וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שבו הורידו לשלום את השלטר

דניאל זילברברג

1.10.2009 / 6:00

וגם: תל אביב אדומה, ל"הבימה" מניחים אבן פינה, ובן גוריון מחפש שוק שחור. פרק נוסף של "השבוע לפני" - במלאת 100 שנה לתל אביב

1928 – אדום עולה

29.9.1928 – הכינוס הראשון של התאגדות "הפועל" נערך בצריף הנוער העובד והלומד בתל אביב. 780 ספורטאים מכל רחבי הארץ השתתפו בכינוס, שכלל גם מצעד לפידים לאורך רחוב אלנבי בעיר. עם סיום התהלוכה, החל נשף רב משתתפים בקולנוע דן שבנווה צדק. הנשף כלל לא רק ריקודים אלא גם מופע שהעמידו מתעמלי הקרקע של "הפועל" ובו הציגו תרגילים על מקבילים ופירמידות אנושיות לעיני עשרות צופים. ההתלהבות מהאירוע היתה מרובה והמסיבה נמשכה כיומיים, כשמאות אנשים רוקדים ברחובות ומנופפים בדגל האדום של האיגוד.

1935 – תחילתה של סאגת שיפוצים

30.9.1935 - אבן הפינה לבניין הראשון של תיאטרון "הבימה" הונחה באותו מקום שבו בונים בימים אלה את הגרסה הרביעית של הבניין. בזמנו נבנה הבניין עבור קבוצת התיאטרון הרוסית שעלתה לארץ בשנת 1928 והוכרזה, כעבור מספר שנים, כקבוצת התיאטרון הלאומית. אולם, לבניין עצמו לקח כ-10 שנים להיבנות והוא נחנך באופן רשמי רק בשנת 1945. בטקס הנחת אבן הפינה השתתפו שחקני "הבימה", ביניהם חנא רובינא המיתולוגית, והנציב הבריטי העליון דאז, ארתור ווקופ, שאף נשא נאום שבו בירך על היוזמה.

1950 – זה לא תל אביב, זה הקיבוצים

1.10.1950 – בעיצומה של תקופת הצנע, ראש הממשלה דוד בן גוריון הכריז על תחילתו של מבצע "ביעור השוק השחור". עקב היותה עיר נמל ומרכז הסחר של ישראל, היתה תל אביב היעד העיקרי למבצע. מחסומים הוצבו בכל הכניסות והיציאות מהעיר, ושוטרים נפרשו לאורך הכבישים שהובילו אליה ובדקו כל רכב שנכנס או יצא ממנה. בהמשך, פשטו השוטרים על כל המחסנים, הדוכנים, הבתים הפרטיים ושאר המקומות שלגביהם התקבל מידע מודיעיני על סחר לא חוקי שמתנהל במקום.

בתום המבצע היו בידי הרשויות כ-30 טון ברזל, כחמישה קילומטרים של אריגים, כ-15 אלף מטרים של בד, כ-10 טון מזון, 12 אלף סיגריות מסוג "וירג'יניה" וכ-35 טון שמן זית. כל אלה הוחרמו מסוחרים בלתי חוקיים והוצעו למכירה בשווקים הרגילים. חלק אף חולק לאזרחים במספר מבצעים שהתקיימו לאחר מכן. אלא שההפתעה הגדולה ביותר היתה במספר הקיבוצים שהואשמו בהשתתפות פעילה בסחר בשוק השחור: בניגוד לציפיות, השלל הגדול לא נתפס בתל אביב אלא דווקא בפאר היצירה ומקור הגאווה של ישראל הצעירה – הקיבוצים.

1993 – קול השלום נדם

28.9.1993 – שידוריה של תחנת הרדיו "קול השלום" פסקו סופית. התחנה הוקמה ב-1973 על ידי אייבי נתן ושידרה מתוך ספינה שעגנה בלב ים, כ-25 קילומטרים מול חופי תל אביב. שידוריה נקלטו ברחבי המזרח התיכון וכללו תכניות מוזיקליות, שיחות בנושאי היום ובמה לדו שיח על כל נושא באשר שהוא תוך הקפדה על שפה נקייה וללא אלימות.

עם פרוץ מלחמת יום כיפור, הפליג נתן על הספינה אל מצרים, עגן מול חופי פורט סעיד וקרא להפסקת אש והידברות. בשנים שלאחר מכן, הפכה הספינה להצלחה מסחרית עקב הביקוש הרב לשדר בה פרסומות, אלא שנתן תרם את כל ההכנסות לארגוני צדקה. ב-1993 הוא נקלע לקשיים כלכליים ונאלץ למכור את הספינה וכתוצאה – לסגור אף את התחנה. השיר האחרון שהושמע ב"קול השלום" היה "אנחנו נתגבר" של פיט סיגר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully