וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 מדענים אמריקאים זכו בפרס נובל לרפואה

הפרס היוקרתי יוענק השנה לשלושת המדענים, מתוכם שתי נשים, על גילוי אנזים שיכול להיות בעל השפעה חשובה על חקר הסרטן וההזדקנות

פרס נובל לרפואה יוענק השנה לשלושה מדענים אמריקאים שגילו אנזים המאפשר לכרומוזומים להישמר שלמים בעת שכפול, וכך הם נמנעים מפירוק. השלושה, אליזבת בלקבורן, אוסטרלית במקור, ג'ק סזוסטק הבריטי וקרול גריידר, זכו בפרס כספי בשווי 1.42 מיליון דולר.

בהודעה שפורסמה היום (שני) מטעם הוועדה נאמר כי השלושה "פתרו בעיה קשה בביולוגיה", שעיקרה שמירה על שלמות הכרומוזומים בעת חלוקה של תאים בגוף והגנה מפני פירוק. הפרס יחולק לזוכים בתאריך ה-10 בדצמבר, כנהוג מדי שנה.

הוועדה החליטה להעניק את הפרס לגילוי של השלושה, לו השפעה על חקר הסרטן וההזדקנות. בנימוקי הזכייה צוין כי המחקר "אפשר לגלות שהפתרון לשמירה על שלמות הכרומוזומים בעת חלוקת התא והימנעות מפירוק, קשור בסופו של מבנה הכרומוזום, באנזים בשם טלמור".

מבנה ה-DNA הנושא את הגנים ארוז בתוך כרומוזומים, כשהטלמור מהווה את הכיסוי שלו משני צדדיו. החוקרים גילו את רצף ה-DNA באנזים זה, המגן על הכרומוזומים מפני פירוק. אם הטלמור מתקצר, אז התאים מזדקנים ומכאן נוצרה ההבנה של המדענים כי אם הפעילות גבוהה, אורך החיים של מבנה הטלמור נשמר ואז ההזדקנות התאית נבלמת. כך המצב גם בתאים הנגועים בסרטן.

על פי נימוקי ועדת הפרס "הגילוי מעיד על מכניזם מסוים בתא, שיכול להאיץ את תהליכי הריפוי". עתה מצפים בעולם להכרזה על הזוכים בפרס נובל בתחומים הכימיה, כלכלה, ספרות ושלום שצפויה להינתן בשבוע הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully