וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל זורם מתחת לגלגליך

מאת אבי בר-אלי

6.10.2009 / 7:52

חוקרים ישראלים הצליחו לייצר חשמל מתנועת מכוניות: גנרטורים חדשניים מאפשרים להמיר את המשקל שמפעילים כלי רכב על הכביש לחשמל

הנהגים שחלפו אתמול בצומת חפר שבכביש החוף הישן (כביש 4) ודאי לא ידעו שהם מייצרים חשמל תוך כדי נסיעתם. מכוניתיהם חלפו על גבי רצועת כביש באורך 10 מטר שבה, מתחת לאספלט, הוטמנו גנרטורים המפיקים כ-2,000 ואט-שעה המועברים למצברים שבצדי הדרך.

מדובר בניסוי הראשון של טכנולוגיה חדשנית שפותחה בידי חברת אינוואטק (Innowattech) והטכניון, בשיתוף החברה הלאומית לדרכים (מעצ החדשה). אם יירשם הפיילוט כהצלחה, צפוי שיתוף הפעולה להביא לשלב הבא בפרויקט, שבו יונחו גנרטורים לאורך מקטעים של ק"מ כל אחד.

מנהלת הפרויקט, ד"ר לוסי אדרעי-אזולאי, הסבירה כי הגנרטורים שפותחו בידי אינוואטק מייצרים מטען חשמלי מהעומס המכני וממהירות הנסיעה של כלי הרכב שמעליהם, וכך ממירים את האנרגיה המכנית לחשמלית. ייצור חשמל באמצעות המרת אנרגיה מכנית הוא דבר מוכר בעולם, אך עד כה הדבר נעשה באמצעות הפעלת בוכנות.

הנהגים לא ירגישו בשינוי

הגנרטורים דמויי המרצפות הוטמנו בעומק של כ-5 ס"מ מתחת לשכבת האספלט העליונה - כאשר המתח החשמלי שיצרו הועבר באמצעות כבלים למצברים שהוצבו בצדי הדרך. "הטכנולוגיה מבוססת על חומרים פייזואלקטריים, המאפשרים המרה של אנרגיה מכנית שמקורה במשקל כלי הרכב לאנרגיה חשמלית", הסבירה אדרעי-אזולאי. "מבחינת הנהגים הנוסעים במקום לא ניכר כל שינוי בכביש".

לדבריה, הרחבת הפרויקט לנתיב נסיעה בודד של כקילומטר תאפשר ייצור חשמל בסדר גודל של 200 קווט"ש, ואילו קילומטר של כביש בן ארבעה מסלולים יאפשר להפיק כמגווט"ש בשעה - כמות המספיקה לצריכת חשמל ממוצעת של כ-2,500 משקי בית.

מבחינה ראשונית שערכו החוקרים נמצא כי בישראל קיימת תשתית כבישים פוטנציאלית לאורך 250 ק"מ, העומדת בתנאי הסף להנחת הגנרטורים - מבחינת נפחי התנועה ומסת כלי הרכב הדרושים ליצירת חשמל מספיקה. מקטעים אלה אותרו למשל בכביש חוצה ישראל (כביש 6), בנתיבי איילון ובכביש החוף.

המשקיעים באים לבד

אדרעי-אזולאי הסבירה כי הטכנולוגיה מאפשרת לספק חשמל לצרכנים שונים לאורך נתיבי הנסיעה כמו מנורות תאורה, שלטי פרסום, מצלמות אכיפת מהירות, מערכות תקשורת ושלטי הכוונה. "יעילות הפתרון וייצור החשמל בטכנולוגיה זו אינה מושפעת מתנאי מזג האוויר, אינה צורכת שטחי קרקע מיוחדים ומאפשרת ייצור וקצירה של חשמל בקרבת הצרכנים, ללא צורך בהקמת תשתיות הולכה", אמרה.

לדבריה, חברות גדולות בעולם בתחום התשתיות והאנרגיה הירוקה כבר מגלות התעניינות בטכנולוגיה: "זה יישמע יהיר אולי, אבל המשקיעים מגיעים אלינו לבד, כשאנחנו רק עומדים ומווסתים מה נכון לנו".

המרת האנרגיה המכנית אינה שמורה רק לכלי רכב בכבישים, ובעתיד תהיה אפשרית לביצוע גם תחת מסילות רכבת, מסלולי המראה בשדות תעופה ואף באתרים השוקקים בהולכי רגל. בחברה כבר בחנו יישומים אלה, ואף קיבלו בקשות מחברה קנדית להתקנה ראשונה של המערכת בשטחה.

"הצלחת הניסוי השבוע היא אבן דרך חשובה בפריצת הדרך הטכנולוגית", אמר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר. "אנו חיים במדינה קטנה עם יתרון ניכר בתחומי המחקר והידע, מול מדינות רבות בעולם המחפשות דרכים לשימור אנרגיה שמתבזבזת. אנו שמחים לסייע לגורמים המבקשים לשתף אותנו בפיתוחים חדשניים. חוקרי 'אינוואטק' מביאים בשורה של ממש, הנמצאת עדיין בשלבי פיתוח".

אינוואטק נוסדה ב-2007 ומוחזקת בשליטת משקיע יהודי תושב חוץ, ובשותפות הצוות המדעי של החברה והטכניון בחיפה. לפי הערכות, עד כה הושקעו בחברה, שבניהולו של פרופ' חיים אברמוביץ' מהפקולטה לאווירונאוטיקה וחלל בטכניון, 3.5 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully