וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד יסייעו אסונות הטבע לכלכלת אסיה?

מאת נמרוד הלפרן

4.10.2009 / 12:48

האסונות יתרמו לצמיחה הודות לעבודות השיקום וההשקעה בתשתיות, כך למשל, סופת הטייפון שפגעה בטייוואן ב-2008 תרמה יותר מ-0.25% לצמיחה

סדרת אסונות הטבע שפגעו במדינות אסיה בשבוע החולף - סופות הטייפון בפיליפינים ווייטנאם, רעידת האדמה באינדונזיה וגל הצונמי בדרום האוקיינוס השקט - עשויים לתרום לצמיחה הכלכלית במדינות שנפגעו הודות להשקעות בשיקום הנזקים, העריכו כלכלנים.

"מדובר בסיפור אנושי ולא כלכלי", אמר כלכלן GK-CIMB סקיוריטיס, סונג סנג-וון מסינגפור, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "למעשה, ייתכן שעבודות השיקום יתרמו קלות לצמיחה", הוסיף.

"הניסיון של רעידת האדמה במחוז סיצ'ואן בסין ב-2008 וסופות הטייפון בטייוואן השנה מראה כי לאורך זמן אין להן השפעה ניכרת על התמ"ג", אמר כלכלן ברקליס קפיטל, ווי הו לאונג. למעשה, לפי נתוני הלשכה לסטטיסטיקה של טייוואן, סופת הטייפון הקשה זה 50 שנה שפגעה במדינה באוגוסט צפויה לתרום לכך שכלכלת טייוואן תרשום השנה צמיחה שלילית של 3.75%, לעומת תחזית קודמת לירידה של יותר מ-4%. "עבודות הבנייה תורמות לתמ"ג", אמר לאונג. "בדרך כלל הן יותר ממפצות על הנזקים, וההשפעה הכוללת על הכלכלה עשויה אפילו להיות חיובית".

אסונות טבע, בהם סופות הוריקן וטייפון, רעידות אדמה, שטפונות והתפרצויות הרי געש, תורמים לא פעם לצמיחה כלכלית בשל האופן שבו מחושב כיום התוצר המקומי הגולמי (GDP) בעולם. כך למשל, רעידת האדמה הקשה שפגעה במחוז סיצ'ואן בסין במאי 2008 וגרמה למותם של קרוב ל-90 אלף בני אדם, הולידה השקעות בהיקף של יותר מ-3 טריליון יואן (440 מיליארד דולר) בשיקום בתים ותשתיות, לפי מושל המחוז. סך הנזקים הישירים שגרמה רעידת האדמה הסתכם בכרבע מסכום זה - 844 מיליארד יואן (123 מיליארד דולר), לפי הערכת הבנק העולמי.

מחקר של הכלכלן האמריקאי מרק סקידמור והכלכלן היפני הידקי טויה, שפורסם ב-2002 ובדק את השפעתם של אסונות טבע ב-89 מדינות על הצמיחה הכלכלית על פני תקופה של 30 שנה, העלה כי מדינות שבהן מתרחשות יותר סופות הוריקן וציקלון נוטות לרשום שיעורי צמיחה גבוהים יותר.

פלורידה מודה לאנדרו

הדבר נכון גם לגבי אסונות נקודתיים. כך למשל, בעקבות סופת ההוריקן אנדרו בפלורידה ב-1992 נרשמה עלייה חדה בשיעור התעסוקה במדינה, הודות למשרות חדשות בתחום הבנייה. כלכלן שירות Economy.com של מודי'ס, גאס פאוצ'ר, אמר ב-2008 כי רעידת האדמה שפקדה את אזור לוס אנג'לס ב-1994 סייעה לכלכלה המקומית לצאת מהמיתון של תחילת שנות ה-90. מחקר אחר של הכלכלנים דאגלס דייסי והווארד קנרותר, שפורסם עוד בסוף שנות ה-60, הראה כי רעידת האדמה שפקדה את אלסקה ב-1964 - רעידת האדמה החמורה ביותר בצפון אמריקה בעת החדשה - תרמה להגברת הפעילות הכלכלית במדינה.

כלכלנים רבים, בהם חתני פרס נובל כמו ג'וזף שטיגליץ, אמרטיה סן וסיימון קוזנטס, מצביעים זה שנים על העיוותים הטמונים בשימוש בתמ"ג כמדד לחישוב התקדמות כלכלית. לדבריהם, חישוב הצמיחה על בסיס הערך הכספי הכולל של מוצרים שיוצרו במדינה בתקופה נתונה מתעלם מכך שחלק מהפעילות הכלכלית נובע מהרס סביבתי וחברתי שאפשר היה למנוע, ועל כן אינו משקף נאמנה את רמת השגשוג הכלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully