וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטפלים בעצמם

מתי שמואלוף

1.10.2009 / 14:50

עובדי "כללית רפואה משלימה" מצטרפים לשורת התאגדויות ומאבקי עובדים בבקשה להסדרת תנאי העסקתם. מתי שמואלוף בודק איך זה עובד

950 עובדי כללית משלימה פנו לארגון "כח לעובדים" וכך התחילה היסטוריה של מאבק עובדים נוסף העומדים על זכותם להתאגד. לטענת העובדים, ההנהלה של כללית משלימה (ש.ל.ה) לא מכירה בכך ש"כח לעובדים" הוא הארגון היציג ומסרבת לנהל איתו מו"מ. העובדים דורשים שכר הוגן, הסדרה של התנאים הסוציאליים, תשלום על השתלמויות, פנסיה ראויה, תוספת ותק העלאת שכר לבעלי השכר הנמוך וביטחון תעסוקתי.

בכנס ארצי של חברי האיגוד שנערך לאחרונה, העלו העובדים חששות ומצוקות, והועלתה להצבעה ההצעה לצאת לשביתה כללית. יושבת ראש המאבק של עובדי הרפואה המשלימה בכללית, יעל קונש, מספרת שברגע שבו הרימו החברים את פתקי ההצבעה, נעתקה נשמתה. לדבריה 95% מהנוכחים הצביעו בעד. זה היה רגע שבו אנשים לקחו אחריות ושהעיד על האמון הרב שהעובדים רוחשים להנהגה. ברגע זה יעל הרגישה את כובד האחריות להנהיג מאבק עובדים כיו"ר הועד.

ההתארגנות החלה באחת מהמרפאות על ידי אחת העובדות שלפתע גילתה כי לא קיבלה ימי מחלה כשהייתה חולה ושהתשלום על דמי הבראה ונסיעות נעלם מתלוש השכר שלה ללא כל הודעה מההנהלה. קונש מספרת שזה היה המניע לתחילת ההתארגנות. היא פנתה להסתדרות ולא זכתה לשיתוף פעולה ואז נעשתה הפנייה לכוח לעובדים.

כך מתחילה התאגדות עובדים

"הפנייה לעובדים בחצי השנה הראשונה הייתה חשאית", מספרת קונש, "מצד אחד היה צורך להרחיב את ההתארגנות ולפנות לכמה שיותר עובדים ומצד שני ככל שיותר עובדים ידעו, התגברה גם הסכנה שההתארגנות תיחשף על ידי ההנהלה. היה ידוע שבעבר ניסו עובדים להתארגן וההתארגנות דעכה כשההנהלה איימה בפיטורים על מובילי ההתארגנות. אני חושבת שהשאלה הראשונה ששאלתי כשפנו אליי הייתה "האם זה מסוכן"? לא חשבתי להיות פעילה, מאחר ויש לי שני ילדים ובעלי עובד בערבים. אמרו לי יש פגישה חשובה , תבואי. אמרתי שאין לי סידור לילדים, אז אמרו לי תבואי את הילדים ואכן באתי עם הילד הקטן. מאז כל המשפחה שותפה". לטענת קונש, היום כ 80% מהעבודה מושבת וזה ילך ויתרחב בשבוע הבא.

האם את חושבת שיש מחיר להתארגנות עובדים/ות לפני החג ובמהלכו? האם זה מפחיד?

אנחנו לא מקבלים שכר כשמהמשמרת שלנו נופלת על חג. בתקופת החגים המשכורת יכולה להתכווץ בשליש עד חצי. העובדה שאנחנו שובתים דווקא בתקופת החגים מזכירה לנו למה יצאנו לדרך מלכתחילה ולאן אנחנו רוצים להגיע.

מאז שהתחלתם במאבק, חל שינוי בצורת העסקתך?

"לפני שבוע וחצי, כמה ימים לפני פרוץ השביתה, החלה ההנהלה לחלק לנו מכתבים בהם פורטו תנאי ההעסקה חדשים שהם כביכול התאמות לתיקון 24 לחוק הגנת השכר. ישלמו לנו תנאים סוציאליים אבל יקצצו לנו את אחוזי התגמול. למעשה זו הרעת תנאים חד צדדית דבר שנפסלה על ידי בג"ץ והיא חמורה במיוחד כי היא נעשית בזמן סכסוך עבודה ובמקביל לתהליך הידברות ארגון עובדים יציג."

האם היו לך ציפיות אחרות כשנכנסת לתפקיד יו"ר הועד?

"ציפיתי וכך גם חברי הנציגים האחרים למו"מ ענייני ורציני. אף עובד לא רוצה לשבות ואף נציג עובדים לא רוצה להביא את העובדים למקום הזה. זה מקום של עימות שמגיעים אליו רק אחרי שכלו כל הקיצים. רק אחרי שמשוכנעים שלהנהלה אין שום כוונה להתייחס ולפתור את הבעיות של העובדים בצורה יסודית ורצינית ההחלטה להיכנס לעימות הזה היא קשה וכואבת. אנחנו עדיין מצפים למו"מ ורציני ואף יודעים שנגיע אליו. זה מאד עגום שצריך לעבור קודם דרך השביתה.

תגובת הנהלת ה.ל.ה המעסיקה את עובדי "כללית משלימה"

הנהלת ש.ל.ה מכבדת את זכות ההתארגנות ואת זכות העובדים לשבות אולם אין המדובר במאבק על תנאי העסקה וזכויות עובדים כי אם מאבק על יציגותו של ארגון כוח לעובדים שכן בימים אלה שני ארגוני עובדים, ההסתדרות וכוח לעובדים, פועלים לאגד את עובדי ש.ל.ה. כזכור, החוק קובע כי ארגון עובדים יציג חייב למנות לפחות שליש מכלל העובדים בארגון. בשלב זה, אף אחד מהארגונים אינו יציג.

הטענה כי ההנהלה איימה בפיטורים על מובילי ההתארגנות היא משוללת כל יסוד והיא ככל הנראה מהווה ניסיון לחפות על כישלונה של השביתה שכן, כל מרפאות הרפואה המשלימה של ש.ל.ה. (50 מרפאות ברחבי הארץ) פתוחות ומקבלות מטופלים וכן למעלה מ 60% מהמטפלים אינם שובתים ועובדים בפועל בכל מרפאות הרשת.

נציגי ארגון כוח לעובדים בחרו לנקוט בהשבתות ובהפגנות מיותרות אשר להן אין דבר וחצי דבר עם זכויותיהם או תנאי העסקתם של העובדים וזאת במקום לפתור את הסוגיה המשפטית בפורום המתאים. יודגש כי המטפלים בש.ל.ה מקבלים שכר ותנאים סוציאליים על פי חוק ואף למעלה מכך ועל כן אין ממש בטענותיהם.

אנו חוזרים ומבהירים כי דלתנו פתוחה להידברות עם העובדים ואנו קוראים להם להתעשת, לנהוג באחריות ולשוב להידברות.

בשבועות האחרונים התאמנו את תלוש השכר כפי שנדרש מאיתנו מתיקון 24 לחוק הגנת השכר. הנהלת ש.ל.ה שוקדת על מהלך זה מזה חודשים רבים ואף ידעה את נציגות העובדים על כך כבר לפני מספר חודשים. אין המדובר בהרעת תנאים אלא בשינוי התמהיל באופן שיבטיח לעובדים קבלת שכר מינמאלי לשעה.

בהקשר זה ראוי להבהיר כי השכר הממוצע לשעה בקרב המטפלים עומד על למעלה מ- 56 ש' - הרבה מעל שכר המינימום ומעל השכר הממוצע במשק. בשכר מגולמים גם דמי הבראה ודמי נסיעות כחוק. למרות שהשינוי נעשה כאמור ללא קשר לצעדים הארגוניים שנוקטים חלק מהמטפלים, הרי שיש בו פתרון לחלק ניכר מטענות העובדים ועל כן תמוהה בעיננו התנגדותם למהלך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully