וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אפריקה מנסה להפחיד אותנו"

מאת מיכאל רוכוורגר

4.10.2009 / 9:47

הפגישה השנייה, שהתקיימה ביום חמישי האחרון, בין נציגות מחזיקי 12 סדרות האג"ח של אפריקה ישראל שבבעלות לב לבייב לבין הנהלת החברה - לא הניבה התקדמות

גם הפגישה השנייה, שהתקיימה ביום חמישי האחרון, בין נציגות מחזיקי 12 סדרות האג"ח של אפריקה ישראל שבבעלות לב לבייב לבין הנהלת החברה - המנכ"ל איזי כהן, סגן היו"ר נדב גרינשפון וסמנכ"ל הכספים רון פאינרו - לא הניבה התקדמות לקראת גיבוש ההסדר לפריסת החובות של אפריקה לבעלי האג"ח, הנאמדים ב-7.5 מיליארד שקל. הנציגות המשותפת של מחזיקי האג"ח מורכבת מנציגים של פסגות, מנורה מבטחים, מגדל שוקי הון, כלל והראל.

ראשי אפריקה לא הציגו את המתווה המשופר של ההסדר ורק העלו חלופות לגבי אפשרות של העלאת ריבית בגין סדרת האג"ח החדשה. כמו כן, נדונה הסוגיה של מינוי יועץ כלכלי לנציגות. ראשי אפריקה טענו כי רק לאחר מינוי יועץ, שיקבע את שווי החברה ויכולתה להחזיר את החוב, ניתן יהיה לקדם את הדברים.

הצדדים סיכמו להיפגש שוב ביום רביעי הקרוב כדי לנסות ולזרז את התהליך. לשם כך סיכמה נציגות 12 סדרות האג"ח הארוכות בסוף השבוע על מינויהם של עו"ד ד"ר ליפא מאיר ועו"ד אמיר ברטוב ממשרד ליפא מאיר ושות' כיועצים משפטיים של הנציגות. משרד ליפא מאיר ידוע כמוביל קו מיליטנטי עבור לקוחותיו וכמי שמתמחה בפירוק חברות. כפי הנראה, המסר שמחזיקי האג"ח של אפריקה יעבירו לחברה הוא כי אם הדברים לא יתפתחו בהקדם, הם לא יהססו לפנות לבית משפט בבקשה לפירוק החברה. ליפא מאיר אמנם ישמש כיועץ משפטי לנציגות מחזיקי האג"ח הארוכות, אך בעבר הוא עסק גם בפירוקים, למשל כשייצג את הנאמנים במכירת קלאבמרקט לשופרסל. בנוסף, מאיר היה מעורב בפרשת פירוק מפעל אתא. ליפא מאיר אמור להיפגש השבוע עם הנציגות כדי להיערך להמשך המגעים עם ראשי אפריקה.

בימים האחרונים, בעקבות בקשת הרשות לניירות ערך, פירסמו חברות הבנות של אפריקה - אפריקה נכסים ודניה סיבוס - פרטים אודות החשיפה שלהן לחברה האם, המצויה במצב פיננסי בעייתי. אפריקה נכסים ציינה כי אפריקה ישראל ערבה כלפי אחד הבנקים בישראל למחצית של מימון בהיקף כולל של 750 מיליון שקל, שניתן לחברת מחצית היובל, המחזיקה בבניין הקרייה בתל אביב ובמעונות בירושלים. בנוסף, לאפריקה נכסים יש הלוואות לזמן קצר שקיבלה מאפריקה האם בהיקף כ-170 מיליון שקל. החברה התריעה כי הרעה במצבה הפיננסי של אפריקה ישראל עלולה להוביל לכך שהיא תצטרך לפרוע את ההלוואות באופן מיידי. גם דניה סיבוס דיווחה כי במחצית הראשונה של 2009 נבעו כ-46% מהכנסותיה, כ-471 מיליון שקל, מאפריקה ישראל, וכי כ-35% מצבר ההזמנות שלה מגיע מהתקשרויות עם אפריקה וחברות הקשורות אליה.

ההצעה של אפריקה זכתה לקיתונות וביקורת

דיווחים אלה לא זכו להתלהבות של מחזיקי האג"ח של אפריקה, שציינו בסוף השבוע: "נראה שהרצון לגלות לנו את החשיפה של חברות הבנות נובע מכך שאפריקה מנסה להפחיד את הנציגויות ועורכי דין שלהן מלנסות לפרק את אפריקה. נראה גם כי הבנקים ינסו לעזור ללבייב בכך שהם יפעילו לחץ על המחזיקים". באפריקה ישראל סירבו להגיב לדברי המשקיעים.

גם בפגישה שהתקיימה עם נציגות מחזיקי אג"ח מסדרה ט, להם חייבת אפריקה לשלם בנובמבר הקרוב כ-550 מיליון שקל, לא הושגה התקדמות. בסוף שבוע האחרון התפטרה חברת הרמטיק נאמנות מתפקידה כנאמן של אג"ח מסדרה ט. זאת מתוך חשש להיווצרות של ניגודי עניינים, שכן היא משמשת נאמן גם של 6 סדרות אג"ח נוספות של אפריקה - י, י"א, י"ג, י"ד, ט"ז וכ"ב - שלהם נקבעה נציגות משותפת, בעוד שלסדרה ט ישנה נציגות נפרדת המורכבת מנציגים של גלובל פייננס, ילין לפידות ומנורה מבטחים.

כמו כן, בסוף שבוע האחרון סיים יצחק פורם (71) את תפקידו כדירקטור באפריקה ישראל, ככל הידוע בשל נסיבות בריאותיות. פורם, העוסק בתחום היהלומים, ומשמש בין השאר נשיא כבוד של בורסת יהלומים, כיהן בתפקיד הדירקטור באפריקה מ-1997.

בשבוע שעבר פירסמה אפריקה את המתווה הראשוני להסדר החוב שלא כלל מספרים מפורטים, אך לפי הערכות המעורבים, מדובר בתשלום במזומן של כ-500 מיליון שקל; הנפקת מניות חדשות של אפריקה ישראל וחברות הבנות לפי שווי מאזני של כ-3.5 מיליארד שקל כך שהשליטה באפריקה תישאר בידי לבייב והחברות הבנות יישארו בידי אפריקה ישראל; הנפקת סדרת אג"ח חדשה בהיקף של מיליארד שקל; והנפקת כתבי התחייבות נדחים סחירים למשך תקופה של עד 16 שנה, שאינם נושאים ריבית והצמדה וניתנים להמרה למניות החברה (לא צויין מה יחס ההמרה).

ההצעה של אפריקה, ובעיקר העובדה כי לבייב לא מתכוון להזרים כסף לחברה, זכו לקיתונות של ביקורת מצד הגופים המוסדיים שראו בהצעה כניסיון לבצע "תספורת" של כמה מיליארדי שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully