וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העצרת בגליל: "להעמיד לדין פושעי אוקטובר"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

1.10.2009 / 16:30

"יש להעמיד לדין את האחראים להרג המפגינים", זעקו אלפי המפגינים בעצרת בגליל התחתון לציון תשע שנים לאירועי אוקטובר, שבמהלכם נהרגו 13 מפגינים ערבים על ידי השוטרים

יח"צ - חד פעמי

(צילום: נועם כהן, עריכה: עידן גוראל)

העצרת המרכזית לציון תשע שנים לאירועי אוקטובר 2000, במהלכם נהרגו 13 ערבים-ישראלים, נפתחה היום (חמישי) בעראבה שבגליל התחתון. עשרות אלפים המשתתפים נושאים דגלים שחורים ודגלי פלסטין וקוראים להעמיד לדין את האחראים למותם של 13 ההרוגים. העצרת נערכת בהשתתפות חברי כנסת, ראשי עיריות ובכירי המגזר הערבי. במקביל שובת המגזר הערבי שביתת מחאה. בכניסות לעראבה ולסכנין פרושים כוחות משטרה רבים במטרה למנוע הפרות סדר. המפגינים קוראים קריאות נגד ישראל ומכנים אותה "מדינת טרור" וגם: "ברוח, בדם, נפדה אתכם, שהידים".

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) אמר במהלך העצרת כי הפגנת ההמונים מהווה מסר של אחדות נגד האפליה. "אנחנו נחושים לנצח את הגזענות והגזענים", הוסיף. יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, אמר לוואלה! חדשות כי ההיענות לשביתת המגזר הערבי היום הייתה מלאה והעצרת בעראבה הייתה אחת הגדולות בתולדות הציבור הערבי ואולי אף בתולדות המדינה. "מישהו צריך לשמוע את הקול הצלול הזה", הוסיף.

"זהו קול חפץ חיים וחפץ שוויון, ולא ייתכן שהממסד בישראל יאטום את אוזניו ויעצום את עיניו. יש פה מאבק צודק למען שוויון ונגד הפקעת הקרקעות וחקיקה גזענית. אנו דורשים גם להעמיד לדין את הפושעים שהרגו 13 אזרחים ערבים בשנת 2000".

"מישהו צריך להקשיב לנו", אמר ברכה. "אם הממסד לא יקשיב לקול הצלול הזה הוא נותן למעשה גט לכל אפשרות של חיים משותפים על בסיס של כבוד הדדי. אנחנו גאים מאד בהיענות של הציבור לשבות ולהגיע להפגנות. המסר המרכזי שלנו הוא שאנו לא אירעיים במולדת שלנו. יגידו מה שיגידו, אנחנו נשארים כאן. אנחנו לא אזרחים מסוג ב' או ג'".

ח"כ חנין זועבי (בל"ד) אמרה לרגל ציון אירועי אוקטובר כי "אוקטובר 2000 הוא מאורע מכונן בהיסטוריה של הפלסטינים בישראל, בו הבענו הזדהות מלאה עם עמנו החי תחת הכיבוש הישראלי". לדבריה, הציבור הערבי נזכר בחלליו כל שנה, "אולם אנו רוצים גם להזכיר לחברה הישראלית ולמדינה 'היהודית'. אנו רוצים להזכיר למשטרת ישראל, שלא נטשה את התרבות העוינת ושרצחה בדם קר במשך שבעה ימים 13 נערים".

השר לענייני מיעוטים, פרופ' אבישי ברוורמן (עבודה), הביע אמש צער על קיומה של השביתה לאור העובדה שהיא "גורמת סבל לאזרחים" כלשונו, אולם הביע את הבנתו לקיומה: "אני מקבל את זכותם הדמוקרטית לשבות ולהביע את מחאתם", אמר ברוורמן לוואלה! חדשות. "אני בטוח שזה יעבור בשלום, ולכן יש להסתכל ליום שלאחר מכן. בעיקר לאור העובדה שוועדת אור קבעה כבר שערביי ישראל אינם מקבלים את מה שמגיע להם ומסקנותיה לא יושמו".

היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז קבע בתחילת 2008 כי השוטרים שפעלו במהומות אוקטובר 2000 לא יעמדו לדין פלילי. קביעתו של מזוז הגיעה לאחר תקופה ארוכה בה בחן את פרטי האירוע ואת חומר הראיות שנאסף מחקירת ועדת אור ומחקירת מח"ש. מזוז טען כי לא נמצאה תשתית ראייתית לפלילים מצד המעורבים ולכן לא היה מנוס מסגירת התיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully