וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן הסכימה לפיקוח במתקן הגרעיני החדש

1.10.2009 / 18:30

האחראי על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חאוויר סולאנה, סיפר אודות תוצאות השיחות בין הנציגים האירנים לשש המעצמות בשוויץ. "האירנים הבטיח שהפקחים יוכלו להגיע תוך מספר שבועות". הנציג האירני: "נמשיך לשאוף למימוש זכותנו לטכנולוגיה גרעינית"

רויטרס

(צילום: רויטרס עריכה: גדי וינסטוק)

האחראי על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חאוויר סולאנה, אמר היום (חמישי) במסיבת עיתונאים שקיים בז'נבה כי נציגי אירן אמרו במהלך השיחות שנערכו עימם כי מדינתם מתכוונת לשתף פעולה באופן מלא עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ולאפשר לפקחים לבקר במתקן הגרעיני שנחשף לאחרונה סמוך לעיר תום.

סולאנה, שכינס את מסיבת העיתונאים בעקבות פגישתם של הנציגים האירנים עם נציגי שש המעצמות, סיפר כי סעיד ג'לילי, שהוא הנציג האירני הראשי לשיחות, הבטיח שאירן תאפשר לפקחים להגיע למתקן "תוך מספר שבועות". סולאנה ציין כי "זוהי רק ההתחלה, ועלינו לראות התקדמות בכמה עניינים מעשיים שדנו בהם היום".

ג'לילי, אמר במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר השיחות כי "השיחות יצרו אפשרות להסיר את הדאגות בנוגע לנושא ולרענן את שיתוף הפעולה בין הצדדים". עם זאת, ג'לילי התעקש כי "אירן לא תזנח את זכותה לטכנולוגיה גרעינית אפילו כאשר תהיה מחוייבת להסכם למניעת הפצת נשק גרעיני". ג'לילי הבהיר כי "אנו מחוייבים להסכם, אולם באותו זמן נדבוק בזכויותינו הגרעיניות במסגרת ההסכם".

ממחלקת המדינה האמריקאית נמסר לאחר השיחות כי "ארצות הברית לחצה על אירן לנקוט בצעדים מעשיים וקונקרטיים על מנת להראות שמטרתה של תוכניתה הגרעינית אינה לפתח נשק גרעיני". במחלקה ציינו בשמה של מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, כי השיחות התנהלו בדרג הרם ביותר בין הצדדים בשלושת העשורים האחרונים.

טרם השיחות אמרו גורמים רשמיים בארצות הברית כי "אירן תצטרך להוכיח כי אינה מחביאה תוכניות לפצצת אטום". ארצות הברית הבהירה כי לא תאיים בסנקציות נוספות נגד אירן, אך הן מוכנות כבר, במידה שלא תהייה התקדמות בשיחות.

גורמים בוושינגטון אמרו בנוסף כי השיחות יכולות להוות הזדמנות לקיום מפגשים דו צדדיים בין נציגיהם לנציגי אירן. ואכן, תת מזכיר המדינה האמריקאי, ווילאם ברנס, והנציג האירני לשיחות הגרעין סעיד ג'לילי נפגשו לשיחה אישית בשולי המפגש, כך מסר גורם אמריקאי, שסירב להרחיב על פרטי השיחה והאם נערכו פגישות נוספות בין נציגי הצדדים. מדובר בפגישה בדרג הגבוהה ביותר בין שתי המדינות מאז 1979.

נציג אירני לשיחות אמר כי ארצו "מעוניינת שהשיחות יהיו מוצלחות ושההיגיון ישלוט באווירה בהן". הנציג, שסרב להזדהות בשמו, תאר את המפגש בין ג'לילי לברנס כ"משמעותי", אך לא מסר פרטים נוספים.

נציגי ארה"ב ישבו בשיחות לצד אלה של בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין ודנו עם האירנים בדרכים לסיים את המשבר סביב תוכנית הגרעין של טהרן ומטרותיה. "לא נסכים להתקדמות מזויפת", אמר גורם בכיר בוושינגטון ודובר מטעמו של חוויאר סולאנה, האחראי על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, אמר כי "לא יתכן שיהיה תהליך שבו האירנים מנצלים את המצב בכדי לבזבז זמן". הדברים נאמרו על רקע התעלמותה של אירן מחמש החלטות קודמות של מועצת הביטחון של האו"ם שדרשו הקפאה של תוכנית הגרעין.

דיפלומטים העריכו כי השאלה הגדולה ביותר שצריכה לקבל תשובה במהלך השיחות היא האם הנציגים האירנים יהיו מוכנים לדבר על תוכנית הגרעין האירני ועל המתקן להעשרה בקום שנחשף על ידי ארצות הברית, צרפת ובריטניה בשבוע שעבר. בדיווח ברשת הטלוויזיה האירנית נאמר כי הצדדים החליטו לשוב ולהפגש עוד לפני סוף חודש אוקטובר, אך לדברים לא ניתן אישור משום מקור אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully