וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחירי הדירות בישראל יעלו גם ב-2010"

גיא ליברמן

7.10.2009 / 13:00

כך מעריך בנק ישראל בסקירה שפרסם. יחד עם זאת צופה הבנק כי שיעור עליית מחירי הדירות יתמתן בהשוואה לשנים 2008 ו-2009

בנק ישראל מעריך כי מגמת העלייה של השנתיים האחרונות במחירי הדירות בישראל תמשיך גם ב-2010. יחד עם זאת, צופה בנק ישראל כי שיעור עליית מחירי הדירות יתמתן בהשוואה ל-2008 ו-2009.

בבנק מסבירים כי הירידה בשיעור האבטלה והקטנת היצע הדירות היו הגורמים לעליית המחירים בשנתיים האחרונות, בעיקר מהמחצית השנייה של 2008 ועד היום. אולם "השפל הנוכחי בשוק", כפי שהגדיר הבנק, צפוי למתן את הגורמים שדוחפים להמשך עליות במחירי הדירות.

הערכות אלה של בנק ישראל מתפרסמות כחלק מחוברת "התפתחויות כלכליות בחודשים האחרונים" (מספר 125) שהוציא לאחרונה הבנק. על פי החוברת, פעילות ענף הבנייה מהווה בשנתיים האחרונות כ-7.3% מפעילות המגזר העסקי, וההוצאות על שירותי דיור מגיעות ליותר מ-20% מהוצאות משק הבית.

בסקירה של השתנות המחירים בישראל, מוסבר כי "החל משנות ה-60 ניכרת במחיר הריאלי של הדיור מגמת עלייה ממושכת, שהתמתנה בעשור האחרון. בהסתכלות על התקופה האחרונה בולטת עלייה חדה במחצית השנייה של 2008, לאחר ירידה תלולה יחסית מהמחצית השנייה של 2007.

עלייה דומה הייתה במיתון הקודם, בשנים 2001-2002, ורק בתחילת 2003 ירד המחיר הריאלי של הדיור. ייתכן אפוא ששוק הדיור מגיב על מצב המשק בפיגור, ורק בשלב מאוחר יותר של מחזור העסקים מחירי הדיור מותאמים, ומחירם היחסי מתוקן".

עוד מסבירים בבנק ישראל כי קיים קשר הפוך בין מחירי הדירות ומחירי השכירות בישראל: "נמצא כי לאורך זמן מתקיים קשר בין מחירי הדירות, שכר הדירה והריבית הריאלית. כאשר הריבית עולה, פוחת הביקוש לרכישת דירות ולכן מחיריהן יורדים. במקביל, חלק מהביקוש לשירותי דיור מופנה לשכירות ולכן שכר הדירה עולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully