וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד מחוז ירושלים: "הערבים כפויי טובה"

איילה חננאל, פנחס וולף וניר יהב

5.10.2009 / 11:16

תפילת הכוהנים בכותל הסתיימה ללא אירועים חריגים, אך בסיומה תקף מפקד מחוז ירושלים של המשטרה אהרון פרנקו את ערביי ישראל וכינה אותם כפויי טובה. פרנקו: "שוקלים לעצור את ראאד סלאח"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ענת ברק)

בתום בוקר מתוח נוסף בהר הבית תקף היום (שני) מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב אהרון פרנקו, את ערביי ישראל. "בעוד שאנחנו אפשרנו לערבים לקיים את חג הרמדאן, הם מתפרעים בחגי תשרי. זוהי פשוט כפיות טובה", אמר פרנקו. "אנחנו שוקלים לעצור בימים הקרובים את מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית, ראאד סלאח".

ברכת הכוהנים עצמה התקיימה בכותל תחת אבטחה כבדה, ללא אירועים חריגים. כוחות משטרה ומג"ב ימשיכו בפריסתם במזרח ירושלים, בסמטאות העיר העתיקה ובכפרים על מנת למנוע כל ניסיון להפרת סדר וכן לשמור על ביטחונם של המתפללים בעיר העתיקה וברחבת הכותל.

מפכ"ל המשטרה רב ניצב דודי כהן הגיע הבוקר לרחבת הכותל בעיר העתיקה בירושלים על רקע החשש למהומות במקום. כהן קרא לציבור המתפללים לנהוג באיפוק והוסיף כי המשטרה תפעיל יד קשה נגד כל מי שיפר את הסדר במקום. גם השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' הגיע הבוקר לרחבת הכותל המערבי בירושלים, על מנת לעמוד מקרוב על היערכות המשטרה במקום. לדבריו, "ישנם גורמים שמנסים להתסיס את השטח אך אנו נעשה הכל כדי לשמור על הסדר". הוא הוסיף ואמר כי המשטרה תפעל נגד התנועה האיסלמית אך לא ציין אלו צעדים בדיוק יינקטו.

נאמני הר הבית. עומר מירון
נאמני הר הבית/עומר מירון

"אני מתפלל משעות הבוקר שהיום יעבור בשקט", אמר לוואלה! חדשות יו"ר רע"מ-תע"ל, השייח' איברהים צרצור, המשמש גם כראש הפלג הדרומי של התנועה האיסלמית. "שמחתי מאד ששמעתי אתמול שהמשטרה הצליחה למנוע כניסת מבקרים, בכלל זה יהודים, למתחם אל-אקצא. טוב שהמשטרה העריכה נכון את המצב וטוב שהיא אפשרה כניסה של מתפללים מוסלמים על אף ההגבלה של הגיל. אני חושב שזה הדבר שירגיע את המצב".

ח"כ צרצור פנה לכל המוסלמים שרוצים לבוא להתפלל היום במסגד אל-אקצא ואמר: "זכותכם לבוא להתפלל, אך דעו לכם שהמשטרה קיבלה החלטה להרחיק את הגורמים שמסכנים. מי שרוצה לבוא שיהיה רגוע, שייכנס, שיתפלל, שיחזור לביתו בשלום. זו קריאתי לכל המוסלמים. למשטרה אני קורא שאכן תקפיד שלא להתכתש ולהתנגש עם המוסלמים שבאים סתם להתפלל. לא לגרום לתסיסה כפי שראינו אתמול. זו אחריות של כל הצדדים, מוסלמים ויהודים".

מהומות בהר הבית. רויטרס
מהומות בהר הבית/רויטרס

לדבריו, מי שמנתח את האירועים הקשים במסגד אל-אקצא לאורך השנים "יכול להבחין בגורמים שעומד מאחורי כל האירועים האלה – ואלו הארגונים היהודים הקיצוניים ההזויים שמנסים תמיד להיכנס למתחם לא כדי להתפעל מהנוף במקום ומהארכיטקטורה של המסגדים. הם מנסים לכפות עובדות הלכתיות כפי שהצליחו אולי בחברון. בשום פנים ואופן לא נאפשר להם לעשות זאת. כולי תקווה שהממשלה מכירה את העובדות האלה, מודעת להן, ולא תרשה לקבוצות השוליות הללו לכפות את רצונן על שאר המוסלמים והיהודים שחפצים ברגיעה ועושים הכל כדי שהחיים יעברו בשקט".

ח"כ צרצור לא הוציא מכלל אפשרות "שגם בקרב המוסלמים פועלות קבוצות שוליות שמעוניינות להתסיס. יחד עם זאת, הרוב המכריע, דהיינו 99 אחוז מהמוסלמים – הן ערביי ישראל והן הפלסטינים בגדה ובירושלים, רוצים בשקט ורוצים לראות את הגורמים המסכנים את המסגד רחוקים עד כמה שאפשר".

מהומות בהר הבית. רויטרס
מהומות בהר הבית/רויטרס

הר הבית יישאר סגור למבקרים. כניסת מתפללים מוסלמים תותר לגברים מעל גיל 50 בעלי ת.ז כחולה ונשים מכל גיל. מהמשטרה נמסר כי תפעל בנחישות ובאפס סובלנות כלפי כל גורם אשר ינסה להפר את הסדר.

בהר הזיתים יידו הבוקר ערבים אבנים לעבר מספר חרדים שהגיעו להתפלל במקום. כוחות משטרה ומג"ב פינו את המיידים ללא שימוש באמצעים חריגים. בכיכר ראס אל-עמוד שבמזרח ירושלים יידו מספר בני אדם אבנים לעבר כוחות משטרה ומג"ב. המיידים מפוזרים על ידי הכוחות.

מהומות בהר הבית. רויטרס
מהומות בהר הבית/רויטרס

אתמול בערב יודו שלושה בקבוקי תבערה לעבר מחסום מג"ב במחנה הפליטים שועפט מצפון לירושלים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בנוסף, עשרות צעירים ערבים התגודדו במקום והבעירו מספר צמיגים בסמוך למחסום. הם פוזרו על ידי כוחות המשטרה באמצעות אמצעים לפיזור הפגנות.

ח"כ חנא סוויד (חד"ש) גינה אתמול את "ההסלמה הגזענית של משטרת ישראל במזרח ירושלים, שמנעה ממתפללים להיכנס להר הבית ועוררה פרובוקציה". בהודעה שפרסם אמר סוויד כי פעולות מסוג זה של המשטרה רק מסבכות את העניינים והן עלולות "ליצור משבר שיביא לאינתיפאדה חדשה".

ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית, השייח' ראיד סלאח, קרא לאזרחים הערבים להגיע באופן דחוף למסגד אל-אקצא ולהצטרף אל מאות המפגינים הערבים במקום. הוא אמר עוד ש"למרות הנסיונות הנשנים של המתנחלים לפלוש למסגד אל-אקצא, אנחנו עומדים עמידה איתנה ונעמוד כך ימים ושבועות אם נצטרך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully