וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם נכי צה"ל בחו"ל יזכו לסיוע ברכישת רכב

גלעד גרוסמן

6.10.2009 / 10:33

בית המשפט העליון קבע כי נכי צה"ל המתגוררים מחוץ לישראל צריכים לקבל סיוע כלכלי מהמדינה ברכישת רכב רפואי. "על המדינה לדאוג לחייליה ולגמול להם על הקורבן שהקריבו"

בית המשפט העליון קבע היום (שלישי) כי על המדינה לגבש מדיניות חדשה לסיוע לנכי צה"ל המתגוררים רוב השנה מחוץ לישראל ברכישת רכב רפואי - גם במדינה בה הם מתגוררים.

שופטי העליון דנו בערעור שהגישה המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב שלא לשלול מנכה צה"ל המתגורר רוב ימות השנה מחוץ למדינה סיוע בקבלת רכב בישראל. זאת, לאחר שבשנת 2003 התקבלה הוראה חדשה לחוק הנכים שקובעת שרק מי שמתגורר בישראל מעל 180 יום בשנה זכאי לסיוע בקבלת רכב.

השופטת עדנה ארבל קיבלה את ערעור המדינה וכתבה בפסק הדין כי "אין כל היגיון במתן סיוע בקבלת רכב רפואי שבמרבית ימות השנה מעלה אבק בחניית הבית ולא נעשה בו שימוש". אולם, ארבל הוסיפה שהגבלת ההטבה הינה "אפליה המחייבת תיקון".

"חוק הנכים מבקש לממש את החובה המוסרית של המדינה לדאוג לחייליה אשר נלחמו לשם הגנתה וביטחונה ולגמול להם על הקורבן שהקריבו למען הכלל", הסבירה ארבל בפסק הדין. "תכליתו של החוק אינה רק להעניק לנכה ביטחון סוציאלי, אלא גם לבטא את מחויבותה של המדינה ואת אחריותה כלפי מי שחירף נפשו במלחמה על ביטחונה, ושב חבול משדה הקרב".

לכן, קבעה ארבל שעל המדינה לסייע לנכה הזכאי לסיוע ברכישת רכב "יהא מקום מגוריו אשר יהא", והוסיפה שעל המדינה לשנות את המדיניות כך שגם נכים שגרים בארץ וגם נכים שמתגוררים בחו"ל יזכו לאותן הטבות. השופטת ארבל העניקה למדינה שנה כדי לגבש מדיניות חדשה בהתאם לפסיקת בית המשפט.

מנגד, השופט אדמונד לוי תמך בקבלת הערעור וגם בצורך להקצות רכב לנכים באופן שאינו מפלה, אך קבע כי מדובר בהחלטה שלטונית שטרם התקבלה ואין לבית המשפט מקום לדון בה בשלב זה. השופט סלים ג'ובראן הכריע את הכף בעתירה כשתמך בעמדתה של ארבל, וקבע שניתן לקבל את ערעור המדינה רק אם הוא לא יוביל לשלילת זכאותו של הנכה לחלוטין. "אין מתחייבת קביעה לפיה הזכאות לרכב תחול בהכרח במדינה בה מתגורר הנכה מרבית השנה, אך יש בכך כדי להטיל על המדינה חובה לגיבושה של תוכנית חדשה אשר לא יהיה בה משום אפלייתם של נכים בשל מדינת מגוריהם", כתב בפסק הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully