וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירשזון - הצרות ממשיכות

מירב ארלוזורוב

1.10.2009 / 13:27

קרן הפנסיה של הע"ל הגישה היום תביעת ענק בסך של 190 מיליון שקלים לבית המשפט המחוזי בתל אביב לנוכח אי סדרים שהתגלו בה. בין הנתבעים הם אברהם הירשזון ומיקי צולר

תביעת ענק בסך של 190 מיליון שקל הוגשה היום לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. את התביעה הגישה קרן הפנסיה הע"ל, אשר משרד האוצר השתלט עליה והעביר אותה לניהול מורשה לנוכח אי הסדרים שהתגלו בה. הנתבעים הם כל המנהלים לשעבר בקרן, כשבראשם אברהם הירשזון ומיקי צולר. זוהי התביעה הגדולה והחשובה ביותר בנושא של אחריות מנהלים, מאז הוגשה התביעה התקדימית נגד הדירקטורים בבנק צפון אמריקה.

התביעה, שהוגשה בשם קרן הפנסיה אשר היתה בעבר בניהול הסתדרות העובדים הלאומית, הוגשה בשל הנזקים הכבדים שנגרמו לקרן תחת ניהול ההסתדרות. את התביעה מגיש עו"ד ארנון שגב, המכהן כיום כמנהל המורשה של הקרן מטעם חברת עמיתים - החברה המנהלת בשם המדינה את קרנות הפנסיה הוותיקות, בניהולה של יעל אנדורן. מי שעומד מאחורי התביעה הוא אגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, בראשותו של ידין ענתבי. התביעה הוגשה בעקבות חקירות מקיפות שנערכו בקרן, וזאת לאחר שמבקר המדינה חשף אי סדרים שהתנהלו בה.

בראש הנתבעים עומד מיקי צולר, מי שהיה דירקטור ובתקופה מסוימת גם יו"ר הקרן ונחשב כרוח החיה של כל הניהול שלה. לצידו נתבע גם יו"ר הסתדרות העובדים הלאומית לשעבר, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת לשעבר ושר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, שכבר מרצה עונש מאסר בגין פרשיות שחיתות אחרות שהתגלו בהסתדרות העובדים הלאומית, ושאינן קשורות לקרן הפנסיה. לצידם, נתבעים שורה ארוכה של דירקטורים בקרן, לרבות מי שהיה מנכ"ל הקרן - ציון כהן, שהורשע גם הוא בפרשות השחיתות של הירשזון בהסתדרות.

התביעה מתמקדת בשלוש פרשיות

יש לציין כי לדירקטורים יש ביטוח אחריות נושאי משרה, כלל הנראה בחברת הביטוח מנורה. עם זאת, ההערכה היא שהיקף הביטוח הוא בסכום של כמה עשרות מליוני שקלים בלבד. לפיכך, אם התביעה תתקבל עלולים כל הנתבעים לעמוד בפני סיכון של פשיטת רגל.

התביעה מתמקדת בשלוש פרשיות עיקריות, בהן נגרמו לקרן נזקים של 190 מיליון שקל בעקבות רשלנותם של הדירקטורים. מיקי צולר אף נחשד בכך שהפיק רווחים אישיים מרשלנות זו. על פי התביעה, קיבל צולר מהקרן תשלומים של 11-13 מיליון שקל במשך שלוש שנים. יש לציין כי הניהנית הנוספת מהפרשיות היא הסתדרות העובדים הלאומית, כך שניתן לטעון בעיקפין שגם ראשיה הפיקו טובות הנאה פוליטיות של ביצור מעמדה של ההסתדרות, ושל מעמדם בתוך ההסתדרות, בעקבות הפרשיות.

על פי התביעה, הקרן ספגה נזקים כבדים גם מפרשה נוספת - פרשת העסקה שבה השתלטה קרן הפנסיה על חברת הברוקרים ברגר הולדינגס, והפכה אותה אחר כך לחברת הברוקרים דש איפקס (כיום - חברת הברוקרים הגדולה בישראל). עסקה זו היתה מקור גאוותו של מיקי צולר, אשר יזם אותה, ואשר לדבריו הפיקה לקרן רווחים של עשרות מליוני שקלים - רווחים אלו היו הצידוק לכך שהקרן שילמה לצולר 13 מיליון שקל לאורך השנים.עם זאת, לפי הכתב התביעה העסקה לא היתה רווחית כלל לקרן, ולמעשה, מי שהרוויחה מהעסקה עשרות מליוני שקלים, על חשבון הקרן, היא דווקא הסתדרות העובדים הלאומית.

כמו כן, מאחר שבימים אלה מתנהלים מגעים עם ההסתדרות על השבת מניות דש איפקס מההסתדרות לידי הקרן, מגעים שאמורים לפצות על הנזק שנגרם לקרן בעסקה, עסקת דש-איפקס אינה כלולה בכתב התביעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully