וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: "קיבלנו הצעות לרכוש אורניום"

נשיא אירן אמר כי ארצו קיבלה הצעות לקבל אורניום בדרגת העשרה נמוכה, שיתאים לשימושים אזרחיים. צעד שכזה, עשוי למנוע את החרפת הסנקציות נגד אירן

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד אמר היום (רביעי) כי "מספר ארצות" הציעו לספק לארצו דלק מועשר באורניום ברמה של עד 20 אחוזים, בכדי שיוכלו להשתמש בו לתדלוק גרעיני – רמת העשרה נמוכה המיועדת לשימושים אזרחיים כגון הפקת חשמל ומחקר, כך דיווחה סוכנות הידיעות האירנית. "היו כמה הצעות מצד מדינות וקבוצות של מדינות. אנו מוכנים לנהל שיחות בנושא עם כל מי שמעוניין", אמר אחמדינג'ד שהוסיף כי "מומחים מטעמנו יחלו בקרוב בשיחות עם מוכרים אפשריים", אך לא ציין באילו מדינות מדובר.

דיפלומטים מערביים אמרו כי אירן הסכימה באופן עקרוני, במהלך השיחות בז'נבה בשבוע שעבר, לשלוח כ-80 אחוזים ממצבור האורניום שלה, המועשר בדרגה נמוכה, לרוסיה ולצרפת להמשך עיבוד. אחרי כן, יושב האורניום לטהרן כדי לשמש כדלק בכור אשר משמש לצרכי מחקר. אם הצעד יוביל לכך שהאורניום של אירן יועשר במדינה אחרת במקום בשטחה, ייתכן שהיא תוכל בכך למנוע את החרפת הסנקציות נגדה, שהוטלו בשל סירובה להשעות את ההעשרה בשטחה.

"נציגים מכמה ממדינות אמרו שצרפת מוכנה לספק דלק גרעיני לכור בטהרן... הצרפתים צריכים להציע זאת באופן רשמי, ולאחר מכן נבחן זאת", צוטט אחמדינג'ד בכלי תקשורת אירני. הנשיא ציין, כי עד עתה לא נחתם כל הסכם חדש בנושא. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אישר ביום שני שהושג הסכם ראשוני בנושא, אך כי טרם סוכם דבר באופן סופי.

אחמדינג'ד אמר בנוסף, כי חידוש השיחות בז'נבה עם נציגי שש המעצמות - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - מהווה "צעד קדימה". אתמול אמר ראש פרויקט הגרעין האירני, עלי אכבר סאלחי, כי ארצו מתכננת להפעיל במתקן העשרת האורניום שנחשף לאחרונה סמוך לעיר קום צנטריפוגות מדור חדש. אירן הסכימה בשיחותיה בז'נבה לאפשר לפקחים מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבקר במתקן.

ראש הסוכנות היוצא, מוחמד אל בראדעי, הגיע לטהרן בסוף השבוע שעבר ואמר כי הוסכם על ביקור פקחים במתקן ב-25 באוקטובר. הפגישה הבאה של נציגי איראן עם מומחים מהמערב תצא אל הפועל ב-19 באוקטובר בווינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully