וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרפורמה בתכנון היא פתח לספסרות"

גיא ליברמן

2.10.2009 / 9:47

בפעם השנייה בתוך פחות משנה מוצאת עצמה ח"כ שלי יחימוביץ' בראש המתנגדים לרפורמה בנושא קרקעות שמנסה להעביר ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בפעם השנייה בתוך פחות משנה מוצאת עצמה ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) בראש המתנגדים לרפורמה בנושא קרקעות שמנסה להעביר ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בפעם הראשונה - בעניין רפורמת הקרקעות או הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל - היא אמנם הפסידה, שכן חוק הרפורמה עבר את אישור הכנסת, אלא שבדרך היא קטפה לא מעט הישגים. עכשיו כשהרפורמה במוסדות התכנון עומדת על הפרק, יחימוביץ' מחדדת מסרים: "צפוי מאבק לא פשוט מכיוון שהנושא של ועדות התכנון מעורר פחות אמוציות מהנושא של הפרטת הקרקעות (רפורמת הקרקעות, ג"ל) שנגע בעצבים מאוד רגישים - לאומיים, סוציאליים וציוניים. כאן מדובר לכאורה בעניין ביורוקרטי, אבל הציבור חייב להבין שלא מדובר בעניין פקידותי משעמם, אלא באמת במסמר האחרון בארון המתים של קרקעות המדינה כמשאב ששייך לציבור כולו".

"קרקע היא משאב נדיר שיכול לאזול. ברפורמה מבקשים להחליש בצורה ניכרת את כוחן של הוועדות המחוזיות ולחזק את המקומיות, ולטענתי זה עוד צעד להפקרת משאב הקרקע לספסרים, ולו רק מכיוון שנעבור משני תהליכי בקרה על תוכניות לבקרה אחת - של הוועדה המקומית בלבד. הוועדות המקומיות מונעות מאינטרסים פוליטיים ואלקטורליים ומטעמי מחויבות מפלגתיים, ולכן ההחלטה תפקיר את משאב הקרקע, ותמנע תכנון ארצי מקיף ארוך טווח".

יחימוביץ' אף טוענת שהרפורמה המוצעת תביא לרגרסיה בשקיפות התהליכים התכנוניים, לאור סעיף בהצעת החלטת הרפורמה המבקש לבחון תהליכים אלה מחדש: "בשנים האחרונות נוצר תהליך של יתר שקיפות בחלק מהתהליך התכנוני. אני חוששת שתהיה רגרסיה איומה בתחום זה כשאני רואה שכעת מבקשים לדון מחדש בזכות האלמנטרית של הציבור לקחת חלק בתהליכי תכנון. זה יכול להיות אסון".

יחימוביץ' מצטרפת לעמדת השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בביקורתו על הצעת הרפורמה. ארדן טוען שההצעה קובעת מראש מסגרת קשיחה מדי לדיוני ועדת השרים שתדון בתחום, עוד לפני שזו החלה בדיוניה. יחימוביץ' קוראת לארדן להוביל את המאבק נגד המתכונת הנוכחית של הרפורמה: "בתור השר להגנת הסביבה הוא צריך לקחת על עצמו את המאבק הזה ולהציג אלטרנטיבה שפויה, מושכלת ואחראית, ולא להסס להתעמת עם ראש הממשלה. במידה רבה זו בחינת בגרות ועצמאות לשר - עד כמה הוא מסוגל לייצג את ענייני משרדו בלי מורא פוליטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully