וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט:ההחלטה על הסרת התערוכה-פסולה

גלעד גרוסמן

30.9.2009 / 10:29

תערוכה הכוללת ציורים המתארים עינויים של המשטר הסיני את מתנגדיו, הוסרה אחרי שבוע בהחלטה של דקאן הסטודנטים באוניברסיטת ת"א. ביהמ"ש שינה את ההחלטה ואיפשר הצגת התערוכה

ההחלטה של אוניברסיטת תל אביב להסיר תערוכת ציורים של מתרגלי השיטה הסינית "פאלון-גונג" שבוע לפני הזמן נתקבלה "משיקולים פסולים וזרים הנגועים בשרירותיות ובחוסר סבירות קיצונית" – כך קבע היום (רביעי) בית המשפט המחוזי בתל אביב.

במרץ אשתקד הציגו שני סטודנטים באוניברסיטה תערוכת ציורי שמן ופסטל של מתרגלי שיטת הפאלון גונג, הכוללת יצירות שהובאו מארצות?-הברית. מדובר בתערוכה שהוצגה במקומות רבים בעולם, לרבות בבתי פרלמנט, אוניברסיטאות מובילות ואף בבית אגודת העיתונאים בתל? אביב. התערוכה כוללת יצירות שממחישות את העינויים מהם סובלים מתרגלי השיטה בסין, לטענתם, לאחר שהיא הוצאה מחוץ לחוק במדינה.

בין השאר, היצירות ממחישות הצמדת מגהץ לגופו של נחקר, הכאה במקל, נעיצת מקלות חזרן (במבוק) תחת הציפורניים, הזרקת תרופות פסיכיאטריות ועוד. התמונה האחרונה בתערוכה מציגה את "השמדת הרוע", ובה נראית דמותו של נשיא סין לשעבר, ז'יאנג זמין, המוצא להורג בתלייה.

שיטת הפאלון גונג היא שיטה סינית מסורתית לטיפוח הגוף והנפש, באמצעות תרגול תנועות אטיות ומדיטציה. ביולי 1999, הוציא נשיא סין לשעבר, ז'יאנג זמין את השיטה אל מחוץ לחוק, ולהתחיל במסע רדיפה אחרי מתרגלי השיטה מחשש שאלה יתאגדו לכדי קבוצה בעלת כוח.

הסטודנטים, איתי תמוז וניצן יניב, עתרו לבית המשפט באמצעות עורכי הדין שלומי זכריה ומיכאל ספרד, בטענה שהתנהגות האוניברסיטה מהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובזכות הציבור לדעת. עוד נטען, שההחלטה התקבלה בעקבות לחץ פוליטי בלתי לגיטימי.

"החלטות פסולות הלוקות בפגמים מנהליים"

מנגד, טענה האוניברסיטה שהתקבלו תלונות רבות על כך שמדובר בתערוכה הכוללת אמירות פוליטיות והטפה דתית, "באופן שמעורר חשש להסתה ולאלימות". עוד נטען, ש"דקאן הסטודנטים אינו מאשר פעילות פוליטית או הטפה דתית בשטח הקמפוס", ואילו היה מודע לתוכן התערוכה לא היה מאשר להציגה מלכתחילה.

"החובה שלא לפגוע בחופש הביטוי ולאפשר את קיומו היא בוודאי חלק מאותם כללי המשפט הציבורי המחייבים כל מוסד להשכלה גבוהה", כתב השופט עמירם בנימיני בפסק הדין. "חופש הביטוי הוא מערכי היסוד של כל מדינה דמוקרטית, והוכר בישראל כזכות 'על חוקתית', שהיא 'ציפור נפשה' של הדמוקרטיה, ואשר ניצבת בראש החירויות שעליהן מושתת המשטר הדמוקרטי".

הוא הוסיף ש"אין מנוס מלקבוע כי החלטתו הראשונית של דקאן הסטודנטים להסיר את התערוכה לאחר שבוע - החלטה שנתקבלה יום בלבד לאחר פתיחת התערוכה, מבלי לצפות בה כלל - כמו גם החלטתו השנייה להסירה בפועל ולאלתר, הן החלטות פסולות הלוקות בפגמים מנהליים יסודיים שאינם מאפשרים להותירן על כנן".

השופט בנימיני הורה לאוניברסיטה לאפשר לתובעים להציג את התערוכה למשך שבוע נוסף בבניין הספריה המרכזית במהלך הסמסטר הקרוב. עם זאת, הוא הורה שלא להציג את התמונה שבה נראה נשיא סין לשעבר מוצא להורג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully