וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'יקו תמיר: "קשה לי שמציגים אותי כשקרן"

יהושע בריינר

30.9.2009 / 14:46

"עשיתי טעות", אמר תא"ל תמיר בדיון בבית הדין, "אך הכי קשה לי, שמציגים אותי כשקרן וכמי ששבר את הקוד האתי של צה"ל. כל אבא היה פועל כמוני". התובעת: "היה עליו לדווח על התאונה"

נעם כהן

(צילום:נעם כהן עריכה:גדי וינסטוק)

הדיון בערעורו של תת אלוף ומפקד אוגדת עזה לשעבר, משה (צ'יקו) תמיר, החל הבוקר (רביעי) בבית הדין הצבאי לערעורים בקרייה בתל אביב. בא כוחו של תמיר, עורך הדין משה ישראל, אמר בדיון כי תמיר דיווח דיווח אמת למפקד המשטרה הצבאית. "מה שכתוב בדו"ח התאונות לפיה הנהג שלו הוא זה שנהג הייתה טעות טכנית. לא הייתה כאן כוונת רמיה או כוונה לשקר. דרגות שנקנו בדם הולכות בגלל טעות קשה של בית הדין, תעבירו מסר לצבא אבל על העובדות הנכונות".

לדברי עורך דין ישראל, "על פי העובדות, העונש של הורדה בדרגה בתוספת העונשים האחרים הוא לא ראוי ולא מידתי. מה שהכי חורה לתמיר הוא הקלון שבהורדה בדרגה. עונש שהופך אותו לאדם לא ערכי ולא ישר".

התובעת הראשית במשפטו של תמיר, אל"מ ז'נה מודזגברישווילי, אמרה בדיון כי "תמיר הנחה את נהגו לקחת את בנו לסיבוב תענוגות על כלי רכב צבאי והיה מודע לזה שהוא נוהג. לאחר מכן הילד עשה תאונה ותמיר הסכים לפצות את האזרח ולא לדווח למשטרה הצבאית. כל זה נועד לדבר אחד - הסתרת מעורבות בנו על מנת שלא תפתח נגדו חקירה ולהסתיר את האמת", אמרה התובעת הצבאית. "האם נימוק של 'לא שיקרתי, אלא עיכבתי את הדיווח' היה מתקבל בתחקיר על ידי מפקד? תמיר פרץ את קוד האמת", אמרה. "היה מצופה ממנו שידווח על התאונה מיד לאחר האירוע, לא יפצה את האזרח ויהיה מה שיהיה. יש להשאיר את העונש על מקומו".

בתום הערעור דיבר תמיר אל השופטים

בתום הערעור, ביקש תמיר לדבר בפני השופטים. "הדבר שאני הכי מתחרט עליו הוא שהעמדתי את בני בסכנה", אמר תמיר. "השגיאה הזאת היא דבר שאסור היה לי כקצין בכיר לעשות אותה. כשעשיתי את הטעות הזאת ראיתי את הבן שלי הולך ומסתבך ועמדה בפני דילמה שהיא לא פשוטה, בין לסבך את הבן שלי לבין ללכת לפי הנהלים. אני מבין שאני משמש דוגמה, אך זאת היתה דילמה אנושית. אני לא צריך שיסבירו לי מה זאת אמינות בדיווח מבצעי".

"כשהאחריות נדרשה גם לכישלונות קשים וגם מול משפחות שכולות, מעולם לא שיקרתי במילימטר", הוסיף תמיר. "עשיתי טעות ויכולתי לעשות דברים אחרת, לא חשבתי על זה, אבל בין זה לבין להציג אותי כשקרן, במשך 27 שנים אני נושא את הקוד האתי באפוד שלי, ברגליים שלי ובכל הרסיסים שיש לי בגוף. אני יודע היטב מה זה אמינות בצבא, אך הקוד האתי לא נתן תשובות לדילמות שהיו לי במקרה ההוא. עשיתי טעות ואני לרגע לא יורד מהאחריות, אבל הכי קשה לי הוא שמציגים אותי כשקרן וכמי ששבר את הקוד האתי של צה"ל וזה הכי פוגע. בניתי לי שם במשך שנים וביום אחד הופכים אותך לשקרן. אני לא מניח שאף אבא אחר היה עושה משהו אחר. לא כאן נבחנת האמינות של הבנאדם".

תמיר הוסיף כי "לא למדתי שום דבר ולא הוכשרתי לדבר אחר, חוץ מלהיות לוחם בצה"ל ויש לי עוד מה לתרום. האם כל קצין שעומד למשפט יבין שלא מעניין אותנו באיזה נסיבות הוא נשפט, אתה תצא בלי דרגה, עם אות קלון, עם רישום פלילי ותלך הביתה אחרי 27 שנות שרות? אני יודע שזה יגרום לקצינים הצעירים הרבה מאוד דברים. אני נתתי לבן שלי לנהוג ואם צריך שיחמירו איתי, אבל בין זה לבין הצורה שבה הושלכתי מהצבא? שמו עליי אות קלון שאתה לא יכול ללכת איתו לשום מקום. אני הייתי רוצה להמשיך לשרת בצבא. אני רואה בזה ערך ודרך חיי ואני לא חושב שעשיתי משהו שדורש שיקבעו את זה". ההחלטה בנושא צפויה להתקבל בשבועות הקרובים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הורשע במסגרת עסקת טיעון

תא"ל תמיר הורשע לפני שלושה חודשים במסגרת עסקת טיעון, לאחר שהודה כי באפריל 2007 איפשר לבנו, בן 14, לנהוג בטרקטורון צבאי וכי לא דיווח על כך כי היה זה בנו שנהג במכונית ופגע במכונית אזרחית. על תמיר נגזרו שלושה חודשי מאסר על תנאי, שלילת רשיון לשלוש שנים והורדה לדרגת אלוף משנה.

ההרכב שדן היום בערעורו של תמיר כולל חמישה שופטים, ארבעה מהם נושאי דרגת אלוף. תמיר, אחד ממפקדי השדה הבולטים בצה"ל, ערער על החלטת בית הדין המיוחד להורידו בדרגה לאלוף משנה.

אתמול דחה בית הדין הצבאי לערעורים את בקשת סנגוריו של תמיר להציג בדיון בערעורו מסמך שחיבר פרופ' אסא כשר, לפיו לא היה מקום להוריד את תמיר בדרגה וכי הוא לא פגע בערך האמת. במסמך שאותו ביקשו הסנגורים להעלות בדיון, מנתח מחבר הקוד האתי של צה"ל את מעשיו של תמיר בפרשת הטרקטורון וקובע כי תמיר לא שיקר וכי אין מקום להורידו בדרגה.

הרכב השופטים שהרשיע לפני כארבעה חודשים את תמיר ואשר מנה את תת אלוף אבי לוי, תת אלוף יהודית גריסריו ותת אלוף (במיל') עודד מודריק מתח ביקורת חריפה על התנהלותו של תמיר. לדבריהם, "התנהגות הנאשם חותרת תחת יסוד האמינות ודיווח האמת". השופטים הוסיפו כי "אפשר אולי לומר שתמיר נהג באינסטינקט אבהי, אבל זה לא יכול לשמש כטיעון. צה"ל אינו יכול לסבול דיווחים שאינם אמת". בנוסף העבירו השופטים ביקורת קשה על התנהלותה של המשטרה הצבאית. "הם ביקשו לטאטא את האמת. הם גרמו לנחקר למסור תנאים חלקיים ופעלו להסתיר פרטי חקירה מהפרקליטות. הם כאילו בקריצת עין אמרו לו שיהיה בסדר".

(עדכון ראשון: 12:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully