביותר, מבחינת תחבורה, באזור מפרץ חיפה. כמו כן, מציאת פתרון טוב להסדרי תנועה למקום תהווה אתגר הנדסי לא פשוט.

2. מתחם גדול שנמצא בדרך בר יהודה, המובילה מצומת הצ'ק פוסט לנשר, שחלקה נמצאת בשטח המוניציפלי של חיפה וחלקה בשטח של נשר.

יתרונות: סמוך למוצא של מנהרות הכרמל; חלקו נמצא בבעלות עיריית חיפה.

חסרונות: המיקום אינו סמוך לציר בינעירוני, הימצאות הקרקע בשתי רשויות מקומיות עלולה לגרום לקשיים.

3. מתחם סולל בונה לשעבר בצומת קרית אתא - המתחם הצפוני ביותר, שגובל במתחם ביג. המתחם עצמו נמצא בשטח המוניציפלי של חיפה, ואולם בסמוך לו יש חלופות שונות גם בשטחה של קרית אתא.

יתרונות: נמצא על צומת חשובה, עם נגישות עתידית גם לכיוון מזרח.

חסרונות: מדובר באזור עם עומסי תנועה רבים.

4. אזור התעשייה קרית אתא - במתחם זה, שנמצא בדרך המובילה מצומת קרית אתא לקרית אתא, יש מאות דונמים פנויים של קרקעות לתעשייה, שניתן יהיה להסב למסחר.

יתרונות: עם חיבור הסביבה לצומת יגור באמצעות כביש דשנים, הוא יהיה נגיש לכיוון מזרח.

חסרונות: מרוחק יחסית מצירי תנועה בינעירוניים, כביש דשנים טרם נסלל.

5. אזור צומת יגור - מתחם זה, בשטח קיבוץ יגור הוא החלופה המזרחית ביותר, ועל הנייר הוא המתאים ביותר לצרכי איקאה. עם זאת, הוא עלול להתגלות גם כבעייתי ביותר.

יתרונות: נגישות טובה כמעט מכל עבר (אזורי חיפה, הקריות, הגליל המערבי ועמק יזרעאל); מתחם גדול שאיקאה תבלוט בו.

חסרונות: בעיות תכנוניות ומשפטיות גדולות אופפות את המקום, שהוא קרקע חקלאית, ויתכן שהפעלת מתחם מסחרי כה גדול, סותרת את מדיניות מוסדות התכנון ומשרד הפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully