וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אומרת שפת הגוף של גלעד?

יניב זייד

2.10.2009 / 17:39

יניב זייד, מומחה לדיבור בפני קהל, בחן את הקלטת שבה נראה גלעד שליט. המסקנות: שליט נבוך, יוצר קשר עין עם שוביו ומרוחק רגשית מתוכן דבריו

הקלטת הייתה מרגשת, אין ספק. המדים, העיתון העדכני, החייל שכולנו התרגלנו לראות רק בתמונות ובסיפורי הוריו, ומופיע בשר ודם לנגד עינינו. הסקרנות בעקבות הבילד אפ שנעשה לפרסום הקלטת עשתה את שלה, ועם ישראל כולו היה מרותק למסכים. גלעד נראה טוב, נראה בריא ואפילו חייך. נראה היה שהפסימיות לגבי מצבו מפנה את מקומה לאופטימיות ולציפייה לשחרור מהיר מאד.

אולם מניתוח שפת הגוף של גלעד עולה לטעמי תמונה שונה. ניכר היה שלא גלעד הוא שכתב את הדברים שנשא, ושאם היה הדבר תלוי בו, היה משמיע מסרים שונים לחלוטין. הדבר ניכר במספר היבטים.

מונוטוני גם בנושאים רגשיים

ראשית, גלעד נשא את עיניו שוב ושוב ימינה ושמאלה, לשוביו שעמדו ככל הנראה משני צידיו של הצלם המקצועי שצילם אותו, בציפייה לאישור. ספרתי לפחות עשר פעמים שונות בהן הסתכל גלעד לצדדים, כלומר, כמעט לאחר כל משפט שאמר. גם כאשר סיים את דבריו, לפני שקם והראה את העיתון שבידיו, נשא מבט ממושך אל שוביו, מפוחד משהו. בכך שידר גלעד מצוקה מסוימת ואות לכך שאינו בשליטה בסיטואציה.

שנית, המונוטוניות של דבריו. אמנם גלעד מטבעו אינו נואם דגול ואינו מנוסה בדיבור בפני קהל, אולם גם אדם ללא ניסיון בדיבור בפני קהל משדר ריגוש כלשהו בשפת הגוף כאשר הוא מדבר על נושא הקרוב לליבו. כאן הייתה התמונה הפוכה – גלעד דיבר בסגנון טכני על סיפורים רגשיים (כגון סיפור הביקור של משפחתו) ונראה מנותק רגשית מדבריו. שפת הגוף שלו לא השתנתה כאשר דיבר על נושאים טכניים יחסית, כגון תאריך העיתון, וכאשר דיבר על משפחתו. צורת קריאה זו מחזקת את דעתי שלא הוא כתב את הדברים, ולבטח לא בחר את הסיפור שסיפר על משפחתו.

החיוך הנבוך

שלישית, החיוך הנבוך. חיוכו של גלעד במהלך הנאום מספר פעמים, סימל לטעמי את הסתייגותו מהמעמד ומתוכן הדברים. מהמעמד, כיוון שהחיוך הקטן (יותר עיקול שפתיים) שידר שאינו רגיל לחשיפה ולמעמדים כאלה, והיה מוותר עליהם בקלות, ומהתכנים, כיוון שכאשר קרא משפטים אודות יחס שוביו אליו ואודות מצבו הבריאותי הטוב, שידר החיוך שהוא אינו מאמין במה שהוא קורא.

הקלטת הייתה חשובה ומרגשת מעצם קיומה, אולם שפת הגוף של גלעד שידרה שהקול קול גלעד, אולם הידיים ידי חמאס, ושגלעד שימש במקרה זה ככלי להעברת המסרים של החמאס, בצורה הישירה והצינית ביותר שהוא יכול, ישירות אל הציבור הישראלי.


* יניב זייד, עורך דין וכלכלן, משמש כיועץ עסקי ותקשורתי וכמרצה מבוקש ועתיר ניסיון לשיפור יכולות הנאום, השיווק, המשא ומתן והשכנוע. מחבר הספרים "לדבר בפני קהל" ו"לדבר בפני לקוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully