וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיצי הוא כמו ילד קטן

ריבי מאיר, ריני חביב-עמירן

30.9.2009 / 17:42

איך מרגילים חתול לטייל מחוץ לבית, ומה עושים עם חתול אנרגטי ומופרע במיוחד? המומחיות לטיפול התנהגותי לחתולים, ריבי מאיר וריני חביב-עמירן, עונות לשאלות שלכם

שלום, יש לי חתול מסורס בן שנה, ג'ינג'י שובב, מאוד אנרגטי ומקסים. הוא מעט בודד בדירה הקטנה שלנו, ואין באפשרותנו לאמץ חתול נוסף. כן יש אפשרות להעביר אותו לחברים שיש להם גינה גדולה ובה המון חתולים. יכול להיות שעדיף לו לחיות שם?

שלום רב ותודות על שאלתכם החשובה , אשר אנחנו נשאלות בעניינה לעיתים תכופות. התשובה היא חד משמעית – לא ולא! לעתים קרובות אומרים ש"החתול נקשר לטריטוריה פחות מאשר אל האדם שאיתו". זה כמובן לא מדויק – החתול הוא אכן חיה טריטוריאלית, כאשר האנשים בביתו הם החלק המהותי ביותר בתוך הטריטוריה שלו. החתול קשור מאד לאנשים שאיתו ופרידה היא טראומה קשה ביותר, והרבה פעמים אין התאוששות ממנה.

חיים רק בגינה, בלי אפשרות להיכנס הביתה בכל עת, לא מתאימים לחתול שגדל בתוך דירה עם אנשים שאוהבים אותו. ומדוע לא בעצם? שני מרכיבים לתשובה: מעשית, החתול שלכם וכל חתול חובה לקלוט אותו במקום חדש בתוך בית בלי כל אפשרות לצאת החוצה, במשך כחודש בערך. בסופו, יכול להיות שהחתול לא יהיה מעוניין כלל לצאת החוצה, ואם הוא "ייזרק" החוצה כי הם לא רוצים חתולים בתוך הבית – הרי שהוא יהיה אומלל ביותר.

חתולים שמחים לצאת החוצה , כאשר יש להם הבחירה לעשות זאת מרצונם החופשי, וכאשר יש להם האפשרות לצאת ולחזור הביתה בכל מצב, כאשר הם מרגישים מאוימים או פשוט עייפים ורוצים את הבית והאהבה הפרטית שלהם.

המרכיב השני לתשובה, מתייחס להיבטים ההתנהגותיים והנפשיים של החתול: אתם "ההורים" של החתול שלכם (לעתים גם ה"אחים למשחק") והחברים הכי טובים שלהם. החתול סומך עליכם ואתם חלק מהותי מחייו. השתלבות בקבוצת חתולים, אשר מעבירה חייה בחצר מסוימת, היא קשה ביותר, ולעתים קרובות בלתי אפשרית, עד כדי כך שהחתול החדש סובל מפציעות חוזרות ואף מגורש מהשטח. בלעדיכם הוא ירגיש אומלל ואבוד, ויש צורך בזמן מסוים (לעתים קצר אך לעתים קרובות עוד יותר – ארוך) כדי שהוא יתרגל לגמרי לבית חדש.

כמונו בדיוק, החתול, גם זה שלכם ובכלל כל חתול בבית (וגם ברחוב) הוא נפש חיה , מורכבת ואינדיבידואלית, כאשר אין כל אפשרת לעשות הכללות והשוואות מאחד לשני. זו הסיבה בדיוק, שתשובתנו היא חד משמעית – לא להעביר אותו לחצר החברים שלכם. מקומו של החתול שלכם איתכם.

יחד עם זאת , מחשבתכם שאולי משעמם לחתול בתוך דירה קטנה לבדו היא נכונה חלקית ויחד עם זאת תוכלו בהחלט לשפר את התנאים בדירה שלכם, כך שלחתול יהיו שפע פעילויות המתאימות לו , גם בתוך דירה קטנה. זה אפשרי ביותר ונעשה ע"י מיליונים רבים של אנשים בכל העולם, עבור החתול שלהם אשר איתו הם חולקים חייהם בתוך דירה לשנים רבות.

מדובר אמנם במאמץ, יצירתיות ובהוצאה כספית מסוימת, אבל בתוך כל דירה ותהיה הקטנה ביותר אפשר להתארגן עם מקומות גבוהים, למסתור, צפייה בנעשה בחוץ ומשחק ועם שפע של פעילויות משחקים מסוגים שונים ומגוונים – אינטראקטיביים וגם להפעלה עצמאית. השקעת המאמץ והכסף שווים את זה, ואתם תזכו לחיות בחברתו של החתול שלכם, כשכולם מאושרים יחד.

החשוב הוא שאתם אוהבים אותו ורוצים לחיות איתו, וכאשר יש אהבה – אז הוא מרגיש זאת ולמעשה זה הדבר החשוב ביותר מבחינתנו . אהבה והרגשת השייכות אליכם זה כל מה שהוא צריך נפשית.

אני מגדלת בדירה קטנה בקומה שלישית 3 חתולות רחוב שאימצתי בהיותן גורות. בקרוב אני עוברת לדירת קרקע עם חצר. כיצד ניתן להרגיל את החתולות לטייל בחצר ולעשות צרכים בחוץ?

שאלה חשובה מאד ותודה ששאלת זאת, במיוחד לאחר השאלה הקודמת. חיים עם היכולת לצאת ולהיכנס חזרה הביתה באופן חופשי (לאחר תקופת התאקלמות ראוייה כמובן) הם חיים נפלאים. יחד עם זאת – צריך לקחת בחשבון את הסכנות בכך ולהבין אותן היטב. חובה לענוד להן קולר אלסטי הבטוח לחתולים ועליו לענוד תג עם מספר הסלולרי שלך.

לאחר תקופת ההסתגלות בתוך הדירה בלבד- בדרך כלל בין שבועיים לחודש – תלוי ברמת החברותיות והפתיחות של החתולות – אפשר להתחיל ולתת להן פתח קבוע, אשר יהיה פתוח בכל עת , כדי לאפשר להן יציאה וכניסה חופשיים על פי רצונן. חובה לתת להן תמיד אפשרות כניסה חזרה הביתה, גם כאשר את לא בסביבה. יציאה – ניתן לסגור, כאשר את לא רוצה שהן ייצאו מסיבה כלשהי (מזג אוויר וכדומה).

אנא בדקי היטב את הסביבה: מכוניות, כלבים, אנשים וכו', באשר לסכנות ושקלי היטב האם ניתן לאפשר להן יציאה וכניסה חופשיים. נושא עשיית הצרכים לצערנו לא תמיד כל החתולים עושים צרכיהם בחוץ, גם אם הם מטיילים שם זמן רב. עשיית הצרכים מבחינת החתולים, צריכה להיעשות במקום מאד בטוח, שקט ורגוע – ואת זה הם לא תמיד מוצאים בחוץ.

בכל מקרה, כשהן יתרגלו לצאת ולהיכנס חופשי מומלץ לקרב ארגז החול לפתח ממנו הן יוצאות ונכנסות ולקוות לטוב. אסור להכריח וחשוב תמיד שהארגז יהיה נקי, עד שאת בטוחה שכולן עושות צרכיהן רק בחוץ. מניסיון מקצועי של שנים – הרבה מאד חתולים מעדיפים לעשות את צרכיהם בחוץ ולהעביר שם זמן רב, אבל חתולים מפוחדים יחסית וגם חתולים מבוגרים או עם בעיות כרוניות יימנעו מכך ואנא תנו להם תמיד את האפשרות להישאר בבית עם כל הדרוש לחיים מאושרים ולעשות צרכיהם בארגז מוצנע, כחלק מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully