וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה בסיכוי

ליבי גלבר

30.9.2009 / 16:55

בהוסטל הייחודי "בית רות" שוהות נערות שהוצאו מבתיהן בצו בית משפט. הן זוכות לתוכנית לימודית אישית, ובעיקר לסביבה בטוחה - לראשונה בחייהן

מאות נערות בסיכון מוצאות מדי שנה מביתן על ידי שירותי הרווחה בצו בית משפט. חלקן, מגיעות ל"בית רות" – הוסטל ייחודי במרכז הארץ המהווה עבורן בית חם ומסגרת תומכת. אותן נערות שסבלו מאלימות, הזנחה וניצול מיני, מקבלות הזדמנות לחיים חדשים, חיים בסביבה אוהבת, והזדמנות אמיתית לעתיד טוב יותר. את בית רות הקימה העמותה לקידום החינוך, הרווחה והרפואה ביפו, ובקרוב אמור ההוסטל להיות ממומן על ידי המדינה כחלק ממערך הרווחה, אך עד הם זקוקים לתרומות.

בבית רות זוכות הנערות לתנאים שעד כה לא היו מובנים מאליהם, כמו קורת גג מכבדת, סיפוק צרכים פיזיים כמו מזון, ביגוד ובריאות, סיפוק צרכים רגשיים- אהבה, חום אנושי, קבלה, העצמה וחיזוק, וסיפוק צרכים לימודיים- מתן כלים לימודיים לשם מיצוי הפוטנציאל האישי. בית ספר בהוסטל פועל על פי תוכנית היל"ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה), המאפשרת לכל אחת להתקדם לפי היכולות והקצב שלה. "נערה אחת, בת 15, הצהירה לאחרונה שזאת הפעם הראשונה בחייה שהיא עושה מבחן", מספרת מנהלת בית רות, רונית לב ארי קרימינולוגית, לשעבר יועצת ראש הממשלה למעמד האישה. "מרבית הבנות כאן היו חלק ממה שנקרא נשירה סמויה. הן אמנם שהו בבתי ספר, אך לא עשו שם דבר. מכיוון שבכך לא הפריעו ופגעו רק בעצמן, הן הוזנחו על ידי המערכות השונות ובעצם לא קיבלו כל השכלה. הבנות כאן הן בגילאי 14-18, ולחלקן זו הפעם הראשונה שמתגלים ליקויי למידה. אופן הלימוד שלנו, בו כל אחת מקבלת תוכנית לימודית המתאימה לה, מאפשר להן ללמוד לראשונה בחייהן".

חממה סטרילית ומעצימה

תחת ניהולה של רונית לב ארי פועל צוות הבית: מנהלת, עובדת סוציאלית, אם בית ומדריכות, והצוות מלווה את הנערות 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. הבחירה בנשים בלבד היא לא מקרית. "האוריינטציה שלנו היא בהחלט פמיניסטית", אומרת לב ארי, "הרבה מהבנות כאן עברו התעללות מינית ואנו מנסים לתת להם חממה סטרילית, כחלק מתהליך ההחלמה שלהן. אנו מנסים לייצר סביבה בטוחה ככל האפשר ולחזק את ביטחונן העצמי. השאיפה שלנו היא לא חלילה להביא לשנאת גברים, אלא לתת להן מקום בטוח, כדי שתצאנה מכאן מחוזקות". ישנם גם גברים בהוסטל במגוון תפקידים, אך הם לא ישנים בהוסטל כמו שאר הצוות. "כל הצוות, ללא יוצא מן הכלל", מדגישה בן ארי, "מורכב מאנשים שנבחרו בקפידה, אנשים שיש להם ניסיון רב בעבודה עם נוער במצוקה בכלל ונערות בסיכון בפרט".

ההוסטל מספק לנערות גם מערך מסודר של מתנדבות-חונכות אישיות. לכל נערה יש חונכת שמגיעה לכמה שעות בשבוע ויחד הן מבלות זמן שמהווה עבור הבנות קשר ייחודי ומחזק – לחלקן זהו קשר נורמטיבי ובלתי תלוי ראשון. מעבר לכך, הנערות לוקחות חלק בכל הפעילות השוטפת בהוסטל – הן מנקות, מכבסות לעצמן את הבגדים, ובכל מה שקשור באחזקת הבית. אך עם האחריות הגדולה, זוכות הנערות גם לרגעים רבים של חוויות שונות, את כולן הן מקבלות מתרומה: הופעות, טיולים ואפילו טיפולים קוסמטיים. "כל אלה נועדו כדי לתת לבנות חיים נורמטיבים ככל האפשר, כמו שמגיע להן", מסכמת לב ארי.

מחר (חמישי) יתקיים ערב התרמה ל"בית רות", החל מהשעה 19:00 בתיאטרון רמת-גן. להזמנת כרטיסים 03-6803000

19:00 - קבלת פנים וכיבוד קל
20:00 - הצגה "אישה כמוני"
21:00 - הפנינג דוכני מעצבים

ההצגה בכיכובה של דורית פלד הרפז ("נשים מדברות נשים", "קונגרס הנשים המצחיקות") היא מופע בידור מצחיק עד דמעות על דברים שקורים במשפחות הכי טובות. נקודת מבט נשית על היחסים עם הבעל, הקריירה, הילדים החברים והחמות.

* עלות כרטיס 120-150 ש' (התרומה מוכרת לצרכי מס). כל ההכנסות מהאירוע יוקדשו לסיוע ולתמיכה בנערות בסיכון - בית רות

ניתן גם לתרום דרך אתר העמותה לקידום החינוך, הרווחה והבריאות ביפו

jaffainstitute.org

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully