וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלטת ככלי לוחמה פסיכולוגית

חמאס מנסה ליצור לחץ על משפחת שליט ועל הציבור בישראל. ד"ר לויתן מסביר מה עומד מאחורי פרסום הקלטת בה נראה גלעד שליט, וכיצד היא משרתת את הארגון

הידיעה כי ארגון חמאס פירסם קלטת המציגה את גלעד שליט הינה חיובית והלוואי שהיא אכן מעידה על התקדמות משמעותית לקראת השבתו של גלעד שליט הביתה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי לפני הכול, הקלטת היא אמצעי לוחמה פסיכולוגית שמטרתו היא ליצור לחץ על המשפחה ועל הציבור בישראל. גלעד שליט הינו נושא רגיש במיוחד עבור הציבור בישראל. ומשום כך מנוצלת נקודת תורפה זו על ידי ארגון חמאס בצורה צינית, עד בלי די.

הקלטת משרתת את ארגון חמאס במספר דרכים:

הצבת חמאס ועזה בראש בסדר היום התקשורתי, שימור נושא האסירים הפלסטינים, יצירת לחץ על קהל היעד היריב – החברה הישראלית, מינוף הלחץ מהציבור הישראלי אל מקבלי ההחלטות בישראל לקראת סיכום העסקה.

עצם העובדה כי הידיעה בנוגע לשידור הקלטת התפרסמה 48 שעות בטרם שידור הקלטת משחקת אף היא לידי חמאס. במהלך 48 שעות אלו יהיו הנושאים "גלעד שליט" ו"חמאס" בראש הכותרות ובצמרת סדר היום התקשורתי. הליך "הצריבה התודעתית" יהיו במלוא עוזו. החזרה האין סופית על מסרי חמאס, הצגת דוברי חמאס בערוצי הטלוויזיה בישראל, "זמן האוויר" שיוקדש לנושא חמאס וגלעד שליט ישרת את ארגון חמאס בצורה מובהקת. במהלך מרתון השידורים שילווה את נושא פרסום הקלטת ימתחו עצביהם של הציבור בישראל עד לקצה הגבול.

אמצעי מקובל ליצירת לחץ

קלטות וידאו הינן אמצעי מקובל על ידי ארגוני טרור ליצירת לחץ על קהלי היעד. אנו זוכרים את הקלטת שהציגה את רון ארד ולמרבה הצער לא תרמה לקידום עסקת שחרורו. קלטות בסגנון דומה שימשו את ארגון אל קעידה בפעולתו מול הגורמים הזרים בעיראק. קלטת וידאו היא אמצעי תקשורת חד כיווני המאפשר ליוצר הקלטת להציג את המידע בצורה מניפולטיבית התואמת את אסטרטגית התעמולה הכללית של הארגון. הלוחמה הפסיכולוגית של ארגון חמאס נשענת על עקרונות הפעולה של ארגון חיזבאללה. בארגון חמאס כמו בארגון חיזבאללה מודעים לכוחו של מידע. ולכן לא יאפשרו שימוש בערוץ תקשורת דו כיווני כגון "שיחת וידאו" שהיה תורם הרבה יותר מבחינה מוראלית מאשר קלטת.

יש לזכור כי שחרור הקלטת מציג גם את הפן השני של המטבע. כל עוד לא שוחררו האסירים הפלסטיניים הכלואים בישראל קיים לחץ רב בקרב הציבור הפלסטיני בנושא. חשוב לזכור כי גם בעזה מצפים לשובם של האסירים. הלחץ בקרב הציבור הפלסטיני משפיע גם הוא על תנועת חמאס ודוחק בראשי התנועה לקדם את עסקת החילופין. שחרורן של האסירות במסגרת "עסקת הקלטת" מוצג על ידי מנגנוני התעמולה של חמאס כהישג כביר על "האויב הציוני". למעשה, כל תוצאה תוצג כהישג על ידי מנגנוני התעמולה של השלטון הטוטליטארי של חמאס לציבור בעזה.



* ד"ר יניב לויתן הוא מומחה ללוחמה פסיכולוגית במרכז עזרי לחקר איראן ומדינות המפרץ, אוניברסיטת חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully