וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: משק החשמל העתידי בישראל יתבסס על פחם

מאת אבי בר-אלי

4.10.2009 / 9:05

על פי הצעתו של שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו, שרי הממשלה יבקשו לאשר היום שלפחות מחצית מתמהיל הדלקים של משק החשמל העתידי בישראל יתבסס על פחם

שרי הממשלה יבקשו לאשר היום שלפחות מחצית מתמהיל הדלקים של משק החשמל העתידי בישראל יתבסס על פחם. זאת, בעוד הגז הטבעי ישמש לייצור חשמל בשיעור של עד 40% (שיעור השימוש העכשווי), ואילו האנרגיות המתחדשות יהוו בסיס לייצור 10% מהחשמל למשק עד שנת 2020.

בהצעה שיגיש היום לממשלה שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, מצוין כי הסתמכות המשק על גז טבעי תיצור סיכונים אסטרטגיים למשק בשל מיעוט מקורות הגז, החשש מהשלכות שרשרת כתוצאה מכשל בצינורות התת-ימיים, מלאי תפעולי מצומצם ואמינות אספקה נמוכה. זאת, בניגוד לפחם הניתן לאגירה ומסופק ממדינות ידידותיות בהליך אמין וזול יחסית.

"פרויקט שהממשלה הגדירה כלאומי, מקרטע שנים ארוכות במבוכי הביורוקרטיה הממשלתית, באופן שמציג את הממשלה כלוקה בחוסר אונים כרוני", כתב בסוף השבוע לנדאו לראש הממשלה, בנימין נתניהו. לנדאו כינה את הניסיונות החוזרים לדחות את הקמת התחנה "ביזיון" ו"חוסר אחריות".

במשרד התשתיות טוענים כי אי-הבהירות סביב קצב ההתייעלות האנרגטית במשק הישראלי, והצורך באיתור שטחי קרקע רחבי ידיים כדי להתקין די מערכות ייצור חשמל באנרגיה סולארית, מאפשרים השגת ביטחון אנרגטי רק בקביעת יעד של ייצור חשמל בפחם ובשיעור שלא יפחת מ-50%.

לפיכך, יתבקשו שרי הממשלה לאשרר את ההחלטה להקים תחנת כוח פחמית שנייה באשקלון (פרויקט D) - שבע שנים לאחר החלטת הממשלה הקודמת בעניין. אם לא תוקם תחנת הכוח, שיעור ההישענות של משק החשמל הישראלי על גז טבעי יגיע ל-70% כבר ב-2018.

"עוד דחייה ועוד סחבת, ועת עיכוב נוסף, הפעם משיקולים צרים, קצרי טווח ונעדרי ראיית צרכיה הייחודיים של המדינה", הוסיף לנדאו בהתייחס לבקשת המשרד להגנת הסביבה לדחות את הקמת התחנה. לנדאו ציין כי הקמתה המהירה של תחנת הכוח חיונית להבטחה של אספקת החשמל למשק, ודחייתה תפגע בביטחון האנרגטי של ישראל.

לפי ההצעה, תופעל היחידה הראשונה של התחנה, בהיקף 630 מגה-ואט, כבר באמצע 2014, ואילו היחידה השנייה בהספק זהה תופעל שנה לאחר מכן. בתקופה הקרובה אמורה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לאשר סופית את הקמת התחנה. זאת, על רקע מחאה גוברת של ארגוני הסביבה, בגיבוי המשרד להגנת הסביבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully